دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۵ راه سریع و موثر برای تسکین دندان درد در خانه

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۱

دندان درد یکی از بدترین درد هایی است که اکثر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند که استفاده از روش های خانگی و طبیعی نقش مهمی را در درمان آن ایفا می کند، به همین خاطر در این مقاله چند روش خانگی جهت تسکین دندان درد را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. درد دندان علل مختلفی دارد که ممکن است بعلت ورم و پوسیدگی یا ترک حوردگی دندان ها باشد. برای تسکین دندان درد ،راه های مختلفی وجود دارد که سریع ترین آن ها استفاده از روغن گل میخک ، چای، آب نمک، سیر و پیاز، لیمو ترش در هنگام بروز درد است.

افراد در مواجه با درد در ناحیه ی دندان، به هر روشی دست می زنند تا سریع تر دردشان آرام شود. دندان درد علت های مختلفی دارد که می توان به پوسیدگی دندان ها ،التهاب و ورم لثه ها، ترک خوردگی در دندان اشاره کرد. دندان درد را جدی بگیرید زیرا ممکن است علت آن عفونت باشد که عدم توجه به آن شدت بیماری عفونی را منجر می شود. دندان درد یکی از شایع ترین درد ها در بین افراد است که بسیاری از افراد از درد آن رنج می برند و به دنبال روش هایی جهت درمان آن هستند که در برخی مواقع دندان درد به قدری شدید است که تحمل آن بسیار سخت است و دسترسی به پزشک نیز امکان پذیر نیست که می توانید با کمک روش های طبیعی و خانگی دندان درد تان را درمان کنید.

برای تسکین دندان درد ،چکار کنیم؟

برای کاهش دندان درد مخصوصا زمانی که درد در هنگام شب و یا در روزهای تعطیل که امکان مراجعه به پزشک نیست به سراغ ما می آید، باید راه هایی را دانست که در مواقع ضرورت بصورت اورژانسی از آن استفاده کرد. به یاد داشته باشیم که آرام شدن درد به معنی بهبودی مشکل دندان نیست، در اولین فرصت باید به دندانپزشک برای تعیین علت آن که می تواند به دلیل پوسیدگی دندان یا ورم و التهاب لثه باشد، مراجعه کرد. به جای استفاده از مسکن های شیمیایی که عوارضی را نیز به دنبال دارند می توانید از روش های طبیعی و خانگی کمک بگیرید، در ادامه مطلب شما را با روش های درمان دندان درد آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که روش های مختلفی را جهت تسکین دندان درد امتحان کرده اید اما به نتیجه دلخواه نرسیده اید می توانید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

تسکین دندان درد با راهکارهای طبیعی

 

۱. دم کرده نعناع

یکی از روش های مفید و موثر به منظور درمان دندان درد استفاده از دم کرده نعناع است، می توانید به یک فنجان آب جوش یک قاشق چای خوری نعنا خشک بیافزایید سپس اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند و دمنوش حاصل را داخل دهانتان چرخانده و بیرون بریزید.

  •  آرون گروپس

انواع روش های درمان خانگی دندان درد

۲. آب نمک

استفاده از آب نمک به منظور درمان دندان درد گزینه بسیار مناسبی است بنابراین به آب جوش یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید سرد شده سپس مقدار کمی از محلول به دست آمده را به مدت سی ثانیه داخل دهان بچرخانید، استفاده از این روش یکی از راهکارهای قدیمی جهت رفع سریع دندان درد است.

درمان فوری دندان درد

۳. سیر

یکی دیگر از روش های مفید و موثر به منظور درمان فوری دندان درد استفاده از سیر است بنابراین یک حبه سیر له شده را با کمی نمک ترکیب نمایید سپس بر روی دندان تان قرار دهید همچنین می توانید یک تا دو حبه سیر بجوید از این روش روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

روش های خانگی جهت درمان دندان درد

۴. چای سیاه

چای سیاه به دلیل داشتن تانین به عنوان یک ماده قابض محسوب می شود و سبب کاهش التهاب و در نتیجه درمان درد دندان می شود، می توانید یک چای کیسه ای را خیس نمایید سپس بر روی دندان مورد نظر قرار دهید، همچنین می توانید چای سیاه گسی را تهیه و پس از خنک شدن آن را داخل دهان تان چند باری بچرخانید.

رفع سریع دندان درد

۵. زنجبیل و پودر فلفل قرمز

فلفل قرمز و زنجبیل هر دو به عنوان دو ماده ضد درد محسوب می شوند که هر کدام به صورت جداگانه نیز برای درمان دندان درد مورد استفاده قرار گرفته می شود که البته به منظور نتیجه بهتر و تاثیر گذاری بیشتر مخلوط این دو بسیار موثر است بنابراین به مقدار برابر این دو ادویه را با آب مخلوط نمایید سپس یک پنبه را به مخلوط حاصل آغشته کرده و بر روی دندان تان تا زمانی که تحملش را دارید قرار دهید سپس پنبه را از داخل دهان تان بیرون آورید.

۶. روغن میخک

به منظور درمان دندان درد می توانید از روغن میخک کمک بگیرد که بسیار راحت و در عین حال تاثیر گذار است بنابراین بر روی یک پنبه دو قطره روغن میخک ریخته سپس تا زمان برطرف شدن درد دندان، پنبه را پشت دندان هایتان بگذارید همچنین می توانید یک دانه میخک را کاملا بجوید.

روش های تسکین دندان درد

۷. صمغ مر

استفاده از پودر صمغ مر نیز یکی دیگر از روش های مفید برای تسکین دندان درد است، به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری پودر صمغ مر بیافزایید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بجوشد و پس از خنک شدن برای هر بار استفاده یک قاشق چای خوری از محلول حاصل را داخل یک فنجان آب ریخته سپس روزی پنج تا شش بار در طی روز از این محلول به عنوان غرغره استفاده کنید.

۸. عصاره وانیل

جهت درمان دندان درد می توانید از عصاره وانیل کمک بگیرید بر روی یک تکه پنبه یا گوش پاک کن دو تا سه قطره وانیل ریخته سپس به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و می توانید چندین بار از این روش استفاده کنید.

درمان دندان درد با راهکارهای طبیعی

۹. روغن آویشن یا پونه کوهی

می توانید به منظور درمان دندان درد از این روغن استفاده کنید که به عنوان یکی از روش های خانگی و بسیار مفید محسوب می شود، بنابراین گوش پاک کن را به روغن آویشن آغشته نمایید سپس به صورت مستقیم بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

نکته : در صورت تکرار دندان درد می توانید چند ساعت پس از استفاده از این روش مجدداً از آن استفاده نمایید.

۱۰. روغن زیتون

از دیگر راهکارهای خانگی جهت درمان فوری دندان درد روغن زیتون است که می توانید یک تکه پنبه آغشته شده به روغن زیتون را بر روی دندان آسیب دیده بگذارید و روزی دو تا سه بار از این روش استفاده نمایید.

درمان دندان درد با روش های طبیعی

۱۱. پیاز

پیاز دارای آنی بیوتیک هستند که برای دردهایی که بخاطر عفونت به وجود می آیند بسیار مفید و موثر است. جهت رفع سریع دندان درد یک تکه پیاز خام برداشته سپس بر روی دندان مورد نظرتان بگذارید، برای رسیدن به بهترین نتیجه می توانید روزی دو بار از این روش استفاده نمایید.

۱۲. روغن سیاه دانه

از موثرترین روش های خانگی جهت درمان سریع دندان درد روغن سیاه دانه است گوش پاک کن آغشته به روغن سیاه دانه را بر روی دندان تان به مدت پانزده تا بیست ثانیه ماساژ دهید، همچنین می توانید این روغن را با آب گرم مخلوط نمایید و از آن به عنوان دهان شویه کمک بگیرید و دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

درمان خانگی دندان درد

۱۳. آب لیمو ترش :

لیمو ترش بخاطر خاصیت اسیدی بودنش سبب کاهش درد می شود و برای درمان دندان درد مفید است.

۱۴. مخلوط فلفل و نمک:

مخلوط فلفل و نمک دارای خاصیت ضد باکتری,ضدالتهاب و ضد درد می باشد. برای تهیه این مخلوط نمک و فلفل را با میزان مساوی با چند قطره آب مخلوط نمایید تا به حالت خمیر درآید و سپس خمیر بدست آمده را بر روی دندان قرار دهید.

تسکین دندان درد

۱۵. تکه های یخ:

تکه های یخ را درون پارچه ی نازک پنبه ای و یا نایلون پلاستیکی قرار داده و بر روی گونه خود نگه دارید. پس از چند دقیقه اثر بی حسی تکه های یخ باعث کاهش درد دندان خواهد شد.

راه تسکین دندان درد ، فقط یک راه موقت برای رها شدن از درد عذاب آور آن است. که در اولین فرصت باید به دنبال درمان آن رفت تا دوباره برای شما مشکل دندان درد اتفاق نیفتد.

علل بروز دندان درد

  • پوسیدگی دندان
  • التهاب مغز دندان
  • دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندا ن ها بر هم)
  • سکته قلبی
  • التهاب لثه
  • فرسودگی مینای دندان
  • درد قفسه سینه
  • فشار سینوس ها
  • نشانگان مفصل گیجگاهی فکی

تسکین دندان درد با روش های خانگی

کارهایی که باید در زمان دندان درد انجام داد

  1. محدود کردن مصرف قند و شکر
  2. خودداری از نوشیدنی های خیلی سرد یا گرم
  3. اجتناب از دادن حرارت مستقیم به منطقه آسیب دیده

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک روش های گفته شده به صورت موقت درد دندان تان را بهبود دهید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با تسکین درد دندان عقل، تسکین فوری دندان درد، درمان عفونت دندان، رفع سریع دندان درد و درمان طبیعی دندان درد می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید..

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *