دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص بابونه و آنچه در مورد خواص درمانی بابونه نمی دانید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۱

بابونه یکی از شناخته شده ترین گیاهان می باشد. یکی از مهمترین خواص بابونه, درمان استرس و اضطراب می باشد. در واقع ترکیبات موجود در این گیاه, موجب آرامش می شود. چای بابونه در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

یکی از قدیمی ترین گیاهان خوراکی, بابونه نام دارد. در گذشته این گیاه اغلب برای تسکین ناراحتی های معده و اختلالات خواب کاربرد داشت. انواع مختلفی از این گیاه موجود است. در این مطلب با مهمترین فواید فراوان بابونه و مزایای آن در درمان بیماری ها آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص بابونه

از گیاه بابونه, به شیوه های مختلفی استفاده می شود. برخی افراد به صورت موضعی از این گیاه استفاده می کنند و برخی دیگر چای این گیاه را مصرف می کنند. موثرترین فواید گیاه بابونه, خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی آن است. از چای بابونه قرن ها به عنوان, آرامش دهنده, درمان کننده تب و سرماخوردگی و بیماری های معده استفاده می شد. بابونه به عنوان داروی ضد التهابی شناخته شده است و ضد اسپاسم، ضد تب، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد حساسیت است.

مزایای بابونه برای کودکان

اخیرا تحقیقات زیادی ثابت کرده است که این گیاه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری، شل کننده عضلانی ، ضد اسپاسم، ضد آلرژی زا و آرام بخش دارد. به همین دلیل امروزه از این گیاه در جهت ساخت داروهای زیادی استفاده می شود. برخی از خواص بابونه به شرح زیر می باشد.

فواید بابونه در درمان بیماری ها

شواهد نشان داده است که چای بابونه تاثیری مثبتی در درمان مشکلات روماتیسمی دارد. همچنین از مرهم این گیاه در درمان بواسیر استفاده می شود. یکی از مهمترین فواید بابونه کاهش علائم و نشانه های بیماری آسم و سرماخوردگی است. از آن جایی که این گیاه به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند, می تواند مانع از ایجاد آلرژی شده و آلرژی ها را از بین ببرد.

خواص بابونه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از دیگر فواید بابونه می توان به درمان التهاب بافت مخاطی اشاره کرد. در این مورد, از گیاه بابونه به عنوان یک ضدعفونی کننده و شستشو کننده استفاده می شود. به علاوه بابونه التهابات و عفونت های چشم را درمان می کند. برای این منظور می توان از چای سرد شده بابونه به عنوان مرهم بر روی چشم استفاده نمود که موجب تسکین خستگی، تحریک چشم و درمان ناراحتی های چشم می شود.

از موثرترین فواید بابونه, می توان به بهبود زخم های دهان اشاره کرد. همچنین این گیاه خطر ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهد. از دیگر بیماری هایی که چای بابونه تاثیر مثبتی بر درمان آن دارد, دیابت است.

خواص بابونه برای پوست- مو و زیبایی

مصرف منظم چای بابونه, جوش های پوستی و زخم ها را از بین می برد و سرعت بهبود زخم های ناشی از سوختگی و جراحات را افزایش می دهد. استفاده ی مرهم این گیاه مشکلات و التهابات پوستی را از بین می برد. به علاوه بابونه خارش پوست (از جمله اگزما)، سوختگی های جزئی و آفتاب سوختگی را تسکین می دهد. از روغن این گیاه به عنوان یک لوسیون شستشو دهنده بدن استفاده می شود. تمام این فواید بابونه ناشی از مبارزه با عفونت های باکتریایی آن می باشد.

سلامتی پوست با بابونه

از این گیاه می توان به عنوان مرطوب کننده استفاده نمود. مصرف این گیاه بر روی پوست, موجب درخشش طبیعی پوست می شود. علاوه بر درمان جوش, این گیاه جای جوش را نیز از بین می برد. به همین دلیل این گیاه موجب جوانی پوست می شود. اعمال این گیاه, سیاهی دور چشم را نیز از بین می برد.

شستشوی موها با چای بابونه, موها را درخشان و روشن می کند و در صورتی که با حنا ترکیب شود رنگ بسیار زیبایی به موها می بخشد. همچنین بابونه, شوره سر را رفع می کند و پوست سر را تحریک و تسکین می بخشد.

بابونه و سلامتی مو

مزایای بابونه برای معده

گیاه بابونه ناراحتی های معده را درمان و اختلالات روده را رفع می کند. از آن جایی که یکی از مهمترین فواید بابونه, کاهش التهابات است, به عنوان یک ملین در تسهیل اجابت مزاج کاربرد دارد. مصرف چای بابونه بعد از وعده غذایی, به هضم غذا کمک می کند و منجر به بهبود عملکرد معده و روده می شود. در واقع بسیاری از بیماری های گوارشی با مصرف بابونه, بهبود می یابند. برخی از این مشکلات عبارت است از: حالت تهوع، سوزش سردل، نفخ. همچنین ممکن است در درمان اختلالات دیورتیکولی و شرایط التهابی روده مانند بیماری کرون مفید باشد.

خواص بابونه برای زنان

یکی از مشکلات شایع زنان در طول بارداری, ویار و حالت تهوع می باشد. مصرف گیاه بابونه در طول بارداری, حالت تهوع و ویار را از بین می برد. همچنین یکی دیگر از خواص بابونه برای زنان, کاهش گرفتگی های قاعدگی می باشد. در واقع این گیاه عضلات رحم را شل کرده و منجر به کاهش درد ناشی از گرفتگی های قاعدگی می شود.

خواص بابونه

خواص بابونه برای کودکان

نوزادان تازه متولد شده دچار ناراحتی های زیادی می شوند. یکی از این ناراحتی ها, ایجاد قولنج می باشد. بابونه قولنج را در کودکان از بین می برد. همچنین این گیاه به عنوان مسکن کننده دردهای ناشی از دندان در آوردن نوزادان, بسیار موثر است.

خواص بابونه

کاهش استرس با بابونه

بررسی های انجام شده بر روی برخی از حیوانات نشان داده است, گیاه بابونه مانند داروی ضد اضطراب عمل می کند. در واقع گیاه بابونه حاوی ترکیباتی است که این ترکیبات بر آن قسمت از مغز که استرس ها را ایجاد می کند, تاثیر مثبتی دارد و استرس را کاهش می دهد و موجب ترویج آرامش عمومی در فرد می شود. همچنین یکی از موثرترین فواید بابونه, درمان کم خوابی می باشد که ناشی از خاصیت آرامش بخشی آن است.

چای بابونه

از بین بردن تیرگی اطراف چشم با بابونه

برای رفع تیرگی زیر چشم و اطراف آن راهکارهای طبیعی زیادی پیشنهاد شده است که یکی از این روش های خانگی استفاده از چای بابونه می باشد که موجب رفع خستگی چشم ها و سیاهی زیر حلقه چشم می شود. برای طرز استفاده آن باید ۲ عدد چای کیسه ای بابونه را در مقداری آب گرم بخیسانید و پس از گذشت چند دقیقه آن ها را از درون آب بیرون بکشید و پس از خنک شدن در دمای اتاق، آن ها را در طول شب بر روی چشمان خود بگذارید.

درمان خارش و سوزش ناشی از سوختگی با بابونه

یکی از راه های توصیه شده برای درمان سوختگی ها، استفاده موضعی از روغن بابونه می باشد که باید به صورت روزانه و یک بار بر روی محل سوختگی بمالید. همچنین برای خراش های سطحی و سوختگی پوست پیشنهاد می گردد سه عدد چای کیسه ای بابونه را داخل یک فنجان آب جوش بیندازید و پس از این که آب کاملا سرد شد پارچه مناسبی را به آن آغشته نمایید و همانند یک کمپرس پارچه را در اطراف پوست آسیب دیده قرار دهید.

درمان سوختگی با روغن بابونه

سلامت لثه ها با بابونه

این گیاه نقش موثری در درمان عفونت های باکتریایی دهان(دندان ها، لثه و حفره دندان) دارد همچنین مصرف آن موجب التیام درد ناشی از زخم لثه ها و یا درد دندان می شود و علاوه بر آن باکتری های مضر موجود در دهان را نیز از بین می برد.

تقویت سیستم ایمنی با بابونه

چای بابونه با افزایش گلبول های سفید خون سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می گردد. زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا می شوید بنابراین برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف چای بابونه می تواند اثر بخش باشد.

فواید مصرف چای بابونه

استفاده از گیاه بابونه برای سلامت دستگاه گوارش، بهبود دیابت،  کاهش گرفتگی قاعدی، درمان مشکلات روماتیسمی و درد کمر، هضم راحت تر غذا، رهایی از احتناق، روشن شدن پوست و … نیز مفید می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • پریسا گفت:

    بسیار عالی.گیاه محبوب من بابونست خیلی سازگار با طبعم هستش.برا مشکلات گوارشیم استفادش میکنم عالی بوده ب دوستان توصیه میکنم اگ ب طبعشون سازگاره بجای داروهای معده استفادش کنن.طبیعتش گرم وخشک هستش. نحوهی مصرف تا دوهفته صبح چهار قاشق م خ توی ی لیوان اب دم بشه و مصرف شه.بعدشم بمدت چهار دقیقه دراز کشیده و بعد از یک ربع صبحانه میل بشه. تنتون سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *