دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن آشنا شوید

  • زهرا خانزاده
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

زردچوپه دارای خواص بیشماری است، که یکی از مزایای مصرف این ادویه، کمک به کاهش وزن می باشد. از این رو این نوشتار از آرگا را به خواص زردچوبه برای لاغری اختصاص داده ایم.

زردچوبه به دلیل دارا بودن مواد مغذی همچون پتاسیم و آهن، ویتامین های B6 و C و همچنین خاصیت آنتی اکسیدان قوی اش، برای حفظ سلامتی بدن، پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها نظیر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، آرتریت، کمک به بیمارن دیابتی از طریق کنترل و تنظیم قند خون، زیبای پوست، کاهش علائم آلزایمر، درمان افسردگی و کاهش وزن بسیار مفید می باشد. که در این بخش بیشتر به ارائه خواص زردچوبه برای لاغری می پردازیم.

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

از راهکارهای خانگی برای کاهش وزن و لاغری استفاده از گیاهان دارویی و ادویه های همچون زردچوبه، قاصدک، فلفل هندی، دارچین، زیره، هل و … می باشد. در صورتی که زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی این ادویه ها به میزان مناسب و شیوه ای درست مورد استفاده قرار گیرد، مصرف آن ها برای کاهش وزن موثر واقع خواهد شد. چرا که زردچوبه و بیشتر این ادویه ها و گیاهان دارویی خاصیت چربی سوزی دارند و مصرف آن ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تافتز بستون که بر روی دو گروه موش انجام شد، میزان چربی در گروهی که علاوه بر غذای چرب، با زردچوبه نیز تغذیه می شدند، کمتر از گروهی بوده است که تنها با غذای چرب تغذیه شده اند.

یکی از روش های بهره بردن از خواص زردچوبه برای کاهش وزن، استفاده از این ادویه به شکل قرص می باشد، که می توانید به راحتی این قرص طبیعی را بسازید و طریقه تهیه این قرص به این صورت است که پودر زردچوبه، پودر زیره سبز و یا سیاه، پودر دارچین و پودر زنجبیل(از هرکدام یک قاشق) را با هم کاملا مخلوط کنید(اگر یبوست دارید می توانید یک قاشق پودر سنا نیز به این ترکیب اضافه کنید). بعد ترکیب بدست آمده را با عسل به میزان یک قاشق مخلوط نمایید و کل خمیر به اندازه های کوچک به مقدار یک نخود تقسیم کنید، پس از این که با دست هر یک از آن ها را به صورت قرص گرد کردید، آن ها را در جای قرار دهید، تا خشک شوند. پس از خشک شدن قرص با مشورت با پزشک در طول روز ۱ یا ۲ عدد قرص میل نمایید، مصرف قرص را هر روز ادامه دهید تا به وزن دلخواه برسید.

خواص زردچوبه برای کاهش وزن

تحقیقات صورت گرفته بر روی ۴۴ انسان که در مدت یک ماه کورکومین مصرف کردند، بیانگر این مسئله بوده است، که کم شدن میزان توده های چربی بدن و در نتیجه کاهش چربی و چربی سوزی پهلو و باسن با دریافت کوروکومین مرتبط می باشد. بسیاری از محققان معتقدند که مصرف زردچوبه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان کورکومین سبب جلوگیری از تولید بافت چربی اضافی در عضله های شکمی، رگ های خونی می گردد و همچنین موجب کاهش مقاومت به انسولین می شود. چرا که افزایش انسولین در بدن که به عنوان هورمون ذخیره ای چربی می باشد، به نوعی کاهش وزن را دشوار می کند و به همین خاطر افزایش انسولین در خون می تواند باعث بروز چاقی و ابتلا به دیابت نوع ۲ و کبد چرب گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بنابراین یکی از روش های درمانی برای بیماری دیابت نوع ۲ و همچنین کبد چرب استفاده یا مصرف زردچوبه می باشد، زیرا باعث افزایش اثر داروهای دیابت و تقویت گلوکز می شود. البته قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید، زیرا ترکیب آن با داروهای قوی و دوز بالا سبب افت قند خون خواهد شد.

خواص زردچوبه برای لاغری

فواید دیگر مصرف زردچوبه

علاوه بر خواص زردچوبه برای لاغری مصرف این ادویه به دلیل داشتن ماده لیپو پلی ساخارید باعث تحریک سیستم دفاعی(ایمنی) بدن می شود. همچنین به دلیل خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند. به همین دلیل بدن با مصرف زردچوبه کمتر به بیماری های همچون آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می گردد، در درمان این بیمارها و رفع سرفه نیز مصرف زردچوبه مفید می باشد و طریقه مصرف آن نیز به این صورت است که در طول روز یک لیوان شیر گم را با یک قاشق چایخوری سر خالی زردچوبه ترکیب کنید و میل نمایید. البته مصرف زردچوبه(به عنوان مکمل غذایی) برای افرادی که مبتلا به هر نوع از بیماری صفراوی می باشند توصیه نمی شود، چرا که ممکن است وضعیت بیماری این افراد را وخیم تر نمایید. همچنین بهتر است افرادی که دچار بیمارها و مشکلات گوارشی می باشند، زردچوبه را به شکل خام مورد مصرف قرار دهند.

تحریک و تقویت کیسه صفرا کاهش گاز معده و نفخ از دیگر خواص زردچوبه می باشد. همچنین این ماده خوراکی به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده ای که دارد برای درمان پسوریازیس، بهبود زخم ها، رفع التهاب پوست و ترمیم پوست موثر می باشد.

همانطور که در بالا از خواص زردچوبه برای لاغری و درمان انواع بیماری ها مطلع شدید، برای آشنایی با خواص مواد غذایی و سایر ادویه ها و گیاهان دارویی می توانید، از مطالب قبلی آرگا دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *