دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با طرز تهیه مربای کدو حلوایی و اصول کلیدی در تهیه این مربای خوشمزه

  • ندا خوشرو
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در این آموزش با طرز تهیه مربای کدو حلوایی در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی خواهیم بود که امیدواریم با توجه به مطالب ذکر شده بتوانید مربای کدو حلوایی را به راحتی در منزل بپزید.

مربای کدو حلوایی از انواع مرباهای تبریزی مجلسی و لذیذ است و شما می توانید این نوع مربا را برای وعده صبحانه تان در منزل به راحتی تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید. در طرز تهیه مربای کدو حلوایی از کدو تنبل و شکر و آب و آهک استفاده می شود.

مربای کدو تنبل و مربای پرتقال و مربای پوست پرتقال و مربای لبو از انواع مرباهای خوش طعم و بی نظیری هستند که در فصل پاییز و زمستان تهیه می شوند و اگر شما تمایل دارید در پخت مرباهای خانگی تنوع ایجاد کنید بهتر است این نوع مرباها را در منزل بپزید.

مربای کدو حلوایی

مواد لازم

  • شکر : ۵ کیلو
  • کدو حلوایی متوسط : دو عدد ( ۶.۵ کیلوگرم )
  • آب : ۳ تا ۴ پیمانه
  • آهک : ۱ پیمانه

طرز تهیه مربای کدو حلوایی در منزل

برای تهیه مربا کدو حلوایی ابتدا کدو ها را بشویید سپس آب آن ها را با کمک دستمال خشک کنید و با چاقویی تیز کدو ها را مانند طالبی برش بزنید و تخم های کدو را با کمک قاشق بیرون آورید سپس قسمت نرم و داخلی کدو که ریش ریش است را با چاقو تمیز کنید و مانند طالبی کدو حلوایی را برش بزنید و پوست هر کدام از برش های کدو حلوایی را بگیرید.

برش زدن کدو حلوایی

با کمک قالب یا چاقو کدوها را در اندازه دلخواه خود برش بزنید و برش های کدو را درون ظرفی مناسب بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برش زدن کدو حلوایی

در مرحله بعدی نحوه درست کردن مربای کدو حلوایی، درون ظرفی مناسب آهک و آب سرد را بریزید سپس محلول آب و آهک را با کمک قاشق چوبی هم بزنید و اجازه دهید تا آهک ته نشین شود و بعد از ته نشین شدن آب آهک آن را به آرامی درون ظرف حاوی برش های کدو حلوایی بریزید و اجازه دهید تا کدوها به مدت یک روز درون محلول آب آهک بمانند و بعد از ۲۴ ساعت برش های کدو حلوایی را درون آبکش بریزید و آن ها را با آب خنک چند بار بشویید.
در این مرحله از طرز تهیه مربای کدو حلوایی برش های کدو حلوایی را درون ظرفی که حاوی آب خنک است بریزید توجه داشته باشید که آب باید روی کدوها را به خوبی بپوشاند و شما باید بارها آب کدوها را عوض کنید و این مرحله به مدت ۲۴ ساعت طول می کشد و بعد از مدت زمان ذکر شده یکی از برش های کدو حلوایی را زیر دندان بگیرید و اگر زبان شما جمع و منقبض شد کدو حاوی آهک است ولی بعد از گذشت ۲۴ ساعت آهک کدوها از بین می رود.
در مرحله بعدی دستور تهیه مربای کدو حلوایی درون قابلمه ای بزرگ کدو حلوایی ها را بریزید و روی آن آب بریزید به طوری که آب روی کدوها را بگیرد سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا کدوها به مدت ۵ دقیقه بجوشند سپس آن ها را درون آبکش بریزید.
۳ یا ۴ پیمانه آب را به همراه شکر درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و شکر درون آب حل شود سپس برش های کدو را به شربت مربا اضافه کنید و اجازه دهید مربا کمی بجوشد.

مربا کدو حلوایی

در مرحله آخر طرز تهیه مربای کدو حلوایی جوهر لیمو را درون مقداری آب حل کنید و محلول جوهر لیمو را به مربا اضافه کنید و بعد از اینکه مربا چند جوش زد سپس شعله گاز را خاموش کنید و دمکنی را روی درب قابلمه قرار دهید و اجازه دهید کدو حلوایی ها به مدت ۲۴ ساعت درون شربت بمانند و بعد از مدت زمان ذکر شده اگر شربت مربا رقیق بود مقداری شکر به آن اضافه کنید و مربا را مجددا بجوشانید سپس مربا را درون بطری شیشه ای تمیز بریزید و درب بطری را محکم ببندید. مربای کدو حلوایی را می توانید با نان و کره میل کنید همچنین این مربا را می توانید به عنوان دسر بعد از غذا با مقداری گردو میل نمایید.

مربای کدو حلوایی

دستور تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک

مربای کدو حلوایی را می توان به دو روش با آهک و بدون آهک تهیه کرد، استفاده ازآهک برای نرم کردن کدو ها می باشد، حال در صورتی که تمایلی به استفاده از آن در ترکیب این نوع مربا نیستید، می توانید آن را حذف نمایید، در ادامه با روش تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک همراه ما شوید.

مواد لازم

  • کدو حلوایی/ ۲ کیلوگرم
  • شکر/ ۲ کیلوگرم
  • زعفران دم کرده غلیظ/ به مقدار دلخواه
  • آبلیمو/ ۲ قاشق غذا خوری
  • آب/ ۶ لیوان فرانسوی
  • هل سبز خرد شده/ ۱۰ عدد

دستور طبخ مربای کدو حلوایی

روش تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک

برای تهیه این مربای مقوی و خوشمزه، در ابتدا کدو را شسته و برش بزنید، حال بعد از جدا کردن تخمه های کدو آن را در ابعاد دلخواه برش زده یا رنده کنید. (البته معمولا کدو حلوایی به شکل رنده شده در تهیه مربا استفاده می شود)

در این روش می توایند کدو های برش زده را به همراه یک لیوان آب بجوشانید تا نیم پز شوند، سپس کدو ها را آبکش کنید و بعد مخلوط آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.

زمانی که شربت مربا به جوش آمد، حرارت زیر آن را کم کنید تا شهد مربا غلیظ شده و قوام پیدا کند، سپس کدو های نیم پز شده را به شهد مربا افزوده و اجازه دهید نیم ساعت دیگر بپزد، در صورت سفت بودن کدو ها می توانید زمان بیشتری برای پخت مربا در نظر بگیرید.

در ۱۰ دقیقه پایانی پختن مربا، دانه هل خرد شده، زعفران دم کرده و آبلیمو را به آن بیفزایید، ده دقیقه صبر کنید و سپس شعله زیر آن را خاموش کنید. اکنون مربای شما آماده شده و می توانید بعد از خنک شدن مربا، آن را داخل ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری نمایید.

نحوه تهیه مربای کدو حلوایی

نکات طلایی برای پخت بهتر مربای کدو حلوایی

  • در تهیه مربای کدو حلوایی می توانید از وانیل و گلاب و هل یا زعفران نیز استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید مربای کدو حلوایی را به مدت طولانی نگه دارید بهتر است این مربا را فریزری کنید.
  • توجه داشته باشید که محلول آب و آهک را نباید با دست هم بزنید زیرا ممکن است دستتان بسوزد.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی

در این مطلب با طرز تهیه مربای کدو حلوایی آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این مربا نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *