دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پماد بنزوئیل پروکساید و تاثیر گذاری آن را بهتر بشناسید

  • زهرا خانزاده
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

پماد بنزوئیل پروکساید برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیسم اثر، میزان و طریقه مصرف، و عوراض جانبی این پماد را در این نوشتار ارائه می نماییم.

پماد بنزوئیل پروکساید با دو غلظت ۵۰ میلی گرمی و ۱۰۰ میلی گرمی در بازار عرضه می گردد، این پماد(ژل موضعی) بی رنگ است و نام تجاری آن «pangel» می باشد. همچنین دارای جرم مولی ۲۴۲.۲۳ g/mol است.

پماد ضد آکنه بنزوئیل پروکساید

پماد بنزوئیل پروکساید

مهار و حذف باکتری های سطح پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست از کارکردهای اصلی این پماد می باشد، که باعث لایه برداری سطحی و درمان آکنه و یا جوش می شود. استفاده سالیسیلیک اسید در کنار این پماد، سبب باز شدن بیشتر منافذ، در نتیجه سبب تاثیر بیشتر این پماد در درمان آکنه و مقابله با باکتری ها می گردد. این دارو باید با تجویز پزشک، مورد استفاده قرار گیرد.

میزان و طریقه مصرف

حداقل زمان لازم برای درمان آکنه با این پماد ۳ هفته می باشد و حداکثر زمان مصرف این پماد ۸ الی ۱۲ هفته است، که بسته به نظر پزشک مصرف این پماد در طول شبانه روز ۱ الی ۲ مرتبه می باشد.

عوارض جانبی

ایجاد خارش، تورم و سوزش در پوست از عوارض جانبی مصرف بنزوئیل پروکساید می باشد، که در صورت تداوم هرگونه از این عوارض، بهتر است مصرف پماد را قطع نمایید و آن را به اطلاع پزشک برسانید.

 پماد بنزوئیل پروکساید

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مکانیسم اثر

این ترکیب موجب می شود تا اکسیژن فعال به آهستگی آزاد گردد و خاصیت ضد باکتری دارو نیز به همین جهت است. همچنین این پماد به دلیل داشتن اثر کراتولیتیک باعث برطرف شدن آکنه چرکی و پوسته پوسته شدن و خشکی پوست گردد. این دارو در درمان ضایعات التهابی و همچنین غیر التهابی جوش نیز موثر می باشد.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید

محصولات مختلف زیادی دارای بنزوئیل پراکسید می باشند. از جمله محصولاتی بهداشتی و دارویی نظیر شستشوی بدن، شستشوی دست ها، ژل ها، پماد یا کرم حاوی بنزوئیل پراکسید می باشند. که از محصولات آن، برخی ها از آن ها از قابلیت ترکیب با سایر مواد نیز برخوردار می باشند و برای بهبود نوع خاصی از آکنه یا جوش مورد مصرف قرار می گیرند.

در برخی دیگر از محصولات نیز به دلیل دارا بودن سولفات پتاسیم هیدروکسی کوئینولین به از بین بردن باکتری های پوست(میکرو ارگانیسم های پوستی) کمک می شود.

دیگر محصولات به صورت نسخه ای می باشند و ممکن است دارای رتینوئید یا آنتی بیوتیک باشند.

محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید

کاربردهای دیگر آن

علاوه بر کارکرد اصلی بنزوئیل پراکسید که نابود کردن سلول های مرده پوست و همچنین حذف و مهار باکتری های پوستی می باشد، به عنوان یک سفید کننده نیز عمل می کند و معمولا جهت سفید کردن موها مورد استفاده قرار می گیرد و در بیشتر سفید کننده های دندانی به عنوان یک ماده فعال کاربرد دارد.

بنزوئیل پراکسید در علم پلیمر به عنوان ماده سفت کننده، در صنعت، ماده اکسید کننده و در شیمی ارکانیگ به عنوان کاتالیزگر مورد استفاده قرار می گیرد.مزیت اکسید کنندگی قوی این ترکیب سبب می شود تا برای سطوح غیر ارگانیک همانند سنگ و وبنیل به عنوان تمیز کننده ای پر قدرت استفاده گردد.

توصیه های پزشکی

  • در صورت عدم بهبودی و یا بیشتر شدن آکنه ها، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
  • برای پیشگیری از تداخل دارویی، در صورتی که از کرم، پماد و یا ژل موضعی دیگری استفاده می کنید، آن را به اطلاع پزشک برسانید.
  • افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، با تجویز پزشک از این دارو استفاده نمایند.
  • از مصرف خودسرانه این پماد  و توصیه آن به دیگران خودداری گردد.
  • پماد در دمای اتاق و به دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری گردد.
  • از مصرف دارو در نواحی تحریک شده پوست و محل زخم ها خودداری گردد.
  • زنان در طول بارداری با احتیاط و با تجویز پزشک از  این پماد استفاده نمایند.

هشدارهایی دارویی بنزوئیل پروکساید

هشدارهای دارویی

  • مصرف پماد در صورت داشتن التهاب حاد با برهنگی پوستی با احتیاط می باشد.
  • کارایی دارو و ایمنی مصرف آن هنوز برای کودکان کم تر از ۱۲ سال اثبات نشده است.
  • از تماس چشم ها، نواحی حساس گردن، دهان و دیگر غشاهای مخاطی با دارو خودداری گردد.
  • این دارو ممکن است عملکرد یک Tumor promotr را داشته باشد.

برای آشنایی با دیگر داروها و مواد مصرف و عوارض جانبی آن ها بر روی بخش اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *