دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چرا شبکه های اجتماعی موجب افسردگی می شوند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

تحقیقات نشان می دهد که بین افسردگی و زمان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. در ادامه توضیح کاملی درباره این رابطه ارائه کرده ایم.

استفاده مکرر و مدام از فیس بوک، اینستاگرام و … برای سلامتی افراد مناسب نیست. مطالعات نشان داده که هر چه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، به همان نسبت میزان افسردگی در فرد افزایش می یابد.

پژوهش انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیا مبتنی بر داده های تجربی بوده و در آن ارتباط بین پلتفرم های اسنپ چت، اینستاگرام و فیس بوک با کم شدن سلامت تعیین شده است. ملیسا جی.هانت نتایج حاصل از این تحقیق را در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی منتشر کرده است.

در گذشته مطالعات کمی در این زمینه انجام شده و یا جامعه آماری آن ها بسیار کوچک و یا در موقعیت های غیر واقعی بوده است. چنین مواردی قطعاً نتایج تحقیقات را نامطمئن می سازد.

هانت در این باره گفته است که:

ما یک مطالعه‌‌ی بسیار جامع‌تر و دقیق‌‌تر را شروع کردیم که از لحاظ اکولوژیکی هم معتبر بود.

اعضای این تیم سه پلتفرم محبوب بین دانشجویان را انتخاب و داده های مربوط به استفاده از آن ها را در میان دانشجویان جمع آوری کردند. ۱۴۳ شرکت کننده یک فرم درباره وضعیت درونی و سلامت خود تکمیل کردند. به این ترتیب بانک اطلاعات اولیه برای مطالعات فراهم شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاثیر شبکه های اجتماعی بر میزان افسردگی

در ادامه شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترلی به کاربران اجازه می داد رفتار عادی خود را در رسانه های اجتماعی نگه دارند. گروه آزمایشی نیز اجازه داشت به مدت ۱۰ دقیقه از این شبکه های اجتماعی استفاده کند.

سه هفته بعد، گزارش آمار هفتگی مربوط به شرکت کنندگان جمع آوری شد. هانت به کمک این داده ها، هفت معیار اصلی از جمله اضطراب، افسردگی، تنهایی و ترس از عقب ماندن را مورد مطالعه قرار داد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر میزان افسردگی

هانت در این باره اعلام کرده است که:

نتیجه‌‌ی نهایی این است: استفاده‌‌ی محدودتر از رسانه‌های اجتماعی (نسبت به حد معمول)، منجر به کاهش ملموس افسردگی و تنهایی می‌شود. این تأثیرات به‌‌ویژه برای کسانی که قبل از آغاز مطالعه، احساس افسردگی بیشتری داشتند، مشهودتر بود. این یافته‌ها بدان معنی نیست که جوانان ۱۸ تا ۲۲ ساله باید استفاده از رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارند. در واقع، او این مطالعه را با این رویکرد پیش برده است که عاری از نتیجه‌‌گیری‌‌های غیرواقع‌‌بینانه باشد. با این حال، این مطالعه می‌‌گوید که استفاده‌‌ی محدودتر از این نوع شبکه‌‌های اجتماعی، ضرری در بر نخواهد داشت. کمی عجیب است که کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود که شما کمتر احساس تنهایی کنید؛ اما با کمی موشکافی بیشتر به ارتباط منطقی بین این دو پی خواهیم برد:برخی از مطالب موجود در رسانه‌های اجتماعی، دربرگیرنده‌‌ی حجم بسیار زیادی از مقایسه‌‌های اجتماعی است. زمانی که به زندگی افراد دیگر، مخصوصاً در اینستاگرام نگاه می‌کنید، می‌‌توانید به‌‌راحتی بگیرید که زندگی هر کسی بهتر و جذاب‌‌تر از زندگی شماست.

با این توصیف این مقایسه ها هستند که شما را از زندگی خود ناراضی و حس ناخوشایندی مانند افسردگی را در شما ایجاد می کنند. البته این موضوع بر روی سه شبکه اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت مورد بررسی قرار گرفته است و معلوم نیست بر روی سایر شبکه ها همین نتیجه حاصل شود یا نه؟

هانت برای کنترل این احساس ناخوشایند گفته است که:

چنانچه خود را درگیر پرسه زدن دائمی در فضای مجازی نکنید، در واقع زمان بیشتری خواهید داشت که تا بر چیزهایی تمرکز کنید که به شما احساس بهتری راجع به زندگی می‌‌دهند. اولین راهکار این است که تا می‌‌توانیدشانس مقایسه‌‌های اجتماعی را کاهش دهید. از آنجا که ابزارهایی نظیر رسانه‌‌های اجتماعی قرار است مدت‌‌ها در کنار ما باقی بمانند؛ دومین راهکار این می‌‌تواند باشد که جوامع راهی پیدا کنند که آثار زیان‌‌بار این ابزارها به حداقل برسند.در کل، به نظر من بهتر است گوشی‌‌های خود را زمین بگذاریم و زمان خود را صرف مردمی کنیم که در زندگی ما واقعاً حضور دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *