دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیرین بیان و فواید بی نظیر آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شیرین بیان یکی از گیاهان شناخته شده است که گذشتگان نام آن را بیشتر شنیده اند. این گیاه فواید بی شماری دارد. یکی از مهمترین خواص شیرین بیان تسکین درد معده و دردهای عضلانی است.

شیرین بیان یکی از گیاهان خوراکی می باشد که به عنوان طعم دهنده در برخی از غذاها و نوشیدنی ها از آن استفاده می شود. از ریشه ی این گیاه در ساخت برخی از داروها استفاده می کنند. یکی از مهمترین کاربردهای شیرین بیان درمان زخم معده، سوزش سردل، قولنج، و التهاب پوشش داخلی معده (گاستریت مزمن) می باشد. در این مطلب با خواص شیرین بیان و فواید بی نظیر آن آشنا می شویم.

فواید ریشه شیرین بیان

مهمترین مزایا و خواص شیرین بیان

در گذشته برخی از افراد از شیرین بیان جهت درمان گلو درد, سرفه و به طور کلی از بین بردن عفونت های باکتریایی و ویروسی استفاده می کردند. همچنین این گیاه در تسکین دردهای ناشی از آرتروز, اختلالات کبد, مالاریا، سل، مسمومیت غذایی و سندرم خستگی مزمن و … کاربرد دارد. یکی از مهمترین فواید شیرین بیان, افزایش باروری در زنان می باشد. در واقع این گیاه اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان را درمان می کند و از این جهت موجب افزایش باروری در آن ها می شود. از طرف دیگر شیرین بیان در درمان سرطان پروستات و اختلال پوستی شناخته شده به عنوان اگزما موثر است. به طور کلی خواص شیرین بیان عبارت است از:

  • درمان آسم
  • درمان مرض قارچی انگشتان
  • رفع طاسی
  • رفع بوی بد دهان
  • تسکین زخم های دهانی
  • رفع خستگی مزمن
  • درمان آنفولانزا
  • درمان سرفه
  • درمان شوره سر
  • درمان نقرس
  • رفع سوزش سر دل
  • کاهش دهنده ویروس HIV
  • رفع کننده عفونت های ویروسی و قارچی
  • رفع کننده درد ناشی از یائسگی
  • تسکین دهنده ورم مفاصل
  • درمان کننده بیماری سل

ریشه این گیاه نیز فواید زیادی دارد. برخی از فواید ریشه شیرین بیان, رفع افسردگی, کاهش کلسترول خون, تسکین درد ناشی از یائسگی در زنان و … است که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

درمان افسردگی :

تحقیقات نشان داده است شیرین بیان با بهبود و تشویق عملکرد غدد آدرنال, به درمان عصبانیت و افسردگی کمک می کند. غدد آدرنال در بدن ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول را کنترل می کند. در صورتی که سطح یکی از این هورمون ها در بدن پایین باشد, اغلب سبب ایجاد خستگی, اضطراب, پایین آمدن سطح مقاومت به عفونت ها و حساسیت می شود. همچنین ریشه شیرین بیان حاوی اسید آمینه آسپاراژین است که این اسید آمینه برای حفظ تعادل در سیستم عصبی بدن مورد نیاز می باشد.

فواید شیرین بیان پوست, مو و زیبایی :

در گذشته برخی از افراد از شیرین بیان به عنوان شامپو برای موهای خود استفاده می کردند. چرا که یکی از خواص شیرین بیان کاهش چربی موها می باشد. به علاوه این گیاه مشکلات پوستی مانند اگزما، خارش پوست، پسوریازیس و خشکی پوست را درمان می کند. برخی تحقیقات انجام گرفته بر روی ژل حاصل از ریشه شیرین بیان نشان داده است که این ژل خاصیت ضد التهابی داشته و موجب تسکین و کاهش علائم بیماری هایی مانند اگزما می شود.

  •  آرون گروپس

مزایا و فواید شیرین بیان

درمان بیماری های قلبی- عروقی :

یکی از مهمترین خاصیت های شیرین بیان, کنترل سطح کلسترول خون می باشد که ناشی از افزایش تولید صفرا در بدن است. تحقیقات زیادی نشان داده است اسیدهای صفراوی میزان زیادی کلسترول در خون را از بین می برند. به علاوه خاصیت آنتی اکسیدانی ریشه شیرین بیان موجب افزایش سلامتی مویرگ ها شده و مانع از رشد پلاک های شریانی می شود که این مسئله موجب حفظ سلامتی قلب می شود.

فواید شیرین بیان برای زنان :

یکی از موثرترین فواید شیرین بیان مربوط به زنان می شود. ریشه شیرین بیان اختلالات هورمونی که سبب خستگی، نوسانات خلقی، و گرگرفتگی در زنان یائسه می شود را درمان می کند. بنابراین به زنانی که در حال یائسه شدن می باشند, توصیه می شود از این گیاه به طور منظم استفاده کنند تا عوارض جانبی ناشی از یائسگی در آن ها کاهش یابد.

همچنین یکی دیگر از فواید ریشه شیرین بیان برای زنان, رفع گرفتگی های عضلات در طول قاعدگی می باشد. در واقع این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم می باشد و از آن جایی که عمل استروژن را متعادل می کند, علائم قاعدگی نظیر حساسیت پستان، گرفتگی های قاعدگی، تهوع و نفخ و نوسانات خلقی را تسکین می دهد. به زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی توصیه می شود, سه روز قبل از قاعدگی ریشه شیرین بیان را به عنوان چای دم کرده و هر روز فنجانی از آن بنوشند تا علائم سندروم پیش از قاعدگی در آن ها کاهش یابد.

فواید شیرین بیان برای معده و شکم :

یکی از کاربردی ترین خواص شیرین بیان, مقابله با ناهنجاری های دستگاه گوارش و بسیاری از مسائل مرتبط با روده است. فلاونوئید موجود در ریشه شیرین بیان به رفع ناراحتی و التهاب دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین مواد آرامش بخش موجود در این گیاه سیستم هضم را تسکین می دهد و به نوبه خود می تواند به ترویج روده سالم کمک کند.

خواص شیرین بیان

کاهش وزن :

بررسی ها نشان داده است افرادی که به مدت ۲ ماه, روزانه سه گرم عصاره ریشه شیرین بیان مصرف نموده اند, توده چربی بدن آن ها به طور چشمگیری کاهش یافته است. با این حال برای کاهش وزن داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم همراه با ورزش منظم منجر به کاهش قابل توجه توده های چربی در بدن می شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان :

طبق تحقیقات انجام داده شده شیرین بیان کمک زیادی به از بین بردن باکتری های موجود داخل دهان که باعث پوسیدگی دندان می شوند می کند و در حقیقت خاصیت ضد باکتریایی دارد اما با این حال مطالعات انسانی هنوز ثابت کرده است که شیرین بیان هر گونه قدرت مبارزه با پوسیدگی را دارد.

نکاتی که در زمان مصرف شیرین بیان باید بدانید

افرادی که نباید شیرین بیان استفاده کنند.

در صورتی از بیماری های زیر رنج می برید باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید:

نکته : پیش از مصرف شیرین بیان در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی ها و دارو هایی که مصرف می کنید با پزشک تان مشورت کنید و در صورتی که به شیرین بیان حساسیت دارید و یا دارای مشکلاتی که در بالا گفته شد هستید باید از مصرف آن اجتناب نمایید.

طریقه استفاده از شیرین بیان

نوشیدن چای شیرین بیان بهترین روش استفاده از آن می باشد همچنین، شیرین بیان به شکل کپسول ها، قرص های جویدنی، عصاره مایع، عرق و پودر شیرین بیان نیز وجود دارد و به منظور دم کردن آن کافی است به یک لیتر آب جوش، پنجاه گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب شده را بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند تا کاملا دم بکشد.

نکاتی که در زمان مصرف شیرین بیان باید بدانید

۱. در زمان استفاده از مکمل های گیاهی حتما با پزشک تان مشورت کنید.

۲. از اشکال مختلف شیرین بیان همزمان و بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

۳. دو هفته پیش از انجام هرگونه عمل جراحی از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید.

۴. در صورتی که در زمان استفاده از این محصول مشکل تان بدتر شد با پزشک تان مشورت نمایید.

۵. شیرین بیان را در اتاقی دور از گرما، نور و رطوبت نگهداری نمایید.

۶. اگر در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید.

بررسی فواید بی نظیر شیرین بیان

با توجه به خواص شیرین بیان, لازم به ذکر است که از این گیاه در حد تعادل مصرف شود و در صورت ابتلا به بیماری های خاص, قبل از مصرف آن با پزشک مشورت شود، جهت آشنایی بیشتر با انواع خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *