دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۳۳ بارداری, راهنما و دانستنی های هفته سی و سوم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

زنان باردار در هفته ۳۳ بارداری احساس سنگینی بیشتری می کنند چرا که وزن کودک درون رحم آن ها, بیشتر شده است. یکی از مهمترین اتفاقات این هفته از بارداری, محکم تر شدن استخوان های کودک است.

هفته سی و سوم بارداری فرا می رسد و کودک بزرگتر از هفته قبل شده و همچنان در حال رشد بیشتر است. کودک در این هفته وزن بیشتری به دست آورده و حالا بیشتر شبیه به یک نوزاد تازه متولد شده , می باشد. در این مطلب با هفته سی و سوم بارداری و همه ی دانستنی های این هفته آشنا می شویم.

رشد و تغییرات جنین در هفته ۳۳ بارداری

جنین درون رحم مادر, در هفته سی و سوم بارداری, وزنی حدود ۲۵۰۰ گرم دارد و اندازه او حالا به ۴۲.۵ سانتی متر هم می رسد. اندازه کودک در این هفته از تقویم بارداری به اندازه یک آناناس است. حالا ماهیچه های بدن او قوی تر از قبل شده است به طوری که اگر توانایی در دست گرفتن دست کودک را در این هفته داشتیم, مشاهده می کردیم که کودک قادر به فشار دادن دست ما است. یکی از تفریحات جنین درون رحم در هفته سی و سوم بارداری, جویدن بند ناف می باشد اما آسیبی به بند ناف وارد نمی شود چرا که جنین نمی تواند آن را محکم بجود.

هفته 33 بارداری

حواس و درک نوزاد در این هفته از بارداری کامل شده است به طوری که او کامل می تواند صداها را بشنود. به همین دلیل به والدین توصیه می شود در طول بارداری, با کودک خود صحبت کنند و احساس های خود را به او منتقل نمایند چرا که این کار سبب تقویت احساس و یادگیری او در آینده می شود. به علاوه چین و چروک های پوستی نوزاد در این  هفته, به سرعت در حال از بین رفتن است. این در حالی است که اسکلت و استخوان های بدن او, در حال سفت تر و محکم تر شدن هستند.

هفته 33 بارداری

استخوان های جمجمه سر کودک در هفته ۳۳ بارداری, کاملا به یکدیگر نچسبیده اند, جالب است بدانید این استخوان ها تا زمان زایمان, همچنان نرم می مانند تا عبور نوزاد از مجرای زایمان به راحتی صورت گیرد و این عمل (به هم فشردگی استخوان های جمجمه) در مجرای زایمان به سادگی صورت می گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغییرات جنین در بارداری

در واقع در حین زایمان, فشار بر روی سر و استخوان های جمجمه بسیار شدید است به طوری که برخی از کودکان با ظاهری کله قند مانند به دنیا می آیند. استخوان های جمجمه تا اوایل بزرگسالی به دور کامل به یکدیگر آمیخته نمی شوند بنابراین آن ها می تواند در طول نوزادی و کودکی به عنوان مغز و بافت های مغزی گسترش یابند.

تغییرات مادر در هفته سی و سوم بارداری

هفته 33 بارداری

در هفته ۳۳ بارداری همچنان که کودک درون رحم در حال رشد و سنگین تر شدن می باشد, شکم مادر باردار نیز بزرگتر شده و او احساس سنگینی بیشتری در خود می کند. از جمله تغیییرات مادر در این هفته از بارداری, می توان به احساس بی حسی در انگشتان دست و مچ او اشاره کرد. به منظور رفع این ناراحتی, به زنان باردار توصیه می شود هنگام خواب, از بالشتی در زیر دست های خود استفاده کنند و دست ها بالاتر از سطح بدن قرار داشته باشد. به علاوه در طول روز می توانند از مچ بند به منظور تسکین درد مچ ها, استفاده کنند.

یکی از سوالاتی که برای زوجین در طول بارداری پیش می آید این است که آیا انجام رابطه جنسی در طول بارداری برای مادر و جنین درون رحم ضرر دارد یا خیر؟ به عقیده اغلب پزشکان, تا قبل از پاره شدن کیسه آب, داشتن رابطه جنسی برای زوجین هیچ مشکلی ندارد. با این حال به آن ها توصیه می شود به منظور حفظ سلامتی مادر و جنین در اوایل و اواخر بارداری,  از رابطه جنسی پرهیز کنند.

با توجه به موارد بیان شده, در هفته سی و سوم بارداری, زنان باردار انرژی بیشتری نیاز داشته و با نزدیک شدن به زایمان, به راحتی نمی توانند بخوابند و شاید مجبور باشند بارها به صورت نشسته استراحت کنند. این مسئله هر چند که ناراحت کننده است, اما مادر را برای مراقبت های بعد از زایمان آماده تر می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *