دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برنامه غذایی کودک ۵ ساله و نکات تغذیه ای در این سن

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

برنامه غذایی کودک ۵ ساله می تواند شامل یک صبحانه سالم، میان وعده، عصرانه و شام مورد علاقه کودک به همراه سبزیجات باشد که در این مطلب نمونه ای از آن را به شما عزیزان معرفی کرده ایم.

تغذیه در سنین سه تا پنج سالگی کودک اهمیت فراوانی در رشد و سلامتی جسمی وی در آینده دارد، لذا باید تغذیه کودک در این دوران مورد توجه قرار گیرد. از این رو در این مطلب ضمن اینکه شما را با برنامه غذایی کودک پنج ساله آشنا می کنیم، روش هایی را برای علاقمند کردن کودکان به غذا، در اختیار شما قرار داده ایم که می تواند سودمند واقع شود.

برنامه غذایی کودک ۵ ساله

کودکان در سنین پایین معمولا علاقه ای برای خوردن غذا از خود نشان نمی دهند و اغلب کم اشتها می باشند؛ روشهای زیادی وجود دارد که می توان کودکی را که تمایلی به خوردن غذا ندارد، نسبت به خوردن آن غذا ترغیب کرده و اشتهای وی را تحریک نمود. در ادامه این مطلب ضمن معرفی یک برنامه غذایی مناسب برای کودک ۵ ساله، توصیه هایی را جهت علاقمند کردن کودک به غذا و افزایش اشتهای وی به شما ارائه می دهیم که امیدواریم مفید باشد.

برنامه غذایی مناسب کودک 5 ساله

برنامه غذایی کودک پنج ساله می تواند شامل:

صبحانه :خامه (۲ قاشق سوپ خوری)، عسل ( ۲ قاشق مربا خوری)، نان به اندازه یک کف دست

میان وعده : یک لیوان شیر، یک یا دو عدد شیرینی و یا بیسکویت سبوس دار، نصف لیوان آب میوه یا یک عدد میوه متوسط

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نهار : پلو و مرغ ( ۵ تا ۱۰ قاشق برنج به همراه ۶۰ گرم گوشت مرغ) و یک کاسه ماست

عصرانه : سبزیجات کاملا شسته و پوست گرفته شده مانند هویج، خیار، کاهو که سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن کودک می باشند.

شام : پیتزا ( ۲ برش متوسط)، سبزیجات شسته شده. به منظور اطمینان از سالم بودن پیتزا بهتر است مواد موردنیاز آن را تهیه کرده و در منزل درست کنید و آن را همراه یک کاسه سالاد ریز شده در اختیار کودکتان قرار دهید.

قبل از خواب : یک عدد میوه و نصف لیوان شیر

برنامه غذایی کودک 5 ساله

از آنجا که تنوع مواد غذایی بسیار است، بنابراین می توانید از مواد غذایی دیگری به جای برنامه غذایی کودکان ۵ ساله که در بالا ذکر کرده شده است، استفاده کنید. بسیاری از کودکان کم اشتها می باشند که این مساله می تواند تاثیر منفی زیادی در رشد کودک در آینده داشته باشد، در این صورت با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه می توان از کپسول و یا شربت های B کمپلکس و مکمل آهن، همچنین پودر تخم مرغ و پودر شیر خشک و … برای افزایش اشتهای کودک بهره برد. توصیه های کاربردی دیگری برای تحریک اشتهای کودک و علاقمند کردن وی به غذا وجود دارد که در ادامه مبحث برنامه غذایی کودک ۵ ساله به ذکر این موارد پرداخته ایم:

سعی کنید در آرامش کامل، با صبر و حوصله و بدون اصرار و تهدید به کودک غذا دهید، همچنین بهتر است در جمع خانواده و همراه دیگر اعضای خانواده به کودک غذا داده شود.

هرگز مقابل تلویزیون و یا زمانی که حواس کودک پرت است، به او غذا ندهید. می توانید در هنگام غذا دادن با کودک حرف بزنید و برای وی داستان های جذاب که موجب افزایش اشتهای او می شود، تعریف کنید.

برای تشویق کودک به غذا خوردن از وعده هایی مثل بازی کردن، پارک رفتن و … به جای شیرینی، شکلات و خوراکی های غیر مفید استفاده نمایید.

غذا را در اشکال و مدل های مورد پسند کودک تزیین کنید و به طور کلی علایق فرزند خود را بشناسید و متناسب با آن، غذای مورد علاقه کودک خود را تهیه نمایید.

برنامه غذایی برای کودک 5 ساله

کودکانتان را در هنگام خرید و یا تهیه غذا مشارکت دهید و برخی از کارهای راحت و متناسب توانایی کودکتان، مثلا کمک در جمع کردن سفره و کمک در تهیه سالاد را در حالی که خودتان همراه و مراقب وی هستید را به وی بسپارید، این کار باعث می شود که کودک پنج ساله از زحمت تهیه کردن غذا آگاه شود و در نتیجه قدر آن را بیشتر بداند. همچنین در حین تهیه غذا می توانید در مورد خواص مواد غذایی و اهمیت آنها برای بدن صحبت نمایید، این کار موجب می شود تمایل کودک به غذا افزایش یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *