دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

قبل از خوردن خرمالو در بارداری این مقاله را بخوانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در هنگام بارداری بدن مادران نیاز فراوانی به مواد مغذی پیدا می کند ولی با توجه به شرایط حساس این دوران ممکن است مصرف برخی مواد غذایی برای خانم های باردار و جنین با عوارضی همراه باشد. در این مطلب درباره مصرف خرمالو در بارداری به ذکر مطالبی پرداخته ایم که امیدواریم مفید واقع شود.

خرمالو یک نوع میوه نارنجی رنگ شبیه گوجه فرنگی با بافت مومی است که به صورت تازه، خام و پخته مصرف می شود. مصرف این میوه شیرین و خوشمزه در دوران حاملگی نیز بسیار مغذی و مفید است. برای آگاهی بیشتر در رابطه با مصرف خرمالو در بارداری پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال نمایید.

مصرف خرمالو در بارداری

خانم ها در طی دوران حاملگی خود می توانند از میوه خرمالو در حد اعتدال مصرف نمایند و از خوردن آن لذت ببرند. خوردن این میوه می تواند به سلامتی مادران در دوران حاملگی کمک کند و همچنین موجب رشد جنین شود، اما بهتر است همه خانم های حامله قبل از مصرف این میوه در رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت نمایند؛ مصرف بیش از حد خرمالو به دلیل طبع گرم آن احتمال خطر جنین را افزایش می دهد، بنابراین در مصرف این میوه باید تعادل را رعایت نمایید. به طور کلی خوردن خرمالو در دوران حاملگی به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد، فوایدی برای مادران حامله می تواند داشته باشد که در زیر به برخی از این موارد اشاره کرده ایم:

خرمالو در بارداری

افزایش رشد جنین

خرمالو سرشار از کلسیم و فسفر می باشد، از این رو خوردن این میوه باعث رشد استخوان های جنین شده و نیز عملکرد سیستم عصبی مرکزی را افزایش می دهد.

افزایش ایمنی بدن

ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو برای تقویت بینایی و عضلات قلب مفید می باشد و ویتامین C در این میوه ایمنی بدن را افزایش می دهد. بنابراین مصرف میوه خرمالو در دوران حاملگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

درمان کم خونی

خرمالو به دلیل داشتن آهن می تواند از کم خونی در دوران بارداری جلوگیری کند؛ مصرف این میوه در بارداری تعداد هموگلبین خون را افزایش داده و از اثرات جانبی کم خونی مانند خستگی و سرگیجه جلوگیری می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تنظیم فشار خون

منیزیم موجود در میوه خرمالو تاثیر مهمی در کاهش  فشار خون دارد، از این رو مصرف خرمالو در دوران حاملگی برای کاهش فشار خون مفید می باشد.

عملکرد خوب سیستم قلبی عروقی

یکی دیکر از مواد معدنی موجود در میوه خرمالو کلسیم است که وجود این ماده در بدن به حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی و عملکرد خوب این سیستم در طول دوران حاملگی کمک می نمایید.

معرفی خواص خرمالو در بارداری

 

درمان بی خوابی و استرس

خرمالو به دلیل دارا بودن ویتامین C در کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی مؤثر بوده، در نتیجه مصرف این میوه موجب می شود که در زمان حاملگی، خواب آرامی داشته باشید.

پیشگیری از سرطان

برخی از ترکیبات موجود در خرمالو از قبیل بتولینیک اسید و شیبول خاصیت ضد سرطانی داشته و خوردن آن در دوران حاملگی، احتمال ابتلا به سرطان در این دوران را کاهش می دهد.

دفع مسمومیت

خرمالو غنی از آنتی اکسیدان است. بنابراین آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، رادیکال های آزاد شده در بدن را کاهش داده و از مادر و جنین در برابر آسیب سلولی محافظت می کند.

کاهش دیابت

از آنجا که عصاره پوست خرمالو برای تنظیم میزان قند و بهبود مقاومت به انسولین مؤثر است، بنابراین خوردن این میوه در دوران حاملگی در کاهش دیابت حاملگی تا حدودی می تواند مؤثر باشد.

برطرف کردن سنگ کلیه

خرمالو میوه ای است که سرشار از منیزیم می باشد لذا مصرف این میوه علاوه بر حفظ سلامتی کلیه ها برای خانم های حامله می تواند موجب کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه در طول دوران بارداری گردد.

مصرف خرمالو برای مادران باردار

درمان سکسکه و کاهش ابتلا به سرماخوردگی

سکسکه در دوران بارداری یکی از مشکلات ناراحت کننده خانم های باردار می باشد که تاثیرات نامطلوبی را در بدن خانم ها دارد. مصرف میوه خرمالو به صورت منظم می تواند تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کند.

همچنین در طب سنتی از جمله میوه های موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی خرمالو می باشد که می تواند با ویروس های سرماخوردگی مبارزه کند.

سم زدایی بدن

این میوه حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد که مصرف آن منجر به سم زدایی بدون و کبد و رفع مسمومیت در طی دوران حاملگی می گردد. علاوه بر آن رادیکال های آزاد بدن توسط این آنتی اکسیدان ها خنثی می شوند و در نهایت باعث محافظت از مادر و جنین می گردد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه خرمالو همانند بسیاری دیگر از میوه ها به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن زنان حامله کمک می کند. این میوه به دلیل دارا بودن کاروتن و ویتامین A کمک کننده موثری برای تقویت بدن می باشد و همچنین به تقویت ماهیچه های قلب زن حامله و جنین وی کمک می نماید.

عملکرد فرآیندهای بدن در زنان باردار با مصرف این میوه بهبود می یابد و این میوه به دلیل داشتن ویتامین C به بالا رفتن سیستم ایمنی و دفاعی مادر و جنین کمک می کند و تضمین مناسبی برای سلامت بدن زنان باردار در طول دوران بارداری به شمار می رود.

اثرات مصرف خرمالو در حاملگی

خرمالو سرشار از انواع مختلف ویتامین ها و مواد مغذی از جمله آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است. بنابراین دارای ارزش غذایی و دارویی برای زنان حامله می باشد، اما فراموش نکنید که خوردن خرمالو در دوران حاملگی معایبی نیز دارد و مصرف آن موجب خشکی مدفوع می شود، همچنین هنگامی که با پروتئین ترکیب می شود، بر روی هضم و جذب مواد غذایی تاثیر می گذارد. از این رو لازم است زنان حامله در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایند و همچنین پزشک خود را در جریان رژیم غذایی خود قرار دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *