دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل ضعیف شدن عزت نفس در افراد چیست؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

عزت نفس پایین مشکلات زیادی را در زندگی شخصی ما ایجاد می کند و سبب تضعیف اراده در زندگی می شود. این عزت نفس پایین زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و پیامدهای نامطلوبی برای شما خواهد داشت. 

عزت نفس پایین به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می شود. گاهی نتیجه شکست ها و انتظارات غلط است و گاهی در پی افکار نامطلوب به وجود می آید. در ادامه دلایل تضعیف شدن عزت نفس را برای شما توضیح خواهیم داد.

دوست دارید بی نقص باشید

افراد کمال گرا در زندگی بسیار دچار شکست می شوند و حس عزت نفس پایین را تجربه می کنند. به عنوان مثال در زندگی همیشه به دنبال بهترین هستید و با رسیدن به جایگاهی باز هم احساس ناکامی می کنید و به دنبال موقعیت بهتر خواهید بود. در واقع بین شکست خوردن و بازنده بودن فرق زیادی وجود دارد. این دو را با هم اشتباه نگیرید. این موضوع سبب می شود به خاطر هر چیز کوچکی ناراحت نشوید. همیشه موقعیت کلی را در نظر بگیرید و روی جزئیات متمرکز نشوید. در این صورت احساس خوبی خواهید داشت.

عصبانی هستید

حس طبیعی عصبانیت در هنگام عزت نفس پایین، مخرب و ناراحت کننده است. اگر خودتان را باور نداشته باشید، در این صورت افکار و احساسات شما برای دیگران اهمیت نخواهد داشت. با عزت نفس پایین در برابر مسائل کوچک به شدت عصبانی می شوید. افراد دارای عزت نفس پایین برای جلب رضایت دیگران به دنبال تایید آن ها هستند. فراموش نکنید. ارزش ما را دیگران مشخص نمی کنند. این افراد خود را غرق در تعهدات می بینند و از این رو کنار آمدن با شرایط جدید برایشان سخت است.

دلایل ضعیف شدن عزت نفس در افراد

حساس نباشید

حساسیت زیاد موجب عزت نفس پایین می شود. اگر با انتقاد دچار عصبانیت می شوید و یا از حرف رک و مستقیم ناراحت می شوید، از روحیه حساسیت خود بکاهید. حرفی را که می شنوید پیش از واکنش نشان دادن تحلیل کنید و اجازه ندهید تاثیر نامطلوبی بر روی شما داشته باشد. اگر حرف طرف مقابل شما درست است، آن را بپذیرید و برای بهتر شدن خود تغییر کنید. اگر پس از ارزیابی متوجه غلط بودن سخن طرف مقابل شدید، از آن بگذرید و اهمیت ندهید. شما مسئول طرز تفکر دیگران نیستید.

نگران و مضطرب هستید

با ترس هایتان روبه رو شوید و آن ها را در آغوش بگیرید. این ترس ها زمانی در شما بروز می کنند که احساس می کنید توانایی کاری را برای انجام ندارید. بهتر است پیش از باور این ناتوانی، استرس و ترس خود را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر این ترس بی پایه و اساس است، به آن بی توجه باشید.

  •  آرون گروپس

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *