دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علل، علائم و روش های درمان دوبینی چشم را بهتر بشناسید

  • زهرا خانزاده
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

این نوشتار از آرگا را به روش های درمان دوبینی چشم(Diplopia) اختصاص داده ایم. این بیماری نوعی اختلال در دید می باشد، که باعث دیده شدن دو تصویر از یک جسم واحد در ذهن می شود.

دوبینی چشم به خاطر عملکرد نادرست ماهیچه های بیرونی چشم ایجاد می گردد، یعنی هر دو چشم سالم می باشند، اما به صورت همزمان نمی توانند بر یک نقطه تمرکز داشته باشند. علت این عملکرد نادرست به خاطر عوامل بسیاری همچون ابتلا به برخی بیماری ها و اختلالات تماس عصبی ماهیچه ای و … می باشد. به همین منظور در ادامه به ارائه درمان دوبینی چشم و همچنین بررسی علائم و علت دوبینی چشم خواهیم پرداخت.

علل دوبینی چشم

پیش از این که بخواهیم به دنبال روش های برای درمان دو بینی چشم یا Diplopia باشیم، بهتر است ابتدا به علت و علائم دوبینی چشم پی ببریم، چرا که دوگانگی دید ممکن است به دلیل ابتلا به برخی بیماری ها ایجاد شود. بنابراین با مشخص شدن علت دو بینی چشم سریع تر می توان در جهت درمان دو بینی اقدامات لازم را انجام نمود.

علت های ایجاد دوبینی چشم

از جمله علل ایجاد دوگانگی دید در افراد می تواند اختلات چشمی، عفونت، اختلالات خود ایمنی، اختلالات اعصاب مغزی، مشکلات عصبی و نئوپلاستی، اختلالات تماس عصبی ماهیچه ای، آسیب مغزی، ترکیبات سالیسیلاتی، آنتی بیوتیک فلوروکینولون، مواد افیونی و ابتلا به بیماری های همچون بیماری همستی، دیابت، میگرن، ام اس، آبسه، تروما، سرطان، بوتولیسم، سینوزیت، قوز قرنیه، انحراف چشم، تومور مغزی، آب مروارید، چشم آستیگمات، سندروم ورنیک، نشانگان گیلن باره، میاستنی گراویس، بیماری لایم و گریوز باشد.

درمان دوبینی چشم

علائم دوبینی چشم

  1. ضعف چشم
  2. افتادگی پلک
  3. درد در هنگام حرکات چشم
  4. درد در اطراف چشم
  5. سرگیجه
  6. حالت تهوع
  7. لوچی(ناهماهنگی چشم‌ها)
  8. انحراف چشم
  9. اختلال در توانایی خواندن شخص
  10. اختلال در حرکت و تعادل

 لازم به ذکر است که اصلی ترین راه تشخیص دوبینی چشم مراجعه به چشم پزشک و انجام معاینه و آزمایشات مرتبط با این بیماری می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان دوگانگی دید

درمان دو بینی چشم

پس از این که علت دوگانگی دید مشخص گردید، با توجه به علت بیماری باید در جهت رفع دوبینی چشم اقدام نمود.

در صورتی که ماهیچه های بیرونی چشم(عضله چشم) ضعیف شده باشد، با انجام عمل جراحی، مشکل دوبینی چشم برطرف خواهد شد.

دو بینی چشم به خاطر ابتلا به بیماری میاستنی گراویس، با تجویز دارو از سوی پزشک قابل درمان می باشد.

اگر بیماری گریوز دلیل دوگانگی دید باشد، با انجام عمل جراحی چشم و یا مصرف دارو این مشکل رفع خواهد شد.

دوبینی چشم در افراد مبتلا به دیابت، با مصرف دارو قابل درمان می باشد.

به طور کلی برای درمان دوبینی چشم ممکن است از سوی پزشک با توجه به علت ایجاد این اختلال استفاده از عینک، چشم بند، قطره چشمی، لنز های تماسی مات(غیرشفاف)، پچ چشم، همچنین تزریق بوتاکس به عضله های چشم و انجام تمرینات چشم تجویز گردد و یا این که انجام عمل جراحی چشم توصیه شود.

علت دوبینی چشم

نکاتی دیگر درباره دوبینی چشم

  • دوبینی چشم می تواند به دلیل برخی بیماری های زمینه ای اتفاق بیفتد.
  • دوبینی امکان دارد در هر دو چشم ها و یا حتی در یک چشم به وجود آید.
  • کودکان می توانند با چپ کردن چشم ها و یا درهم کشیدن آن، موجب بروز این مشکل و یا عود دو بینی شوند.
  • دوبینی موقتی امکان دارد، در اثر مصرف الکل و یا دیگر مواد مخدر به وجود آید.
  • با استفاده از عمل جراحی، تمرینات مخصوص چشم و نیز لنز های چشمی می توان مشکل دو بینی چشم را برطرف کرد.

علت دو بینی تک چشمی

اگر به هنگام پوشاندن یک چشم، دو بینی چشم اتفاق بیفتد به این عارضه دو بینی تک چشمی گفته می شود، البته دو بینی تک چشمی کمتر از دو بینی دو چشمی شایع می باشد.

درمان دو بینی چشم

این مشکل گاهی مواقع به دلیل ابتلا به بیماری های خشکی چشم، آستیگمات چشم، قوز قرنیه، ناهنجاری های شبکیه و آب مروارید اتفاق می افتد، درد زیر با اطلاعات بیشتری دراین زمینه آشنا می شوید.

آستیگماتیسم : این مشکل در اثر نامنظم بودن شکل انحنای قرنیه و یا لایه شفاف جلوی چشم ها ایجاد می شود. از آنجا که قرنیه به طور طبیعی کروی و صاف می باشد، بنابراین هنگامی که شخص آستیگمات دارد، قرنیه در یک سمت نسبت به جهات دیگر انحنای زیاد تری دارد و تقریبا مشابه توپ راگبی می باشد.

خشکی چشم ها : در این بیماری چشم ها نمی توانند اشک تولید کنند و یا اینکه اشک به سرعت خشک می شود.

قوز قرنیه : این مشکل یک بیماری پس رونده تخریبی برای چشم ها بوده و در اثر آن قرینه نازک شده و از حالت کروی به مخروطی تغییر شکل می یابد.

ناهنجاری شبکیه : گاهی مواقع مشکلاتی از قبیل دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد می تواند کم کم موجب تاری چشم ها و یا از دست دادن بینایی در مرکز دید شود، همچنین گاهی در اثر ورم، دوبینی در یک چشم رخ می دهد.

بهبود دوبینی چشم

آب مروارید : این بیماری در بیشتر از نیمی از افراد بالای سنین ۸۰ سال اتفاق می افتد و گاهی مواقع امکان دارد فرد دچار دوبینی تک چشم شود.

بنابراین افراد در صورت مشاهده علائم دوبینی و یا تک بینی چشم و یا هرگونه اختلال در دید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *