دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چرا زنان بیش از مردان احساس سرما می کنند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

زن ها با شروع شدن فصل سرما بیش از مردان احساس سرما می کنند و تقریباً بیشتر مواقع انگشتان یخ زده ای دارند. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. 

علت احساس سرما به طور دائم از عوامل مختلفی ناشی می شود. یکی از آن ها به طبع متفاوت در مردان و زنان برمی گردد و این موضوع سبب می شود که زنان بیش از مردان احساس سرما کنند.

تفاوت دمای بدن مردان و زنان

طبق تحقیقات انجام شده مردها در دمای ۷۱.۶ درجه فارنهایت احساس راحتی دارند و زن ها برای برقراری راحتی به دمای ۵ درجه بیشتر از این دما نیاز دارند.

دلیل احساس سرما در زنان

کمبود خواب

نداشتن خواب خوب باعث احساس سرما می شود. با کم خوابی بدن شما قدرت بازیابی ندارد و در استرس غوطه ور می شود. مطالعات نشان می دهد که حتی یک شب کمبود خواب بر میزان دمای بدن تاثیر می گذارد. یعنی دمای بدن در طی خواب راحت منظم می شود.

دلیل احساس سرما در زنان

دارو

بعضی از داروها باعث جریان ضعیف خون در بدن می شوند و از این رو سبب احساس سرما در بدن گردند. به عنوان مثال پروپرانول به عنوان تنظیم کننده فشار خون سبب احساس سرما در بدن می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بیماری ریناد

اگر پا و دست شما اول از همه سرد می شود و این سرما رنگ پوست شما را به سفیدی یا کبودی تغییر می دهد و یا حس کرختی ایجاد می گردد، ممکن است به بیماری ریناد دچار باشید. این احساس سرما از اسپاسم رگ هایی است که به سمت پا و دست می روند. با محدود شدن این رگ ها،  جریان خون در آن ها کم می شود.

چنین گرفتگی عروق در زمان در معرض سرما قرار گرفتن اتفاق می افتد. به عنوان مثال زمانی که دستتان را داخل فریزر یا یخچال می کنید تا چیزی بردارید. ممکن است بعد از ۱۵ دقیقه جریان خون به حالت اول برگردد. این بیماری بر زندگی خیلی تاثیر گذار نیست اما ممکن است از بیماری های عروق و بافت های همبند خبر دهد.

کم کاری تیروئید

ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید. یعنی تیروئید شما هورمون کافی برای تنظیم دمای بدن تولید نمی کند. نشانه های کم کاری تیروئید نامشخص هستند و باید برای آن آزمایش خون بدهید. این بیماری در صورت پیشرفت به افسردگی، فراموشی و کم کاری تیروئید خطرناک به نام میکس ادما منتهی می شود. خستگی و اضافه وزن از دیگر نشانه های بیماری کم کاری تیروئید است.

دلیل احساس سرما در زنان

کم خونی

اگر کمبود همگلوبین خون دارید، این موضوع به احساس سرما، خستگی، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه و … منجر خواهد شد. آنمی ممکن است به دلیل عدم جذب کافی B12 و اسید فولیک باشد.

عدم دریافت مواد غذایی کافی

اگر مواد غذایی را به اندازه دریافت نمی کنید، ممکن است احساس سرما داشته باشید. چون بدن در این حالت بیشتر در وضعیت ذخیره سازی قرار دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *