دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش تمرکز در کودکان با تکنیک های ساده و سرگرم کننده

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

ممکن است شما به عنوان والیدن و یا معلم با مسئله حواس پرتی در کودکان مواجه شده باشید انی عامل در کودکان به دلایل مختلفی صورت می گیرد که با افزایش تمرکز در کودکان می توان این مشکل را از بین برد.

کنجکاوی و بازیگوش بودن از ویژگی های بارز در بسیاری از کودکان است که همین امر موجب می شود تا کودکان میزان تمرکز خود را بر روی مسائل از دست بدهند و با این موضوع رو به رو خواهید شد که کودک در انجام تکالیف خود و مسولیت هایی که به او می سپارید دچار فراموشی می شوند و به خوبی عمل نمی کنند. در اینجا شما به عنوان والدین این کودک باید از راهکارهای زیاد شدن تمرکز در کودکان استفاده کنید.

 راهکار والدین برای افزایش تمرکز فرزند

تکنیک های افزایش تمرکز در کودکان:

اگر از عدم تمرکز کودک خود رنج می برید و نسبت به این موضوع ترس دارید باید بدانید که علت های اصلی از کجا ناشی می شوند و چه چیزهایی موجب حواس پرتی و عدم تمرکز در کودک شما بوده است. درمان حواس پرتی و عدم تمرکز در صورتی ممکن است که والدین نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

این عوامل در بیشتر موارد عوامل محیطی هستند که ناشی از محیط شلوغ، تنش های خانوادگی، نداشتن تغذیه مناسب، استرس، عدم خودباوری و … است که در این میان عوامل درونی چون خود باوری و بازیگوشی نیز وجود دارد. که هر یک به نوعی در افزایش تمرکز در کودک تاثیرگذار خواهند بود.

بازی کردن:

نقش بازی در ابعاد مختلف تربیتی کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است و موجب افزایش تمرکز در کودک می گردد.  کودکانی که شرایط مناسب برای بازی آنها فراهم است و والدین آنها نسبت به این موضوع توجه دارند در آینده کودکانی باهوش و خوش ذوق خواهند بود.

راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

همچنین این مورد می تواند یک تکنیک مناسب برای والدینی باشد که کودکان آنها دچار حواس پرتی و عدم تمرکز هستند. تمرین تمرکز برای افزایش خارق العاده تمرکز می تواند به کنترل حواس پررتی کمک کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بازی های مناسبی که در این زمینه وجود دارد با بالا بردن توانایی کودک موجب افزایش قدرن تمرکز کودکان می گردد. این نوع بازی ها شامل بازی های فکری، چینشی یا مرتب کردن و مجسمه سازی است.

محیط مناسب:

محیط عامل تاثیرگذار دیگری است که می تواند بر روی تمرکز کودک اثرگذار باشد فراهم بودن محیط مناسب و آرام تمرکز کودک را بر روی انجام تکالیفش افزایش می دهد. لوازم مورد نیاز را برای کودک فراهمی کنید و اتاق او را در محیطی آرام و دور از تنش انتخاب کنید.

همچنین می توانید اتاق را با سلیقه شخصی او تزیین و آراسته کنید تا فضای مناسبی برای انجام کارها و تکالیف درسی باشد . با وجود این شرایط کودک می تواند دخالت عوامل مزاحم در یادگیری و تمرکز را کاهش دهد.

تغذیه مناسب:

جالب است بدانید تغذیه نیز از عوامل موثر برای افزایش تمرکز در کودک است. مصرف پروتئین هایی مانند گوشت، تخم مرغ و بادام لازم است در برنامه غذایی کودک باشد. همچنین کافئین و سبزیجات نیز آنتی اکسیدان بالایی را در بدن کودک تامین می کنند.

تقویت حافظه و تمرکز کودک

مدیریت:

توجه و اهمیت والدین نبست به این موضوع نیز می تواند تاثیرگذار باشد برخی از والدین این کودکان سعی دارند تا با یک برنامه ریزی درست و جامعه برای کودک خود نظم و انسجام بیشتری به فعالیت های او بدهند و از این طریق به پیشرفت کودک کمک کنند.

یک برنامه ریزی و مدیریت درست برای کودک باید به نحوی باشد که اثری از کسالت در آن نباشد و کودک باید نیازهای کنجکاوی او نیز پاسخ داده شود بنابراین برنامه باید از نشاط، انرژی و انعطاف مناسبی برخوردار باشد.

استراحت کافی:

شاید از دلایل حواس پرتی کودک و نداشتن تمرکز کافی بی خوابی و خستگی باشد که در این صورت استراحت کافی در طول روز می تواند به حل مشکل کمک کند. هنگام درس خواندن این استراحت برای کودک باید هر ۲۰ دقیقه باشد. آشنایی با کسالت و درمان آن مسئله ای است که والدین باید به آن نیز آگاهی داشته باشند.

پرورش خلاقیت و قدرت تمرکز کودک

آموزش یادگیری:

برای افزایش تمرکز در کودکان به او نحوه صحیح درس خواندن و تکنیک هایی که موجب تقویت حافظه او می شوند ارائه دهید. روش های مناسب دیداری، شنیداری، نقاشی، بلند خوانی و خط خطی کردن از جمله این تکنیک های یادگیری است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *