دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نوزاد ۷ ماهه, راهنمای رشد، مراقبت ها و تغذیه نوزاد در هفت ماهگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

همان گونه که نوزاد در حال رشد است, توانایی های مهارتی و ارتباطی او نیز پیشرفت می کند. نوزاد ۷ ماهه قادر به درک احساسات دیگران است و در این سن ممکن است چند دندان نیز داشته باشد.

در هفت ماهگی, نوزاد در حال تبدیل شدن به یک فرد مستقل می باشد و در حال شکل گیری شخصیت خود است. توانایی های نوزاد هفت ماهه از گرفتن شی مورد علاقه تا خزیدن از جایی به جایی است. در این مطلب با این نوزادان و مراقبت های مورد نیاز آن ها آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد ۷ ماهه

نوزاد 7 ماهه

مهارت های حرکتی نوزادان در ۷ ماهگی

نوزاد هفت ماهه در حال یادگیری چیزهایی است که در اطرافش اتفاق می افتد اگرچه ممکن است او قادر به انجام همه ی آن ها نباشد. این نوزادان ممکن است قادر به انجام برخی از حرکت ها مانند: خزیدن, چرخیدن, جستن باشند. برخی از نوزادان هفت ماهه همه ی حرکات نام برده شده را انجام می دهند. والدین می توانند این حرکات را با در دسترس قرار ندادن اشیاء ایی که نوزاد به آن علاقه دارد, توسعه دهند و موجب یادگیری حرکات جدید توسط کودک شوند. والدین باید از ایمن بودن مکانی که نوزاد در آن قرار دارد و اشیاء و وسایلی که مورد علاقه کودک است و کودک به جست و جو و کاوش آن ها می پردازد, اطمینان حاصل کنند. چرا که نوزاد هفت ماهه قادر است بدون کمک بنشیند و توانایی های حرکتی او نسبت به ماه قبل, بیشتر شده است. توانایی هایی از قبیل نگه داشتن و نوشیدن فنجان آب و قاشق غذا, حاکی از آن است که نوزاد مستقل تر از ماه های قبل شده است.

ماهیچه پاهای نوزاد هفت ماهه باید آن قدر قوی شده باشد که بتواند بر روی پاهای خود با حمایت والدین بایستد. این تمرین باعث تقویت ماهیچه های پای نوزاد می شود و او را برای راه رفتن در ماه های آینده آماده می کند.

دندان در آوردن نوزاد ۷ ماهه

دندان در آوردن کودک

بین ۵ تا ۷ ماهگی, جوانه های دندان های کوچک نوزادان پدیدار می شود. اغلب والدین زمان دندان در آوردن نوزاد خود را تشخیص می دهند چرا که نوزاد در این مواقع, دچار خارش و درد لثه می شوند و این مسئله آن ها را بی قرار کرده و ممکن است مثل قبل آرام نباشند. برای تسکین درد لثه ها به والدین توصیه می شود از اسباب بازی هایی که نوسط نوزاد جویده می شود, استفاده کنند و یا یک کیسه سرد بر روی لثه ها به مدت چند ثانیه قرار دهند, تا درد نوزاد تسکین یابد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اغلب نوزادان ابتدا دو دندان در وسط لثه پایین در می آورند و به دنبال آن دو دندان وسط لثه بالا در می آید و این دندان ها ۳ تا ۴ ماه طول می کشد تا کامل شوند. در صورتی که نوزاد هفت ماهه دندانی در نیاورده است, جای نگرانی وجود ندارد چرا که زمان دندان در آورده در نوزادان متفاوت است. تعداد کمی از نوزادان هنگام تولد, دندان دارند این در حالی است که برخی دیگر از کودکان تا ۱ سالگی دندان در نمی آورند.

تغذیه نوزاد ۷ ماهه

کودکان از شش ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند. در هفت ماهگی می توانید به جای غذاهای پوره شده به نوزاد از سبزی جات و میوه های له شده, بدهید. در واقع در هفت ماهگی مواد غذایی که به نوزاد داده می شود, کمی ضخیم تر و بزرگ تر از ماه قبل هستند. اضافه کردن این غذاها در رژیم غذایی نوزاد ۷ ماهه, به او کمک می کند تا بافت های جدید در بدنش تنظیم شود و چگونگی جویدن غذاها را یاد بگیرد. به والدین توصیه می شود هر زمانی که به نوزاد غذای جدیدی دادند , چند رو پس از آن صبر کرده و منتظر بمانند و در صورت مشاهده نمودن آلرژی هایی مانند اسهال, استفراغ و خس خس و … از دادن مواد آلرژی زا به نوزاد خود خودداری نمایید.

برقراری ارتباط نوزاد هفت ماهه

نوزادان در هفت ماهگی شروع به درک معنای زبان می کنند. حالا آن ها باید نسبت به واژه های دیگران عکس العمل نشان دهند. مثلا اگر والدین به آن ها “نه” می گویند باید نوزاد نسبت به آن واکنش نشان دهد. اگرچه که نوزاد هفت ماهه ممکن است از همه ی دستورات پیروی نکند. همچنین نوزادان در این سن, باید نسبت به صدا زدن نامشان, واکنش نشان دهند و حداقل سر خود را به آن سمت بچرخانند.

نوزاد هفت ماهه در حال یادگیری ارتباطات غیر کلامی است. این نوزادان می توانند طیف گسترده ایی از ارتباطات غیر کلامی را ایجاد کنند از خندیدن گرفته تا اخم کردن. همچنین آن ها قادر به درک احساسات شما از روی حالات چهره و لحن صدا می باشند. نوزادان در این سن نیز از کلمات صامت بیشتری برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنند.

تغذیه نوزاد هفت ماهه

حافظه نوزادان در هفت ماهگی پیشرفت بیشتری دارد. تا چند ماه پیش در صورتی که با نوزاد بازی مخفی شدن را می کردید و زیر شی ای پنهان می شدید, نوزاد گمان می کرد که برای همیشه شما از آنجا رفته اید, این در حالی است که نوزادان هفت ماهه متوجه می شوند که فرد پنهان شده و در آن جا قرار دارد.

از آن جایی که نوزادان در این سن, والدین خود را به خوبی تشخیص می دهند, ممکن است دچار اضطراب جدایی شوند و زمانی که فرد غریبه ایی را ببینند به والدین خود بچسبند و گریه کنند که این مسئله یک امر طبیعی در این نوزادان می باشد و با روش های مختلفی این مسئله را می توان رفع کرد.

با توجه به موارد بیان شده, نوزاد ۷ ماهه به مراقبت های ویژه ایی نیاز دارد. به علاوه با اموزش های مخصوص این ماه, می توان حافظه آن ها را تقویت نمود و مهارت های بیشتری به آن ها آموزش داد و کودک را برای آموزش مهارت های ماه های آینده آماده تر کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *