دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان سریع آفت دهان با روش های خانگی و طبیعی

  • زهرا خانزاده
  • ۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

آفت دهان معمولا با زخم دردناک و درد زیاد به هنگام بلع غذا همراه می باشد و تب، متورم شدن غدد لنفاوی، خستگی، استوماتیت آفتی عود کننده و … از نشانه های آفت های شدید دهان می باشد. برای آشنایی با درمان سریع آفت دهان در این نوشتار با آرگا همراه شوید.

آفت دهان شامل سه نوع هرپتی فرم، ماژور و مینور می باشد، که شایع ترین نوع آن آفت مینور(کوچک) است، که به شکل دایره ای می باشد. محل ایجاد هریک از این آفت ها متفاوت است و این زخم بسته به نوع آفت ممکن است بر روی زبان، داخل لب، داخل گونه، روی لثه و همچنین نزدیک لوزه ها به وجود آید و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد نمایید. که برای درمان قوری آفت دهان می توانید از روش های خانگی و طبیعی استفاده کنید.

روش های سریع برای درمان آفت دهان

درمان سریع آفت دهان

هنگامی که آفت دهانی بیش از ۳ هفته به طول می انجامد، برای تشخیص علت و درمان آن باید افراد مبتلا به آفت دهان به پزشک مراجعه نمایند، چرا ممکن است دلیل ایجاد آن ناشی از عفونت های ویروسی، کاهش مواد مغذی بدن، ابتلا به بیماری به نام سیلاک و یا حتی ابتلا به سرطان دهان باشد.

تا زمانی که آفت دهان شدت پیدا نکرده است می توان با برخی راهکارهای طبیعی این بیماری را درمان نمود و همچنین دردهای ناشی از آن تسکین داد. این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

درمان طبیعی آفت دهان

  • روغن نارگیل

این روغن به دلیل خاصیت ضدالتهابی و همچنین ضد میکروبی برای درمان آفت موثر می باشد. برای این کار یک عدد گوش پاک کن را به این روغن آغشته کنید و آن را بر روی آفت بگذارید، بهتر است چند بار این عمل را تکرار نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • چای بابونه

رفع مشکلات دستگاه گوارش و تسکین التهاب از جمله خواص چای بابونه می باشد. بنابراین برای درمان سریع آفت دهان می توانید چای بابونه را پس از سرد شدن داخل دهان غرغره کنید تا درد آن تسکین یابد.

تسکین سریع آفت دهان

  • فلفل قرمز

این نوع فلفل به دلیل داشتن کپسایسین برای التیام درد ناشی از آفت مفید است. در این روش به مقدار  خیلی کم فلفل قرمز را با مقداری آب گرم مخلوط نمایید(تندی این خمیر نباید زیاد باشد)، خمیر بدست آماده را به وسیله گوش پاک کن بر روی زخم آفت قرار دهید، در طی روز این عمل را  ۲ الی ۳ بار انجام دهید.

  • عسل طبیعی

عسل نیز دارای خاصیت ضد التهابی است. در نتیجه روشی مفید برای درمان و التیام زخم آفت به شمار می آید. ابتدا آب گرم را در دهان غرغره نمایید، سپس بر روی آفت ایجاد شده به مقدار زیاد عسل طبیعی بگذارید. برای مشاهده نتایج بهتر، در طول روز  ۲ الی ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.

درمان آفت دهان با عسل

  • سرکه سیب

این سرکه به دلیل داشتن استیک اسید برای از بین بردن باکتری ها خطرناک و همچنین افزایش تولید میکروبیوتا دهان مفید می باشد. مقداری سرکه سیب را داخل مقداری آب گرم بریزید و پس از ترکیب به عنوان دهانشویه در طول روز از آن استفاده کنید. استفاده از دهانه شویه جوش شیرین و غرغره محلول آب نمک نیز یک درمان خانگی آفت دهان مفید محسوب می شود.

  • آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یکی دیگر از روش های  طبیعی از بین بردن آفت دهان می باشد که این ژل به دلیل داشتن خاصیت آرام بخش باعث تسکین درد ناشی از آفت دهان می گردد، که روش استفاده از آن نیز به این صورت است که مقداری ژل گیاه آلوئه ورا را درون مقداری آب حل نمایید و سپس در طول روز  ۳ بار این محلول را غرغره کنید.

درمان آفت دهان با ژل آلوئه ورا

  • ماست

مصرف ماست سبب ایجاد تعادل در باکتری های موجود در داخل دهان می شود. در این روش، یک فنجان ماست را به ۳ قسمت(حداقل) تقسیم نمایید و در طول روز  آن را مصرف نمایید.

  • پودر زاج

این پودر باعث خشک نگه داشتن زخم آفت می شود و بعد از گذشت مدتی، زخم التیام یافته و آفت بهبود پیدا می کند. طریقه درمان آفت دهان با این روش نیز به این صورت است که مقداری از آن (در حد) یک نخود به مدت یک دقیقه بر روی زخم بگذارید، سپس پودر زاج را با آب دهانتان به بیرون تف کنید و نباید دهانتان را بشویید. بعد از گذشت یک روز آفت و درد ناشی از زخم ایجاد شده بهبود می یابد.

درمان سریع آفت دهان

  • سبزی ریحان

از قدیم از سبزی ریحان به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در دندانپزشکی استفاده می شده است زیرا این سبزی دارای فواید بسیاری برای سلامت دهان و دندان می باشد.

همچنین ریحان از خاصیت ضد میکروبی برخوردار است، از این رو مصرف آن برای بهبود عفونت ها می تواند بسیار موثر باشد، بنابراین سبزی ریحان علاوه بر بهبود آفت دهان، از بروز آفت و عفونت های دهان نیز پیشگیری می کند.

انواع درمان سریع آفت دهان

  • جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از درمانهای موثر برای رفع آفت دهان می باشد، زیرا ترکیبات قلیایی آن موجب خنثی شدن اسیدیته دهان شده و در نتیجه آفت دهانی را بهبود می بخشد. ضمن اینکه این ماده اسیدی از طریق از بین بردن باکتری های موجود در دهان، می تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده اثربخش مورد استفاده قرار گیرد.

بهبود سریع آفت دهان

برای این منظور می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین را داخل نصف فنجان آب بریزید، سپس مدتی این ترکیب را داخل دهانتان نگهدارید و بعد آن را دور بریزید، انجام چند مرتبه این عمل می تواند برای رفع آفت اثربخش باشد.

  • شیرین‌بیان

تحقیقات علمی در این زمینه نشان می دهد؛ افرادی که دچار آفت دهان هستند، با استفاده از دهان شویه شیرین بیان روزی ۴ بار، درد کمتری را تجربه نمایند، تقریبا ۵۰ تا ۷۵ درصد افراد در روز های نخست بهبود پیدا می کنند و نیز سه روز بعد کاملا درمان می شوند.

حال برای تهیه این دهان شویه، نصف قاشق چای خوری عصاره شیرین بیان را با یک چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید، سپس ۴ مرتبه در روز دهانتان را با این دهان شویه شست و شو دهید.

خوردن یک یا دو عدد قرص شیرین بیان ۲۰۰ میلی گرم در روز نیز می تواند موجب تسکین درد آفت شود،  همچنین استفاده از چای کیسه ای شیرین بیان, روش مناسبی برای تسکین آفت دهان می باشد که لازم است آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی آفت بگذارید تا نتیجه بگیرید.

تسکین سریع آفت دهان

همچنین مصرف مایعات فراوان با نی، خوردن بستنی، ژلاتین مایع، شیر، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف برخی غذاهای تحرک کننده زخم آفت و رعایت بهداشت دهان و دندان سبب تسکین درد و درمان سریع تر آفت می شود.

در نظر داشته باشید، که مصرف برخی داروها نظیر ایبوپروفن، نیکوراندیل، آسپرین و همچنین مصرف کوکائین (نوعی مواد مخدر) نیز در بروز آفت دهان نقش دارند.

در صورت تمایل برای آشنایی با روشهای خانگی درمان زخم دهان و درمان عفونت دندان می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه ها را مطالعه نمایید.

راهکارهای جلوگیری از ایجاد آفت دهان

این زخم ها به دلیل واکنش های سیستم ایمنی بدن به وجود می آیند و پیشگیری چندانی ندارد اما با انجام یک سری راهکارهای می توان خطر بروز این مشکل را کاهش داد که عبارت است از:

مسواک زدن :

بهتر است به منظور پیشگیری از بروز آفت در روز دو نوبت دندان هایتان را مسواک زده و برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده نمایید.

کاهش استرس و اضطراب :

در زمان بروز استرس می توانید به منظور کاهش استرس و اضطراب از مدیتیشن و ورزش های هوازی کمک بگیرید.

یادداشت کردن لیست غذاهایی که مصرف می کنید :

امکان دارد شما به برخی مواد موجود در غذا آلرژی داشته باشید و در نتیجه منجر به بروز این مشکل شود از این رو، اگر زیاد دچار این مشکل می شوید لیستی از تمام غذا هایی که مصرف می کنید را یادداشت نمایید.

استفاده از زینک :

یکی از علل بروز آفت دهان کمبود روی یا زینک است و بهتر است از خوراکی هایی مانند : حبوبات، سبزیجات، غلات، آجیل و انواع مغزها به منظور افزایش روی کمک بگیرید.

افزایش ویتامین ب و آهن :

از مواد غذایی که که غنی از آهن هستند استفاده کنید مانند نخود، جگر، عدس، اسفناج و آب گوجه فرنگی و همچنین غذا هایی مانند : تخم مرغ، لینیات، گوشت، مغزها، دانه ها، اسفناج و … که غنی از ویتامین گروه ب می باشند.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا آفت دهان نشانه مشکل مهمی نمی باشد و بدون درمان نیز بهبود پیدا می کند و در صورتی که بیس از سه هفته زخم ها طول بکشند فرد دچار مشکل بلع و یا بیماری می شود که بهتر است به دکتر مراجعه نمایید و در برخی موارد آفت دهان نشانه مشکل جدی مانند بیماری های دستگاه گوارش می باشد بنابراین، در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • التهاب و یا درد در بخش های دیگر بدن
  • خستگی غیر قابل توجیه برای بیشتر از چند روز
  • سوزش چشم
  • درد شکم
  • تب

نکته : اگر به طور منظم  و مدت طولانی دچار آفت دهان می شوید به متخصص مراجعه مراجعه نمایید .

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *