دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خوردن لیمو ترش در بارداری چه فوایدی دارد؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۹ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

لیمو ترش سرشار از ویتامین ث است و برای تحریک دستگاه گوارش و رفع یبوست مؤثر بوده و همچنین مصرف این میوه در دوران بارداری حالت تهوع را برطرف می کند. از این رو تصمیم داریم در این مطلب به بررسی مزایا و معایب مصرف لیمو ترش در بارداری بپردازیم.

حاملگی دوران حساسی برای خانم ها می باشد که نیاز به رژیم غذایی خاص و مراقبت های فراوان دارد. این دوران به خصوص سه ماهه اول با ناراحتی هایی مانند احساس تهوع و استفراغ همراه است و اغلب مادران در چنین شرایطی تمایل به خوردن چیز های ترش و اسیدی مانند لیمو دارند. از این رو در این بخش به بررسی خواص لیمو ترش در دوران بارداری پرداخته ایم که می تواند برای شما مفید واقع شود، بنابرابن به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مصرف لیمو ترش در بارداری

لیمو ترش از جمله میوه های مفید در دوران حاملگی بوده که مصرف متعادل آن به مادران در طول این دوران توصیه می شود؛ خواص لیمو ترش و آبلیمو بسیار زیباد سات. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ث بوده و در نتیجه مصرف آن برای افزایش جذب آهن در غذا ها بسیار مؤثر می باشد. از این رو مادران باردار بهتر است به هنگام خوردن ماهی، مرغ، ماکارونی و یا چای مقداری لیمو ترش چکانده و مصرف نمایند. دقت داشته باشید که این میوه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، مصرف آن برای کسانی که ناراحتی های گوارشی دارند، توصیه نمی شود. همچنین بو کردن یک لیموی تازه در صبح می تواند به کاهش حالت تهوع خانم های باردار کمک نماید.

لیمو ترش در دوران بارداری

برخی خواص درمانی لیموترش

لیموترش از خواص گفت انگیری برخوردار است و در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که برخی از فواید مصرف لیمو در طول مدت بارداری عبارتند از :

پیشگیری از سرطان :

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در لیمو ترش تاثیر زیادی در دفع آلودگی هایی مانند سرب و ریز گرد های موجود در هوا دارند. همچنین مصرف لیمو ترش به دلیل وجود ویتامین C رادیکال های آزاد و سلولهای سرطانی را از بین برده و در نتیجه از ابتلا به سرطان جلویری می کند.

تقویت سیستم ایمنی :

لیمو ترش حاوی ویتامین B کمپلکس و پیش ساز ویتامین A می باشد که این ویتامین ها موجب افزایش ایمنی بدن می شوند. همچنین این میوه از فیبر بالایی برخوردار است که برای سلامتی بدن مفید می باشد و نیز کاهش چربی، تنظیم فشار خون و باز شدن عروق بدن از مزایای دیگر لیمو ترش است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لیمو ترش در طول بارداری

طعم ترش لیمو که به دلیل وجود ماده‌ای با نام اسید سیتریک است، به هضم غذا کمک می‌کند و این میوه دارای ویتامین C بوده، بنابراین خوردن لیمو ترش در بارداری مفید می باشد.

کاهش اسهال و استفراغ :

افرادی که در اثر اسهال آب بدنشان کم شده است، می توانند از شربت آب لیمو برای رفع کم آبی بدن استفاده نمایند. آب لیمو یک نوع ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه می باشد، همچنین خوردن آن به همراه کمی آب حالت تهوع را از بین می برد. از آنجا که آب این میوه برای از بین رفتن حالت تهوع مؤثر می باشد، بنابراین مصرف آب لیمو در بارداری پیشنهاد خوبی برای از بین رفتن این حالت می باشد.

پایین آوردن تب :

خوردن آب لیمو موجب کاهش تب در افراد بیمار می شود. برای این منظور چند قطره اسانس لیمو و یا مقداری آب لیمو را به آب سرد اضافه کرده و یک دستمال را در آن خیس کنید و روی پیشانی بیمار قرار دهید. این کار باعث کاهش تب می شود.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا :

لیمو ترش میوه مفیدی برای درمان گلو درد می باشد. یک قاشق چای خوری آب لیمو را در مقداری آب ولرم ریخته و سپس غرغره کنید، با این کار گلو درد شما برطرف خواهد شد. همچنین به دلیل وجود ویتامین C موجود در لیمو، مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه همراه عسل، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و برای بهبود سریع فرد سرماخورده مفید می باشد.

لیمو ترش در بارداری

لیمو ترش برای یرقان و کم خونی :

آبلیمو طبیعی ضد کم خونی بوده و غلظت خون را از بین می برد. ویتامین C موجود در لیمو باعث می شود که جذب آهن از مواد غذایی مانند انواع سبزیجات، حبوبات و غلات حاوی این ماده افزایش یابد. همینطور افرادی که یرقان دارند می توانند دو عدد لیمو را در یک لیتر آب داغ بخیسانند و پس از صاف کردن، آن را با عسل شیرین کرده و در طول روز میل نمایند. فراموش نکنید که خوردن لیمو ترش در بارداری علی رغم فواید زیادی که دارد اما مصرف آن برای مادرانی که به مرکباتی از این قبیل حساسیت دارند می تواند دردسر ساز باشد. از این رو توصیه می شود خانم های باردار در مورد رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت نمایند.

جلوگیری از کم آبی بدن :

همانطور که می دانید عملکرد های مهم بسیاری از بدن به وجود آب بستگی دارند از این رو، دریافت مایعات در طول مدت بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین، نوشیدن آب لیمو گزینه بسیار مناسبی است و کمک زیادی به کاهش نشانه های سردرد، سرگیجه و گرفتگی می کند.

بررسی فواید لیمو ترش در دوران حاملگی

درمان یبوست :

یبوست در بارداری از مشگلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر خانم ها می باشد که بنا به دلایل مختلفی از جمله کاهش آب بدن، مصرف برخی دارو و عادت های بد غذایی ایچاد می شود که با کمک نوشیدن آب لیمو می توانید این مشکل را برطرف کنید.

پیشگیری از عفونت :

آب لیمو به عنوان یک دیورتیک به شمار می رود و نوشیدن آن در دوران حاملگی سبب پیشگیری از عفونت دستگاه گوارش می شود و کمک زیادی به از بین رفتن سموم بدن و سالم نگه داشتن کلیه ها می کند همچنبن، از عفونت های دستگاه گوارش در خانم های باردار پیشگیری می کند.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

کاهش دمای بدن :

خانمم های باردار اغلب دچار گرمازدگی می شوند که امکان دارد به دلیل هجوم هورمون ها باشد که با مصرف آب لیمو می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، سبب کاهش دمای بدن خواهد شد.

بهبود ورم پاها :

اکثر خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند دچار تورم در قسمت پاها خواهند شد که می توان به منظور رفع این مشکل از آب لیمو استفاده کرد تا شاهد کاهش تورم در قسمت پاهایتان شوید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری و تغذیه دوران بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *