دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین تکنیک های کنترل ذهن برای تغییر مسیر زندگی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

ذهن بخش مهمی از وجود انسان را تشکیل می دهد و این اهمیت هم به لحاظ روحی و هم جسمی دارای اهمیت است و همین ار موجب می شود تا کنترل ذهن از مهم ترین علوم در جوامع مدرن به شمار رود.

از رازهای بزرگی که جوامع کنونی به آن دست یافته اند روش های غلبه و کنترل ذهن است که دانشی عظیم و رازی بزرگ در تاریخ بشریت خواهد بود. به موجب کنترل و احاطه کردن مغز انسان می تواند هویت های جدیدی را در دنیای بیرون و داخل خود ایجاد کند هویت های منفی یا شیطانی و هویت های مثبت و روحانی که مسیر زندگی و کیفیت زندگی انسان را تغییر می دهد.

کنترل کردن ذهن از راه های مختلف

تکنیک های طلایی کنترل ذهن

مغز انسان دارای توانایی های بالقوه ای است که جسم و روح او را مدیریت می کند مغز توانایی پردازش جهان واقعی و تخیلات را دارد مهم ترین عاملی که می تواند در مغز تاثیرات مخرب داشته باشد نیروهای شیطانی است که موجب بروز ترس، اضطراب و افسردگی است. بنابراین افزایش تمرکز و کنترل مغز با راه حل موثر برای کنترل کردن مغز بسیار مناسب است.

نحوه کنترل ذهن

راه های مختلفی که برای پرورش و کنترل مغز پیشنهاد می شوند که در بردارنده اصول کلی است و در زیر بیان می شود.

  • نپذیرفتن دروغ و عدم پذیرش ترس
  • باور کردن نیروی بالقوه و برتر ذهن
  • پرورش ذهن در جهت عدالت خواهی و معیارهای انسان دوستانه
  • افزایش قدرت تمرکز و توجه ذهن و تعیین هدف برای آن
  • به یاد سپاری تصاویر انتزاعی و داشتن قدرت تخیل

تغییر شیوه زندگی:

شیوه زندگی در بیشتر موارد می تواند نوعی عادت باشد و وجود این عادت های رفتاری در زندگی می تواند ذهن را به زوال بکشاند و مانع استفاده بالقوه از آن شود. بنابراین با تغییر شیوه زندگی می توانید به فلسفه ای بهتری از آن دست پیدا کنید و آن را در جهت پرورش ذهن به کار بگیرید. استفاده از عادت های رفتاری خوب که به موفقیت شما می کنند راهکاری در جهت تغییر ذهن و زندگی است.

هدایت ذهن

  •  آرون گروپس

استفاده از ذهن:

برخی از از افراد به دلیل عدم آگاهی در زمینه مغز و نوع کارکردهای آن استفاده های نا موثری از آن دارند و به این موضوع واقف نیستند که می توانند با کنترل مغز آن را تحت تابعیت خود درآورده و بیشترین استفاده را از آن داشته باشند. همچنین بسیاری از روانشناسان اشاره می کنند که با کنترل کردن ذهن می توانید بدن خود را نیز تحت کنترل داشته باشید.

سازماندهی کردن ذهن:

مغز مرکز بسیاری از احساسات در حال تضاد با یکدیگر است ترس، اضطراب، خوشحالی، اندوهگینی، عشق، نفرت، قضاوت و … از احساسات متضادی است که هر یک به تناسب ویژگی های فردی در مغز وجود دارد و سازماندهی این احساسات در مغز موجب می شود تا با کنترل مغز شما بر این تضادها غلبه کند و بعد روحانی مغز را در خود تقویت کنید و از انرژی تاثیرگذار و ماورائی آن برای زندگی خود استفاده کنید. در این زمینه می توانید از راهکارهای مقابله با ترس و راهکارهای مقابله ای دیگر استفاده کنید.

ذهن خود را در جهت مثبت کنترل کنید

توجه به بعد معنویت ذهن:

بیشتر محققان از این جهت ذهن دارای معنویت می دانند که توانایی پردازش تمام اطلاعات را دارد و برخی اشاره می کننند این معنویت به دلیل نزدیکی ذهن و عقل یکدیگر است. اراده نیز از دیگر عناصر مهمی است که موجب اعتبار بخشیدن به ذهن شما می شوید و معنویت خاصی به آن می بخشد.

ذهن است که مرکزی از احساسات و عواطف است و آنها را در خود حفظ می کند و مظهری برای عشق ورزیدن به اطرافیان در زندگی است که خود نوعی نیروی ماورائی در وجود انسان است که دارای قانون و نظمی خاص نیست.

خلق کردن:

افکار و ایده های جدیدی که شما در مغز خود خلق می کنید از راه های موثر برای کنترل مغز است یکی از کاربردها و قابلیت های ذهن، ساختن است که این توانایی توسط بسیاری از متخصصان و جراحان مغز و اعصاب مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

نحوه کنترل ذهن

تمرین های تنفسی:

انجام این تمرینات به شکل صحیح، راهکاری دیگر برای دستیابی به کنترل کردن ذهن و بدن به شمار می آید. این تمرینات می توانند موجب آرام شدن ذهن و بدن گردند. نفس کشیدن عمیق می تواند به کنترل احساسات شما کمک نماید. مثلا این روش خوبی برای کنترل کردن خشم می باشد که در کنار تجسم مثبت می تواند راهی برای خلاص شدن و رهایی از افکار منفی باشد. بنابراین برای برخورداری از سلامت جسمی، تنفس عمیق و همچنین تمرینات یوگا موثر هستند و در واقع سبب بهبودی کنترل ذهنی و ثبات می گردند.

جذب کردن امواج مغزی:

به واسطه جذب امواج توسط مغز، تغییر حالت ذهنی حاصل می گردد. در این روش پالس های نور یا صدا به واسطه چشم و گوش به مغز انتقال می یابند که در واکنش به آن، مغز انسان امواج الکتریکی تولید می نمایید و با فرکانس یا الگو سیگنال دریافت شده هماهنگ می باشد. همانگونه که این امواج کاملا با حالت ذهنی به شکل دقیق دارای ارتباط است، فرکانس ها هم بر ذهن تاثیری مستقیم دارند.

تکنیک های کنترل مغز

مدیتیشن:

این روش نیز با کنترل مغز دارای ارتباط است. مدیتیشن برای دستیابی به سطح متفاوتی از آگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و موجب بیشتر شدن خود کنترلی می گردد. علاوه بر آن به منظور کاهش مشکلات سلامتی نظیر اضطراب، فشار خون بالا و آرامش بدن و ذهن استفاده می شود. بنابراین این روش به ایجاد احساسات مثبت و همچنین حس لذت کمک می کند.

ممانعت از فاجعه سازی:

چنانچه در انجام کاری با شکست مواجهه شدید از این مسئله برای خود فاجعه نسازید. به عنوان مثال یک فرد در آزمون خود رد شده است و با فاجعه سازی تصور می کند که زندگی برای وی تمام شده است، این امر سبب سرازیر شدن افکار منفی به سوی ذهن فرد می گردد و رفتارش تحت تاثیر این افکار قرار می گیرد. برای ممانعت از هجوم این افکار فرد باید با خود بگویید افراد دیگری نیز هستند که در آزمون شان رد شده اند اما اکنون موفقیت های زیادی را به دست آورده اند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *