دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه با ترس از رانندگی مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

ترس از رانندگی می تواند مهم ترین علت در عدم یادگیری رانندگی در فرد باشد بیشتر افرادی که نمی توانند به تنهایی رانندگی کنند در حقیقت دارای ترسی نهفته از رانندگی هستند و همین عامل مانع رانندگی کردن آنها می شود.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که از رانندگی کردن می ترسید باید توجه داشته باشید که این فوبیا تا حدودی طبیعی است ولی زمانی که وجود این فوبیا در شما موجب عدم تمرکز و تسلط در رانندگی شود می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد و در نهایت شما رانندگی کردن را کنار می گذارید. اما مقابله با این ترس، کاری چندان دشوار نیست و شما می توانید با استفاده از تکنیک های موثر در مقابل این فوبیا ایستادگی کنید.

علت ترس از رانندگی

مقابله با ترس از رانندگی:

علائم ترسیدن از رانندگی کردن می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و به شکلهای مختلفی خود را نشان دهد، برخی از این علائم می توانند به صورت سردرگمی، تپش قلب، سرگیجه، عرق کردن کف دست، پریدن پلک چشم، از یاد بردن جهت ها، تنگی نفس و خشکی دهان بروز پیدا کنند. البته برخی از افراد امکان دارد هیچ یک از این علائم را تجربه نکنند، ولی باز هم از رانندگی کردن خودداری کنند، در واقع ترسیدن آنها بدون علامت خاصی می باشد.

تمرین هایی که برای شما در این مطلب ارائه می شود راهکارهایی است که کمک می کند تا بهتر با ترس  و اضطراب رانندگی مقابله کنید و با کاهش آن رانندگی ایمن تر و بهتری داشته باشید.

ایجاد آرامش:

زمانی که وارد اتومبیل خود می شوید و پشت فرمان می نشینید باید در درجه اول آرامش خود را حفظ کنید و افکاری که موجب نگرانی از رانندگی و ایجاد دلهره در شما می شود را از خود دور کنید. برای دور شدن از افکار منفی و دلهره و استرس در هنگام رانندگی می توانید از موسیقی های آرام و ملایم استفاه کنید.

ترس زمان رانندگی

نفس عمیق کشیدن یکی دیگر از راهکارهایی است که به وسیله آن می توانید آرامش بیشتری داشته باشید زمانی که احساس می کنید ترس بر شما غلبه می کنید با نفس عمیق این اضطراب را در خود کاهش دهید و بر آن غلبه کنید. استرس نیز یکی از عوامل مهمی است که مانع رانندگی است برای این منظور راه های کنترل استرس قبل از رانندگی کمک می کند تا شما با تسلط بیشتری رانندگی کنید.

  •  آرون گروپس

استفاده از جملات پر انرژی:

نوع تفکرات شما و جملاتی که به زبان می آورید تعیین کننده اتفاقات مهمی است استفاده از جملات منفی در حین رانندگی هیچ کمکی به شما نمی کند و تنها موجب از بین رفتن تمرکز می شوید زمانی که شما می دانید می توانید رانندگی کنید باید با بیان جملات مثبت مانند اینکه فقط کافی است احتیاط کنیم، رانندگی کار سختی نیست و نیاز به تمرکز دارد و جملاتی از این قبیل می توانید تسلط خود را بر رانندگی افزایش دهید.

رو به رو شدن با ترس:

پذیرش این ترس از رانندگی، کار ساده ای است و با این پذیرش شما فقط سعی می کنید تا مشکل خود را کاهش دهید و از راه های مقابله با ترس به طور آگاهانه استفاده کنید.

چرا ترس مانع رانندگی است

برای رو به رو شدن با فوبیای رانندگی می توانید علت ایجاد این نگرانی و دلهره را بر روی کاغذ بنویسید در این صورت ترسهای شما به شکل کم اهمیت و پر اهمیت دسته بندی می شوند و می توانید بر آنها غلبه کنید.

بعد از رو به رو شدن با ترسها باید قدم هایی کوچک بردارید تا به خودتان ثابت کنید که می توانید بر این ترسها غلبه کنید در اتومبیل خود بنشینید و چند لحظه صبر کنید تا اعتماد به نفس خود به دست آورید، از رانندگی کردن در مکان های خلوت و امن شروع کنید با فردی به رانندگی بروید که به شما امید و انگیزه می دهد.

راه های کنترل ترس رانندگی

خود را موظف کنید:

برای جلوگیری از غلبه ترسهایتان باید خود را موظف کنید که رانندگی را بیاموزید و خود را در سختی قرار دهید افرادی که به دلیل ترسیدن، رانندگی را رها می کنند هیچ گاه نمی توانند رانندگی یاد بگیرند اما در مقابل افرادی که با وجود ترس و سختی فراگیری رانندگی را الزامی برای خود می دانند در نهایت موفق می شوند.

از مصرف کافئین و خالی بودن معده اجتناب کنید :

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که تاثیر زیادی بر روی میزان اضطراب و استرس دارند، پرهیز کنید، زیرا برخی از این نوشیدنی ها می توانند تحریک کننده اضطراب باشند. همچنین در مواقعی که معده تان خالی بوده و یا به اندازه کافی نخوابیده اید، از رانندگی کردن خودداری کنید، زیرا تاثیری مشابه مصرف کافئین دارند.

مدیریت استرس :

افراد بسیاری هستند که در برخی موراد مختلف از جمله رانندگی، دچار اضطراب و استرس بالا می شوند، بنابراین باید یاد بگیرند حالت تعادل ایجاد نمایند، برای این منظور تکنیک های زیادی وجود دارد؛ استراحت کردن حین کار، اختصاص زمان هایی به ورزش و مدیتیشن و یوگا می توانند در این زمینه موثر باشند.

فوبیای رانندگی

تمرینات یوگای چشمی

به منظور درمان استرس رانندگی می توانید با چشم های باز و غیر متمرکز بر روی نقطه ای خاص، تمرین زیر را انجام دهید :

بدون تکان دادن سر، پنج بار به آرامی ، علامت بی نهایت را با چشمانتان رسم کنید و برای رفع خستگی چشم ها نیز ، کف دست های خود را حدود یک دقیقه به روی چشم ها قرار دهید تا از طریق تاریکی و گرما، خستگی چشم ها برطرف شود.

تمرین با مربی دیگر :

گاهی مواقع امکان دارد؛ ترسیدن از رانندگی به دلیل صحبت های مربی یا شخصی خاص به وجود آمده باشد، از این رو با انتخاب مربی دیگر که در آموزش با افراد مبتدی و تازه کار صبور تر و با تجربه می باشد، می توانید بر ترسهای خود غلبه کرده و دیدگاه شما نسبت به مهارت تان در رانندگی تغییر پیدا کند.

ترسیدن از رانندگی

مشاوره:

برای غلبه بر ترس از رانندگی، در موارد لزوم می توانید به مشاور مراجعه کنید و از سخنان او برای غلبه بر ترس خود استفاده کنید. بیان کردن ترس ها در برخی از موارد موجب می شود تا خودتان به این نتیجه برسید که گاها دچار ترس های بی موردی شده اید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *