دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان طبیعی بی خوابی و تجربه خواب آرام

  • زهرا خانزاده
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

درمان طبیعی بی خوابی یک موضوع بسیار حائز اهمیت برای افرادی است که دچار مشکل بی خوابی شده اند. از این رو در این نوشتار، دلایل بی خوابی و درمان آن را بیان خواهیم کرد.

یکی از اصلی ترین نیاز های انسان، داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می باشد، زمانی که افراد دچار کم خوابی و یا بی خوابی می شوند، ابتدا باید به دنبال علت بی خوابی باشند، سپس در جهت درمان طبیعی بی خوابی اقدام نمایند.

درمان بی خوابی

آشنایی با انواع درمان طبیعی بی خوابی

از جمله دلایلی که ممکن است، در بروز بی خوابی نقش داشته باشند پیری، سیگار کشیدن، چرت زدن مکرر در طول روز، گرسنه به تخت خواب رفتن، تغییرات زمان خواب به دلیل موقعیت شغلی، راه رفتن در خواب، تاثیر داروها، بیش از حد خوردن، ترس و یا فوبیا، آسیب های تروماتیک، سندرم خواب رفتگی پا، کافئین، اضطراب و استرس، درد آرتروز، تکرر ادرار ناشی از دیابت و افسردگی است.

به طور کلی افراد با مزاج گرم و خشک و یا سرد و خشک بیشتر دچار بی خوابی و یا کم خوابی می گردند، که با افزایش سن، خشکی مزاج تشدید می شود. به همین دلیل خواب سالمندان نسبت به خواب جوانان و کودکان سبک تر و کمتر می باشد. همچنین میزان خشکی مزاج با عواملی همچون تغییر خورد و خوراک، آب و هوا، مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، کنسروی و… افزایش می یابد.

روش های درمان بی خوابی

طبق تحقیقات صورت گرفته در جهان حدود ۴۵% از مردم جهان با چالش بی خوابی روبه رو هستند و برای درمان این مشکل اغلب افراد از دروهایی شیمیایی خواب آور استفاده می نمایند که شامل عوارض جانبی می باشند، به همین جهت در طب سنتی برای درمان بی خوابی شبانه مصرف داروهای گیاهی مختلفی پیشنهاد شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. تخم کدو حلوایی

از راه های درمان طبیعی بی خوابی مصرف تخم کدو حلوایی می باشد، که استفاده از آن برای اشخاصی که داری طبع صفراوی می باشند و از مشکل بی خوابی شبانه رنج می برند موثر می باشد. طریقه استفاده از تخم کدو حلوایی نیز به این صورت است، که مقداری از آن را بکوبید و داخل توری بریزد و بعد توری را به مدت چند دقیقه درون آب در حال جوشیدن بگذارید، سپس آن را خارج کنید. توری را کمی پس از خنک شدن بفشارید، تا شیره تخم کدو حلوایی خارج گردد و شیره را بعد از مخلوط کردن با شیر و عسل میل نمایید.

۲. شام سبک

زیاده روی در خوردن شام و همچنین دوران یائسگی در زنان می تواند از جمله عوامل بی خوابی باشد، که در طب سنتی توصیه می شود این افراد از سوپ حاوی برنج، لپه، جو، کدو حلوایی، گشنیز، هویج، شیر و مقداری برگ کاهو استفاده کنند.

درمان و دلایل بی خوابی

۳. ترخون خشک

افراد دارای طبع سوداوی برای رفع بی خوابی بهتر است، مقداری سبزی ترخون خشک شده را بر روی غذایشان بریزند و میل نمایند.

۴. دمنوش های گیاهی آرامش بخش

همچنین دمنوش های همچون بادزنجبویه، اسطوخودوس و گل گاوزبان از جمله نوشیدنی های آرامش بخش می باشد، که در درمان بی خوابی می توانند مورد مصرف قرار گیرند.

۵. سنبل الطیب

از دیگر گیاهان موثر برای برطرف کردن بی خوابی، مصرف سنبل الطیب تازه می باشد، که باید ریشه این گیاه دارویی را با مقداری آب جوش (۲لیوان) درون قوری بریزید، که بعد از ۲ الی ۳ دقیقه جوشیدن، این دمنوش آماده می شود. لازم به ذکر است که مصرف یک جرعه از آن، باعث ایجاد خواب عمیق در افراد می گردد.

درمان طبیعی بی خوابی

۶. دمنوش بهار نارنج

مصرف دمنوش بهار نارنج به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، برای درمان طبیعی بی خوابی و افسردگی به ویژه افراد با مزاج سوداوی مفید می باشد. که برای تهیه این دمنوش لازم است مقداری بهار نارنج را داخل قوری بریزید و به مدت ۱۰ الی ۳۰ دقیقه به آن اجازه دهید تا دم بکشد و بعد از صاف کردن، نوشیدنی را میل نمایید.

۷. آب و مایعات

مصرف آب پیش از خواب، باعث کاهش تنش های عصبی و استرس به هنگام خواب می شود و به نوعی به مرطوب شدن مغز اشخاصی که دچار خشکی مغز هستند، کمک می کند. بخصوص افرادی که در طول روز به میزان زیاد به انجام ورزش می پردازند، چرا که کمبود رطوبت مغز دلیل اصلی بی خوابی می باشد، بنابراین افرادی که از مشکل بی خواب رنج می برند، برای درمان طبیعی بی خوابی خود باید در طول روز به اندازه مناسب آب و مایعات مصرف کنند و همچنین از مصرف غذاهایی نظیر فلفل که باعث کاهش رطوبت مغز و افزایش میزان خشکی و گرمی بدن می گردد، پرهیز نمایند.

    عوامل ایجاد بی خوابی

۸. کاهو

به دلیل داشتن خواص آرامش بخش کاهو و وجود ماده ای به نام لکتوکاریوم که تحریک کننده خواب می باشد مصرف کاهو می تواند به بهبود بی خوابی کمک کند. برای این منظور باید ۲ برگ کاهو را به مدت پنج دقیقه با ۲ فنجان آب بجوشانید و کمی شکر یا عسل به آن بیفزایید و بعد از خنک شدن کاهوها را فشار دهید تا جوشانده صاف شود. نیم ساعت قبل از خوابیدن آن را بنوشید تا حالت خواب آلود پیدا کنید(آب کاهو را به تنهایی می توانید مصرف نمایید).

همچنین با افزودن دانه کاهو به میزان یک قاشق چایخوری به نیم لیتر آب می توانید جوشانده دیگری درست کنید که پس از به جوش آمدن و کاهش حجم آن به میزان یک سوم باید از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن فشار دهید تا صاف گردد. بعد در طی روز آن را میل نمایید.

درمان بی خوابی با کاهو

۹. شیر

پیش از خواب مصرف یک لیوان شیر بسیار می تواند برای بدن تاثیرگذار باشد و به راحت خوابیدن کمک کند. شیر به دلیل داشتن آمینو اسید تربیتوفان موجب تحریک تولید سروتونین در بدن می گردد که این ماده سبب می شود تا خواب راحت تری داشته باشید. افزودن مقداری عسل به شیر و همچنین مخلوط کردن کمی پودر دارچین در آن می تواند نتایج بهتری را حاصل نماید. علاوه بر آن برای داشتن خواب بهتر می توانید با کمی شیر، انگشتان دست های خود را ماساژ دهید.

۱۰. موز

موز یکی دیگر از روش های طبیعی برای درمان بی خوابی می باشد. این میوه به دلیل دارا بودن سروتونین، ملاتونین، منیزیم و تربیتوفان سبب شل شدن بدن می گردند. همچنین موز سرشار از کربوهیدارت می باشد که سبب ایجاد خواب آلودگی می گردد به همین جهت برای بهبود خواب خود می توانید قبل از خواب، یک عدد موز مصرف نمایید.

میوه موز برای درمان بی خوابی

همان طور که می دانید، مصرف اغلب داروهایی شیمیایی با عوارض جانبی همراه می باشد و داروهایی شیمیایی برای درمان بی خوابی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و داری عوارضی همچون گیجی، عدم تمرکز، ایجاد اختلال در حافظه و … می باشند. بنابراین استفاده از داروهایی گیاهی معمولا بدون عوارض هستند ، فقط طول درمان با این داروها به ویژه برای افراد با مزاج سودآوی مقداری طولانی می باشد.

البته زیاده روی در مصرف هر چیزی ممکن است آثار سویی برای انسان به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است برای طریقه و مقدار مصرف داروهایی گیاهی با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید، تا با خیالی آسوده آن دارو را مصرف نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *