دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی مکان های دیدنی گلپایگان برای گردشگران ایرانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

گلپایگان از شهرهای قدیمی و تاریخی در استان اصفهان است جاذبه ها و مکان های دیدنی گلپایگان دارای تلفیقی از جاذبه های تاریخی و طبیعی برای گردشگران است.

بسیاری از باستان شناسان شهر گلپایگان را از جاذبه های مهم در استان اصفهان به شمار می آورند و تحقیقات نشان داده است که این شهر در دوران حکومت کیانیان وجود داشته است و قدمت آن به دوران نوسنگی و پارینه سنگی میانه تعلق دارد. به همین دلیل مکان های دیدنی گلپایگان دارای اهمیت است.       مناطق گردشگری گلپایگان

بهترین مکان های دیدنی گلپایگان:

نام قدیمی و تاریخی شهر گلپایگان سرزمین گل های سرخ و وردپاتکان بوده است و در برخی از آثار نیز بیان شده است که این شهر توسط یک بانوی بزرگ ایرانی همای چهرزاد، بنا شده است و نام چهرزادگان بر آن نهاده شده است.

جاذبه هایی در گلپایگان

بقعه امامزادگان هفده تن:

این جاذبه از جاذبه های مذهبی در گلپایگان است و در دوران صفویه بنا شده است با وارد شدن به این بقعه شما شاهد معماری بی نظیر از از غرفه ها، گلدسته، گنبد و کتیبه هستید. در این بنا ظرافت معماری خاصی به کار رفته است که در کنار اهمیت مذهبی این بنا به چشم می آید.

امامزاده در گلپایگان

روستای وانشان:

این روستا از جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی گلپایگان است که از نواحی اطراف به مزرعه امیریه متصل می گردد در این روستا وجود امامزاده، چشمه و مناظری از طبیعت توجه گردشگران را به خود جلب می کند همچنین در آن آثار ارزشمند تاریخی یافت شده است.

دیدنی های گلپایگان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کبوترخانه گلپایگان:

این منطقه که دارای معماری جالبی از خشت است به کبوترخانه شناخته می شود این بنا توسط کشاورزان این منطقه احداث شده است تا با استفاده از کبوتران اطراف و جمع آوری آنها در مزرعه میزان آفات را کاهش دهند و در پایان نیز از فضولات آن برای کود استفاده می کنند.

کبوترخانه گلپایگان

مسجد گلپایگان:

مسجد گلپایگان در دوران سلجوقیان ساخته شده است و در گذشته به مسجد سلجوقی شهرت داشته است کتیبه ای که بر روی سردر این مسجد گذاشته شده است به خوبی نام معمار و سال احداث آن را حک کرده است.

گلپایگان و جاذبه های مذهبی

بازار چهارسوق:

این بازار از دیگر جاهای دیدنی گلپایگان است و به عنوان یک بازارچه سنتی شناخته می شود با وارد شدن به بازارچه بخش های مختلفی از بازار کوزه گر، گیوه دوزان، مسگرها، فرش فروشان و … را مشاهده خواهید کرد.

جاذبه های خاص گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان:

این سد ارزشمند در سال ۱۳۲۳ شمسی بنا شده است و یک روش سنتی برای احداث سد است که موجب افزایش حجم آب ذخیره ای شده است و برای کشاورزان بسیار سودمند است.

دریاچه مهم در گلپایگان

ارگ گوگد:

این ارگ یک ارگ تاریخی است و قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش باز می گردد که بیان می شود بخشی از این ارگ به عنوان مهریه همسر علیخان در نظر گرفته شده است در این ارگ بخشی از آن دارای کاروانسرا است و دارای شاه نشین و بخش های مختلف دیگری است.

مناطق گردشگری گلپایگان

مناره گلپایگان:

این مناره یک اثر تارخی است که با ارتفاع ۸۸ متر بنا شده است و در زمان سلجوقیان آن را احداث کرده اند کتیبه ای که بر سردر این مناره قرار دارد کوفی است و آیاتی از قرآن بر آن حک شده است درون این مناره با ۶۴ پله قابل مشاهده است.

مناره قدیمی گلپایگان

امامزاده سید السادات:

این امامزاده از دیگر مکان های دیدنی گلپایگان است و در قرن ۸ هجری قمری ساخته شده است این امامزاده نیز معماری مشابه دیگر امامزاده ها در این شهر دارد و از بخش های مختلف غرفه، سنگ نبشته، ایوان، گنبد، گلدسته و حیاط تشکیل شده است و دارای معماری خاص و ایرانی است.

مکان های دیدنی گلپایگان و جاذبه های آن

شهر کهن گلپایگان شهری است که مورد تحسین بسیاری از گردشگران است و جاذبه های دیدنی آن بسیار مختلف است در این شهر وجود زیارتگاه های مذهبی گوناگون از مهم ترین مکان های گردشگری گلپایگان به شمار می روند که حجم زیادی از توریستان را در اصفهان به خود اختصاص می دهد و به لحاظ میراث فرهنگی ملی نیز ارزشمند است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *