دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد پذیری چه تعریفی دارد؟ و چگونه ظرفیت انتقاد پذیری را افزایش دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

انتقاد در معنی لغوی خود یعنی جدا کردن بد و خوب از یکدیگر که در نهایت موجب خالص شدن می شود و در معنای اصطلاحی انتقاد و انتقاد پذیری یعنی آگاهی دادن به فرد نسبت به خوب و بد رفتار و پذیرش آگاهانه از سمت فرد مورد انتقاد است.

دلایل مختلفی برای انتقاد کردن از سوی افراد مختلف وجود دارد و انتقاد نیز می تواند به مقصودهای مختلفی و به شکل های مختلفی ارائه شود که در این میان افرادی که سعی دارند برای عزیزان خود انتقادات سارنده ارائه دهند سعی می کنند از شیوه های درست انتقاد استفاده کنند تا سطح آگاهی و انتقاد پذیرفتن فرد مقابل آنها افزایش پیدا کند و راحت تر این موضوع را بپذیرد و قبول کند. برای این منظور در این مطلب راه هایی برای اعمال انتقاد سازنده و بالا بردن روحیه انتقاد جویی ارائه می شود که می تواند در بیشتر و کمال شما موثر واقع شود.

 راه های پذیرش انتقاد

راه های افزایش انتقاد پذیری در خود:

عموم افراد در مقابل پذیرش انتقاد ایستادگی می کنند و کمتر به دنبال انتقاد جویی هستند حال باید دید که انتقاد کردن از دیگران کاری درست است یا خیر؟ انتقاد کردن از دیگران در جهتی که به سازندگی و رشد آنها کمک کند و مایه خیر خواهی برای آنان باشد درست است و در این رابطه باید از روش های درست انتقاد کردن از دیگران استفاده کنید.

بهترین روش برای بیان انتقادات برقرای روابط صمیماننه با فرد مقابل است و در صورتی که این روابط وجود داشته اشد شما می توانید انتقادات خود را در غالبی از تعریف و تمجیدها به فرد بیان کنید.

چگونه انتقاد پذیری خود را افزایش دهیم

کنترل واکنش های اولیه:

بیشتر افراد در مقابل انتقاد پذیری گارد و جبهه می گیرند و به سرعت واکنش های اولیه خود را مانند انکار و یا مخالفت با فرد نشان می دهند شما باید خود را در برابر انتقادهای دیگران مقاوم کنید و اگر دوست دارید فردی کامل و موفق باشدی باید از نظرات سازنده دیگران استقبال کنید.

  •  آرون گروپس

از دیدگاه مثبت به انتقاد فکر کنید:

زمانی که از سوی دیگران مورد انتقاد قرار می دهید در همان ابتدا جنبه های مثبت این انتقاد را در نطر بگیرید حتی اگر می دانید این انتقادات عمدی است نیز می توانید به جنبه های مثبت و سازنده آن در خود فکر کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که انتقاد در بیشتر مواقع به نفع خودتان خواهد بود و برای پیشرفت شما لازم است.

تشکر کردن از فرد منتقد:

برای اینکه به خودتان ثابت کنید فردی انتقاد پذیر هستید زمانی که با انتقاد رو به رو شدید از فرد مقابل خود تشکر کنید و با خوشرویی به او نشان دهید که این انتقادات به نفع شما بوده و کمک های فراوانی به پیشرفت شما می کند.

آرامش در مقابل انتقاد دیگران

انتقادات را نادیده نگیرید:

این انتقادات را در زندگی الگوی خود قرار دهید و بر اساس آنها نقاط قوت و ضعف و توانمندی های خود را بیابید راه هایی را انتخاب کنید که بتوانید این انتقادات را در آن به کار بگیرید و به موفقیت بیشتری برسید.

برای بهتر بودن تلاش کنید:

این برنامه ی مهم و را سر لوحه زندگی خودتان قرار دهید که شما باید در تمام شرایط به اهداف خودتان برسید و در زمینه توانمندی ها بهترین باشید. به انتقاد به عنوان عاملی برای کمال گرایی خود نگاه کنید و حتی اگر از سمت افردی سود جو مورد انتقاد هستید با تسلط بر خود می توانید به او نشان دهید که فردی قوی هستید و انتقادات او را در جنبه ای منفی و بد برداشت نکرده اید.

انتقاد پذیر بودن

انتقاد را هدیه در نظر بگیرید:

بیشترین عاملی که موجب ایستادگی و مقاومت در برابر انتقاد می شود برداشت و تصور منفی و نادرست از انتقاد کردن و انتقاد پذیری است بیشتر افراد تصور می کنند که انتقاد نوعی کنایه و انتقام جویی است و برای مقابله با آن باید با مخالفت و نپذیرفتن آن را رد کرد.

تمرین کردن یکی از راه های افزایش پذیرش انتقاد در خود است که با قرار در جمع ها و مورد انتقاد قرار دادن خود می توانید ظرفیت پذیرش خود را بالا ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *