دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره تغذیه نوزاد ده ماهه بدانیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

تغذیه نوزاد از مهم ترین عواملی است که می تواند در رشد او تاثیرگذار باشد و این برنامه غذایی برای نوزاد در ماه های مختلف رشد با توجه به نیازهای غذایی او متفاوت می باشد در اینجا برنامه غذایی و تغذیه نوزاد ده ماهه را برای شما مادران عزیز توضیح خواهیم داد.

برای اینکه برنامه غذایی موثر و درستی برای نوزاد خود داشته باشید باید در ساعت های میان وعده و ساعت های وعده اصلی غذایی ترکیبات درست و مغذی برای نوزاد در نظر بگیرید به عنوان مثال برای تغذیه نوزاد ده ماهه، باید در ساعت ۱۰ صبح از میان وعده های میوه ای استفاده کنید و در برنامه تغذیه ای آنها میوه هایی مانند هلو، موز، سیب، انبه و … را داشته باشید و می توانید به میزان ۳ قاشق غذاخوری از این میوه ها را در این ساعت از روز به نوزاد بدهید.

 تغذیه درست نوزاد ده ماهه

 برنامه غذایی و تغذیه نوزاد ده ماهه:

همانطور که می دانید برای داشتن برنامه غذایی مناسب برای نوزاد خود باید تحت نظر پزشک یا مراکز بهداشتی این اقدامات را انجام دهید و به این علت است که این مراکز به خوبی نشان می دهند که نوزاد شما دارای کمبود وزن یا اضافه وزن می باشد و در این صورت می توانید برنامه غذایی مناسب برای رشد نوزاد خود تهیه کنید. همچنین در این ماه های از رشد نوزاد ممکن است خوردن برخی از غذاها همچنان موجب آزار و اذیت دستگاه گوارشی او شود بنابراین بهتر است با آگاهی بیشتر برنامه غذایی مناسب نوزاد خود را داشته باشید.

اگر برای تغذیه کودک ۱۰ ماهه در برنامه غذایی او میوه را در نظر دارید باید میوه ها را به طور پوست کنده به او بدهید و برای میان وعده صبحانه تا ناهار می توانید از فرنی به میزان ۶ قاشق مربا خوری و خرمای پوست کنده شده استفاده کنید.

تغذیه نوزاد ده ماهه چگونه است

از سوی دیگر برای میان وعده عصرانه نوزاد می توانید از سوپ استفاده کنید که به میزان ۱۰ قاشق سوپ خوری مورد نیاز است و در کنار آن می توانید از بیسکوییت، پوره سیب زمینی، ماکارونی و … استفاده کنید.

برنامه غذایی مناسب برای دو هفته اول:

  • برای وعده صبحانه از ۳ قاشق مرباخوری فرنی به همراه حریره بادام یا نصف زرده تخم مرغ استفاده کنید.
  • برای وعده ۱۰ صبح از میوه له شده و پوست کنده شده به میزان ۳ قاشق غذاخوری استفاده کنید.
  • در وعده ظهر ۱۰ قاشق مرباخوری سوپ به همراه ۴ قاشق ماست استفاده کنید.
  • برای داشتن یک عصرانه مناسب در برنامه غذایی نوزاد می توانید از پوره، فرنی به همراه بیسکوییت و نان استفاده کنید.
  • ۱۰ قاشق مرباخوری سوپ به همراه ۴ قاشق ماست می تواند وعده مناسبی برای شب باشد.

نوزاد ده ماهه باید چه غذایی بخورد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از وارد شدن کودک در ۱۰ ماهه دوم می تواند در برنامه تغذیه کودک ۱۰ ماهه مواردی مانند آب گوشت، مرغ پخته شده، سبزی، حبوبات و برنج کته ای نیز می توانید در برنامه غذایی شما برای کودکتان جای بگیرد.

اهمیت غذای کمکی برای نوزاد از ماه نهم و دهم

اغلب شیرخواران از نه ماهگی این مهارت را پیدا می کنند که با دست شان غذا بخورند و مایعات را نیز با گرفتن دو دست خود از لیوان دسته دار بنوشند. (توجه داشته باشید که برخی لیوان هایی که به تازگی برای کودکان تهیه می شود، اصلا مناسب آنها نیستند و علاوه بر ایجاد اختلال در نوزاد برای گرفتن پستان مادر، تمیز کردن آنها نیز مشکل است.)

در این سنین، کودک شما می تواند از غذاهایی که غلظت بیشتری دارند؛ همچون حلیم و پلو مصرف نماید، ضمن اینکه غذا های انگشتی را نیز با دست خود بردارد. در این دوره سنی، دادن غذاهای جامد نرم اهمیت زیادی دارد و در صورتی که این غذا ها در محدوده ده ماهگی در اختیار وی قرار نگیرد، می تواند مشکلات تغذیه ای زیادی را به وجود آورد.

تغذیه کودک ده ماهه

در این دو ماه علاوه بر برنامه تغذیه نوزاد ۸ ماهه، نان، ماکارونی، ذرت، رشته فرنگی و دیگر حبوبات به جز لپه و نخود باید به برنامه غذایی کودک اضافه شود. از این رو می توان انواع سوپ ها، حلیم، آش ها و پلو  هایی که با گندم، ذرت و حبوبات تهیه می شوند را در اختیار کودکتان قرار دهید و هر سه روز یکبار یکی از حبوبات را به برنامه غذایی کمکی نوزاد خود بیفزایید.

توجه داشته باشید که لوبیاها شامل انواع لوبیا قرمز، چیتی ، چشم بلبلی، سفید و … را قبل از پختن, خیسانده و بعد از اینکه به طور کامل پختند، می توانید به غذای کودک اضافه کنید.

نان یک ماده غذایی مفید و ارزشمند است که کودکان معمولا آن را دوست دارند، از این رو می توانید تکه هایی از نان (ترجیحا سنگک) را به دست فرزند خود بدهید، اما به وی نظارت داشته باشید.

استفاده از غذاهای انگشتی مفید به علاوه ماکارونی پخته شده و نرم یا تکه هایی از نان و یا بیسکویت های ساده موجب افزایش مهارت های تغذیه ای و تکاملی فرزند شما خواهد شد.

غذای نوزاد ده ماهه

نکات مهم تغذیه ای و غذای مناسب کودک ده ماهه:

  • در این دوران از عسل برای نوزاد استفاده نکنید و برای ایجاد ترکیبات مناسب با شیر از موز، زغال اخته و توت فرنگی می توانید استفاده کنید که نوزاد را به خوردن شیر تشویق کند.
  • مصرف بادام، پسته، گردو و آجیل نیز می تواند در برنامه تغذیه نوزاد ۱۰ ماهه مناسب باشد.
  • استفاده از پنکیک برای میان وعده ها و وعده صبحانه نوزاد مناسب است.
  • سوپ سیب زمینی، سوپ گوجه فرنگی، ماکارونی، برنج به همراه خامه و ماست نیز بسیار مقوی و مناسب هستند.
  • نخود فرنگی نیز به دلیل مواد مغذی بالای خود از تغذیه کودک ۱۰ ماهه است که برای ایجاد طعم بهتر می توانید آن را با پنیر مخلوط کنید.

برنامه غذایی نوزاد ده ماهه

  • اگر نوزاد شما در این ماه ها همچنان دارای اشتهای کمی است و میل کمی به غذا دارد می توانید از غذاهای مورد علاقه او استفاده کنید و به تدریج از مقادیر کم غذا استفاده کنید و بعد میزان آن را بیشتر کنید.

برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره مسائل مختلف نوزاد ده ماهه می توانید از مقاله  راهنمای رشد، تربیت و تغذیه نوزاد ۱۰ ماه استفاده کنید و با مطالعه آن آگاهی لازم در زمینه های مختلف پرورشی و تغذیه ای نوزاد را در این ماه به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *