دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص زغال اخته را بهتر بشناسید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

خواص زغال اخته باعث شده که بسیاری از افراد از طعم ترش آن فاکتور بگیرند و آن را در خوردنی های خوشمزه روزانه خود وارد کنند. ضمن اینکه این طعم ترش برای عده ای بسیار خوشایند است.

از مهم ترین خواص زغال اخته می توان به تب بر بودن آن اشاره کرد. بسیاری از خواص درمانی زغال اخته به ویژگی آنتی اکسیدان بودنش مربوط می شود. این خاصیت باعث تاثیر مستقیم زغال اخته بر سلول ها می گردد.

هر گونه اختلالی در رشد و تکثیر سلول ها، عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. بسیاری از خوراک مستقیماً بر عملکرد و واکنش بین سلول ها تاثیر می گذارند و به همین خاطر حائز اهمیت می باشند.

فواید زغال اخته

آشنایی با خواص زغال اخته

فواید دارویی زغال اخته باعث شده که از این میوه به عنوان جایگزین و درمان طبیعی در بسیاری از بیماری ها استفاده شود. این فواید مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفته و از این رو تاثیر آن قابل انکار نیست.

خواص زغال اخته

جمعی از ویتامین ها با مصرف زغال اخته مورد استفاده بدن قرار می گیرد. تمام این ویژگی ها سبب تمایل به استفاده از این خوراکی با ارزش شده است اما متاسفانه اندکی پیدا کردن این میوه خوشمزه دردسر ساز است.

کاهش وزن

برای درمان چاقی به کار می رود. این کاهش وزن با تنظیم انسولین در بدن ایجاد می شود. برای تحلیل چربی ها و جلوگیری از افزایش آن ها موثر است. مدر است و قابلیت دفع بالای سموم را در بدن فراهم می آورد. حبس شدن آب و التهاب در بدن به دلیل ذخیره چربی و سموم در بدن ایجاد می شود.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن و خواص زغال اخته

درمان اسهال

درمان مناسبی برای اسهال خونی است. برای بهره بردن از این خاصیت یک قاشق سوپ خوری زغال اخته را با آب سرد بر روی حرارت به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا بجوشد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه محتویات داخل ظرف را از صافی رد کرده و منتظر سرد شدن آن بمانید. برای درمان اسهال خونی روزی ۲ تا ۶ فنجان کوچک از مخلوط تهیه شده میل بفرمایید.

درمان بیماری با زغال اخته

بهبود عفونت کلیه و مجاری ادراری

برای درمان عفونت ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان تغذیه در این گونه مسائل نظریات جالبی دارند. متخصصان بر این باورند که اسید تانیک موجود در زغال اخته و سنبل کوهی از باقی ماندن باکتری بر روی دیواره مثانه جلوگیری می کند. این موضوع ابتلاء به عفونت را کاهش خواهد داد.

آشنایی با فواید زغال اخته

ضمن اینکه برای دفع باکتری و عفونت از بدن بسیار موثر است. گذشته از این موضوع  نباید از خواص زغال اخته برای درمان سنگ کلیه غافل بود. این درمان از طریق ادرار آوردن بودن زغال اخته اتفاق می افتد. از مزیت های درمانی زغال اخته باید به اسیدی کردن ادرار اشاره کرد. اسیدی شدن ادرار سبب نابودی باکتری زای اشرشیاکلی (باکتری موثر در بروز عفونت) و درمان سنگ کلیه می گردد. مخصوصاً زمانی که این سنگ کلیه از جنس کلسیم باشد.

درمان عفونت ادرار با زغال اخته

در پی عفونت های شدید ممکن است با مثانه ملتهب رو به رو شوید. اسید بنزوئیک خواص زغال اخته تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان التهاب مثانه به همراه دارد.

آنتی اکسیدان

خواص آنتی اکسیدان زغال اخته به قدری مهم و ارزشمند است که برای بسیاری از سرطان ها پیشنهاد می شود. سرطان ریه از جمله سرطان هایی است که به زغال اخته فوق العاده واکنش نشان می دهد. سرطان خون از دیگر بیماری هایی است که برای کنترل و بهبودش می توان به خواص زغال اخته اعتماد کرد. همه این ویژگی ها از مواد مغذی و خواص آنتی اکسیدانی زغال اخته ناشی می گردد.

خواص زغال اخته

فواید زغال اخته برای درمان سرطان کولون اهمیت زیادی دارد. عملکرد مثبت زغال اخته موجب جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود. تاثیر مثبت این میوه در درمان سرطان پوست، پروستات و … به اثبات رسیده است.

درمان بیماری های قلبی

با وجود یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین می توان کاهش حملات قلبی را انتظار داشت. این آنتی اکسیدان در بیشتر میوه های رنگ تیره و سبزیجات وجود دارد. این تحقیق بر روی زنان انجام شده و مصرف مواد غذایی دارای آنتوسیانین سبب بهبود چشمگیری بر روی بیماران قلبی شده است.

درمان بیماری قلبی با زغال اخته

پایین آوردن سطح کلسترول

سطح کلسترول خون را تنظیم می کند. بیشتر خوراک های ترش چنین خواصی را دارا می باشند. به همین خاطر از خواص لیمو برای کنترل سطح کلسترول خون استفاده می گردد. منظور از کلسترول همان LDL است که با نام کلسترول بد شناخته می شود. این موضوع سطح خوبی از کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب را در بدن برقرار می سازد و به همین خاطر میزان حملات قلبی و بیماری هایی چون سکته را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول با زغال اخته

سایر فواید مصرف زغال اخته

  • برای درمان شب ادراری کودکان به کار می رود. برای تهیه این دارو باید ۳۰ گرم از برگ درخت زغال اخته را تهیه و با یک لیتر آب بجوشانید. بعد از جوشیدن این مخلوط آن را از صافی رد کرده و اجازه دهید تا سرد شود. مخلوط را با شکر میکس و هر شب به اندازه نصف لیوان به کودک بخورانید تا شب ادراری درمان گردد.
  • ملاتونین برای برقراری ریتم منظم ۲۴ ساعته شب و روز بدن به کار می رود و از فواید مصرف زغال اخته می باشد. این هورمون آسایش و خوابی راحت را برای شما رقم خواهد زد.
  • تب بر است و برای از بین بردن ورم معده مورد استفاده قرار می گیرد. از فواید زغال اخته برای پایین آوردن تب کودکان بسیار استفاده می شود.
  • اگر با گل توت فرنگی جوشانده شود، درمان مناسبی برای کنترل قند خون در دیابتی هاست.
  • برای درمان بیماری مالاریا مورد توجه است.

زغال اخته و فواید دارویی

  • برای تهوع مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به این حالت پایان دهد.
  • از جوشانده آن برای شست و شو و التیام زخم های پوستی استفاده می شود. چون ضدباکتری بودن از فواید زغال اخته است. البته از این ماده نباید برای زخم های عمیق استفاده کرد.
  • درمان مناسبی برای گرمازدگی است و تشنگی فصل تابستان را برطرف می سازد.
  • برای درمان خونریزی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت زغال اخته تازه با زغال اخته خشک

زغال اخته تازه سرشار از ویتامین ث، آب، پتاسیم و کربوهیدرات می باشد، اما در زغال اخته خشک این ویتامینها و مواد معدنی وجود ندارد، البته مقادیر شکر و کربوهیدرات آن زیاد می باشد، بنابراین زغال اخته خشک به نسبت نوع تازه آن، شیرین تر است، بنابراین به دلیل مقدار قند زیاد آن باید کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

حال در صورتی که به دنبال یک میان وعده مفید و مغذی هستید، مصرف زغال اخته تازه انتخابی عالی می باشد، ضمن اینکه می توان آن را در تهیه انواع سالاد، سس و کلوچه ها به عنوان یک طعم دهنده سالم مورد استفاده قرار داد.

زغال اخته را می توانید به صورت منجمد نیز مورد استفاده قرار دهید، پروتئین های منجمد زغال اخته بیشترین مواد مغذی را دارا بوده و برخلاف نوع خشک آنها فاقد شکر، فیبر و افزودنی های اضافی می باشند.

خاصیت زغال اخته

عوارض مصرف زغال اخته

مصرف این خوراکی می تواند نسبت به مواد مخدر خاص واکنش نشان دهد.

وارفارین می تواند با ترکیبات زیست فعال واکنش نشان دهد و موجب مشکلاتی همچون خونریزی شدید شود، بنابراین در صورتی که ابتلا به بیماری های خونی بوده و یا از مشکلات قلبی شدید رنج می برید، حتما قبل از مصرف این خوراکی ها با پزشک مشورت کنید.

همچنین بالا بودن سطح اکسالیت در زغال اخته می تواند با کلسیم موجود در بدن واکنش نشان داده و موجب ایجاد رسوب (سنگ کلیه) شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی از زغال اخته یا عصاره آن مصرف شده باشد، از این رو نباید بدون توصیه پزشک از زغال اخته استفاده کنید.

برای افراد دیابتی نیز در صورتی که به طور مرتب از زغال اخته خشک و یا شیرین استفاده شود، خطر ابتلا به قند خون افزایش می یابد، زیرا همانطور که گفتیم این نوع ماده غذایی دارای قند بالایی بوده و مصرف آن سطح گلوکز خون را افزایش می دهد و در نتیجه شرایط بیمار بدتر خواهد شد.

فواید زغال اخته

از توجه شما عزیزان به فواید زغال اخته بسیار سپاسگزاریم. با دست یافتن به چنین اطلاعاتی می توانید بسیاری از دردها و بیماری های سطحی را در محیط منزل درمان کنید و مجبور به امتحان کردن درمان های پزشکی نشوید. ضمن اینکه این میوه در درمان و کنترل و همچنین پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان موثر است و به همین خاطر مصرف آن توسط متخصصان تغذیه و پزشکان توصیه می گردد. در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر خواص میوه ها می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *