دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه زیتون شور حرفه ای در منزل با دو روش متفاوت

  • ندا خوشرو
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب طرز تهیه زیتون شور با دو روش مختلف را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم که امیدواریم با کمک روش های ذکر شده بتوانید زیتون شور را به راحتی در منزل تهیه کنید.

زیتون شور از انواع چاشنی های خوشمزه شمالی است، برای طرز تهیه زیتون شور از دو روش استفاده می شود و شما می توانید با انتخاب یکی از این روش ها زیتون شور خوش طعمی را در منزل تهیه کنید.

زیتون شور و زیتون پرورده و ترشی زیتون از انواع چاشنی های پرطرفدار و محبوب هستند و اگر شما از آن دسته از کدبانوهایی هستید که به تهیه انواع ترشی جات علاقه مند هستید بهتر است از تهیه این نوع ترشی ها غافل نشوید.

طرز تهیه زیتون شور با دو روش مختلف

طرز تهیه زیتون شور با دو روش مختلف

زیتون شور را می توانید به کمک مواد شیمیایی یا بدون استفاده از مواد شیمیایی تهیه نمایید. در ادامه این مطلب طریقه درست کردن زیتون شور را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

زیتون شور

دستور تهیه زیتون شور بدون استفاده از مواد شیمیایی

مواد لازم 

  • زیتون : به مقدار لازم
  • آب
  • نمک
  • سرکه

روش تهیه زیتون شور 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای تهیه زیتون شور ابتدا روی میوه زیتون تمیز شده خراش ایجاد کنید سپس زیتون های شکسته شده را درون ظرفی مناسب بریزید و ظرف را با کمک آب ساده پر کنید و به مدت ۷ تا ۱۰ روز به طور مرتب و هر صبح آب ظرف حاوی زیتون ها را عوض کنید تا تلخ زدایی شوند اگر در طول این مدت گندیدگی در زیتون ها مشاهده کردید مقداری نمک به آن ها بیفزایید.

دستور تهیه زیتون شور

بعد از مدت زمان ذکر شده زیتون ها را به مدت سه هفته درون آب نمک غلیظ ۱۰ تا ۱۲ درصد قرار دهید. توجه داشته باشید که آب نمک بهتر است به کمک آب جوشیده و سرد تهیه شود و برای شور کردن آب نمک می توانید از سنگ نمک یا نمک یددار استفاده کنید.

با توجه به اینکه زیتون ها روی سطح آب می آیند بنابراین بهتر است آن ها را به کمک توری یا آبکش درون آب فرو کنید در غیر این صورت زیتون هایی که روی آب می آیند در معرض هوا قرار می گیرند و دچار گندیدگی می شوند. در طی هفته اول و هفته دوم اگر غلظت آب نمک کم باشد باید تا حدود غلظت مناسب به زیتون ها نمک اضافه کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه زیتون شور برای نمک زدایی زیتون ها آن ها را از آب نمک خارج کنید و به مدت ۴۸ ساعت درون آب خالص قرار دهید و در طول این مدت چند مرتبه آب زیتون ها را عوض کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده زیتون ها را در آب نمک سه درصد و سرکه سه درصد نگهداری کنید.

اضافه کردن آب به زیتون شور افزودن سرکه به زیتون شور طرز تهیه زیتون شور خوشمزه

دستور تهیه زیتون شور با استفاده از مواد شیمیایی

مواد لازم 

  • زیتون سبز
  • سرکه
  • نمک
  • سودا

طرز تهیه زیتون شور 

برای تهیه زیتون شور با مواد شیمیایی ابتدا میوه های تازه و به رنگ سبز روشن زیتون را بشویید سپس زیتون ها را درون ظرفی مناسب بریزید و مقداری آب به آن ها اضافه کنید توجه داشته باشید که اندازه آب باید حدود ۱۵ سانتی متر بالاتر از سطح زیتون ها باشد.

در این مرحله از دستور تهیه زیتون شور به ازای هر کیلوگرم زیتون ۲۰ تا ۳۰ گرم سود درون آب بریزید و مخلوط زیتون و سود را هم بزنید تا با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند.

روش تهیه زیتون شور

بعد از گذشت ۷ تا ۸ ساعت رنگ محلول به رنگ قهوه ای تیره در می آید و شما می توانید چند دانه زیتون را از درون محلول سود و آب بیرون آورید و بشویید سپس زیتون ها را با زبان امتحان کنید و اگر مزه تلخی نمی دادند آن ها را از درون محلول بیرون آورید و زیتون ها را درون آب معمولی به مدت ۱ تا ۲ روز قرار دهید و در این مدت زمان آب را تعویض کنید و زیتون ها را بشویید و این مراحل را تا زمانی انجام دهید که دیگر رنگ آب تغییر نکند.

زیتون شور خانگی
توجه داشته باشید که می توانید در طرز تهیه زیتون شور با استفاده از مواد شیمیایی برای خنثی شدن باقی مانده اثر سود به ازای هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه به زیتون شور بیفزایید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت آب سرکه را بیرون بریزید سپس زیتون ها را درون آب نمک ۴ درصد بریزید توجه داشته باشید که بهتر است آب را بشویید سپس با نمک ترکیب کنید و روی زیتون ها بریزید و زیتون شور را درون ظروف شیشه ای درب دار نگهداری کنید.

زیتون شور

آموزش تهیه زیتون پرورده خوشمزه

زیتون شور از انواع شور های پرطرفدار و خوشمزه می باشد که با روش تهیه آن در بالا آشنا شدید. در ادامه قصد داریم نحوه تهیه زیتون پرورده را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم.

مواد لازم:

  • زیتون سبز بدون هسته: نیم کیلو
  • چوچاق و نعناع و گشنیز: هر کدام یک قاشق سوپ خوری
  • آب انار ترش: ۱ پیمانه
  • مغز گردو ساییده شده: ۲۰۰ گرم
  • سیر: ۱ بوته
  • دانه انار ترش: یک دوم پیمانه
  • رب انار: یک سوم پیمانه
  • روغن زیتون: یک دوم پیمانه
  • گلپر و نمک: به مقدار کافی

دستور تهیه زیتون شور و زیتون پرورده

دستور تهیه:

مغز گردوها را بسابید و یا به اندازه های دلخواه خرد کنید. در گذشته گیلانی ها با استفاده از نمکار که سینی سفالی بزرگی است گردو و یا هر چیز دیگر را با استفاده از سنگی می سابیدند.

نعناع، گشنیز و چوچاق را نیز خرد نمایید و سیرها را کاملا له نمایید از نمکار برای خرد کردن سبزی نیز استفاده می شده است. در صورت نبود سبزی چوچاق می توانید یک قاشق نعناع خشک شده را به جای آن مورد مصرف قرار دهید.

زیتون ها را که از قبل هسته Hن ها گرفته شده است را به مدت یک ساعت درون مقداری آب بگذارید تا شوری زیتون ها گرفته شود.

در مرحله بعدی باید سیرهای له شده و سبزیجات خرد شده را به همراه گردوهای ساییده شده را درون کاسه ای بریزید و زیتون ها را نیز آبکش کنید و به این مواد بیفزایید و سپس مواد را کاملا مخلوط نمایید.

در نهایت روغن زیتون، کلپر، نمک، دانه انار ترش و رب انار را به مواد بیفزایید و خوب به هم بزنید تا مخلوط گردند.

برای اینکه طعم مواد به خرد یکدیگر بروند، درب ظرف را ببندید و آن را به مدت ۲ ساعت(حداقل) داخل یخچال بگذارید و بعد همراه با غذا سرو نمایید.

طریقه تهیه زیتون شور و زیتون پرورده

در این مطلب با نحوه درست کردن زیتون شور با دو روش آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این چاشنی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش انواع ترشی های مختلف به بخش مربا و ترشی جات مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *