دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آیا خواب کمتر از ۶ ساعت باعث کم آبی بدن می شود؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

کم خوابی باعث مشکلاتی زیادی برای فرد می شود. بسیاری از این مشکلات مربوط به تمرکز و اوضاع روحی فرد می شود اما شواهد نشان می دهد که خواب کمتر از ۶ ساعت تاثیر زیادی بر روی سلامت جسمانی دارد. 

خواب نقش مهمی بر سلامتی روحی و جسمی دارد. نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد که خواب کمتر از ۶ ساعت سبب کم آبی بدن می شود. به همین دلیل نوشیدن یک لیوان آب در صبحگاه می تواند  نقش مهمی در سلامتی شما داشته باشد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که افرادی که از ۶ ساعت کمتر می خوابند نسبت به افرادی که به طور منظم ۸ ساعت می خوابند، ادرار غلیظ تری دارند. در این گونه افراد احتمال ابتلا به کم آبی بین ۱۶ تا ۵۹ درصد است.

البته این تحقیقات نشان داده که کسالت بعد از نداشتن خواب کافی می تواند به دلیل کم آبی بدن باشد. پژوهشگران در این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که هورمونی به نام وازوپرسین سبب کنترل سطح مایعات در بدن می گردد.

آشر روزینگر از اعضای تیم پژوهشی مستقر در دانشگاه پنسلوانیا گفته است که:

وازوپرسین در چرخه‌ی خواب آزاد می‌شود. بنابراین، اگر زودتر از حد موعد بیدار شوید ممکن است بخش زیادی از این هورمون را از دست بدهید که همین مسئله باعث اختلال در میزان آب بدن شما خواهد شد.

این هورمون قادر است آب داخل ادرار را برای جبران کم آبی به بدن بر گرداند. زمانی که تعادل این هورمون در بدن به هم بخورد یا اگر به مقدار کمی دریافت شود، سبب مشکلاتی برای فرد می گردد.

رابطه کم خوابی و کم آبی بدن

مطالعات انجام شده روی ۲۵ هزار نفر در چین و ایالات متحده نشان از نوعی ارتباط زیستی بین این دو عامل دارد. این دو عنصر می توانند بر یکدیگر تاثیر متقابل داشته باشند. روزینگر درباره آن ها گفته است که:

این تاثیر می‌تواند به‌صورت چرخه‌ای باشد؛ به طوری که کم‌آبی بدن باعث کم‌خواب فرد شود و کم‌خوابی هم مشکلات کم‌آبی را به‌وجود آورد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کم آبی بر خلق و خوی و توانایی شناختی اثر می گذارد. ضمن اینکه این کم آبی بر روی عملکرد کلیه و فعالیت های فیزیکی نیز موثر می باشد. روزینگر به این موضوع اشاره کرده است که:

چنانچه خواب کافی نداشته‌اید و روز بعد احساس خستگی و کسالت دارید، بی‌حالی خود را با نوشیدن آب اضافی جبران کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *