دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش تمیز کردن پارکت بدون آسیب رسیدن به پارکت ها

  • فاطمه میرزایی
  • ۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

پارکت ها از جمله کفپوش هایی هستند که نیاز به مراقبت ویژه ای دارند و محافظت از آن به منظور جلوگیری از آسیب و خرابی اهمیت زیادی دارد. در این مطلب روش هایی برای تمیز کردن پارکت معرفی کرده ایم که در ادامه می توانید همراه ما باشید.

پارکت نوعی کفپوش از جنش چوب می باشد، بنابراین نحوه تمیز شدن آن تا حدودی مانند سایر کفپوش های چوبی می باشد؛ از آنجا که تماس چوب با آب، موجب متورم و خراب شدن چوب می شود، لذا پاکسازی پارکت ها، نیاز به روش های خاصی دارد. در ادامه بهترین روش تمیز کردن پارکت را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با روش تمیز کردن پارکت

امروزه استفاده از کفپوش های خانگی مانند پارکت های چوبی با طرح ها و رنگ های مختلف در دکوراسیون منازل بسیار متداول است؛ اما افراد در هنگام پاکسازی پارکت ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوند، بنابراین در این مطلب روش هایی برای تمیز شدن پارکت و پاکسازی آن ارائه کرده ایم که می تواند به منظور مراقبت و تمیز شدن این نوع کفپوش ها به شما کمک نماید.

تمیز کردن و مراقبت از پارکت

در اولین اقدام لازم است ابتدا گرد و خاک را بگیرید که این کار به وسیله جاروبرقی و یا با استفاده از یک تی شو که آب آن به خوبی گرفته شده باشد، صورت گیرد. برای این منظور می توانید از شوینده های قوی مثل محلول هایی مانند کلر و یا سرکه استفاده کنید.

تمیز کردن پارکت

لازم است مایع و رطوبت باقی مانده را به خوبی خشک نمایید، زیرا با جذب شدن به پارکت موجب خرابی آن می شود. بنابراین برای پاک کردن پارکت ها از محصولاتی استفاده کنید که مرطوب نبوده و مناسب پارکت باشد. برای پاک کردن لکه ها می توانید از محلول الکلی استفاده کنید، چرا که اشتعال زا می باشد و همچنین می توانید به جای آن از سرکه سفید استفاده کنید، به طوری که برای پاک کردن لکه های پارکت می توانید سرکه را روی آن ریخته و بعد از حدود ۳ یا ۴ دقیقه آن را با یک دستمال نرم و خشک پاک کنید.

  •  آرون گروپس

تمیز کردن کفپوش چوبی

استفاده از پولیش های مخصوص پارکت نیزبرای برق انداختن و جلا دادن به پارکت پیشنهاد مناسبی است. در جلوی ورودی منزل یک پادری قرار دهید تا از ورود گرد و خاک به درون خانه جلوگیری کند. همچنین آن را مرتب جارو زده و تکان دهید تا کف خانه تمیز بماند.

تمیز شدن پارکت از لکه های مختلف

در هر محیطی که با ظروف غذا، قوطی چسب و یا رنگ سر و کار دارید، ممکن است یک لکه روی پارکت بیفتد، حال برای رفع لکه از روی پارکت راه حل هایی وجود دارد که در زیر با برخی از این موارد آشنا می شوید :

لکه رنگ : زمانی که لکه روی پارکت می افتد، نباید آن را با سنباده یا کارد برطرف کنید، زیرا موجب آسیب به بافت آن می شود، حال برای این منظور پارچه ای ترجبحا میکروفیبری را در آب گرم خیس کرده و بعد ازگرفتن آب اضافی آن، پارچه را به آرامی روی لکه بمالید با چند بار شستن پارچه و تکرار این کار می توانید اثر لکه رنگ را از بین ببرید، در صورتی که رنگ از جنس لاتکس باشد باید دستمال را آغشته با الکل اتلیلیک کنید.

رفع لکه های پارکت

لکه روغن : به منظور پاک کردن پارکت از روغن نیز باید از لکه گیر مخصوص پارکت استفاده نمایید، زیرا روغن در آب حل نمی شود، این لکه ها اغلب در آشپزخانه و در نزدیک اجاق گاز مشاهده می شوند. برای این منظور دستمال پاکیزه مرطوبی را به همراه شوینده مخصوص بر روی سطح بکشید، هر چقدر لکه بزرگتر باشد، زمان بیشتری برای برطرف کردن اثر آن لازم است.

لکه چسب : در صورتی که لکه چسب بر روی پارکت افتاد باید برای رفع آن در اولین لحظات اقدام کنید و برای این منظور دستمالی را در آب گرم خیسانده و شروع به برطرف کردن لکه چسب کنید، اما برای رفع لکه چسب سفت شده و کهنه، نیاز به پارچه خشک تر و ضخیم تر دارید.

پاک کردن پارکت

لکه گچ : گچ از جمله مواد محلول در آب است، حال در صورتی که لکه گچ تازه باشد، با استفاده از دستمال خیس (ترجیحا خیسانده شده در آب گرم) و قرار دادن روی لکه، ذرات گچ رفع خواهد شد، ولی در صورتی که لکه گچ کهنه است، برای تمیز شدن آن نیاز به شوینده های مخصوص این کار می باشد. در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه تمیز کردن چوب و ترفند های پاک کردن رنگ از کاغذ دیواری می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *