دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علائم آرتروز گردن و روش های درمان آن

  • زهرا خانزاده
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

آرتروز بیماری شایعی است که معمولا مفاصلی همچون دست، پا، زانو، گردن و ستون فقرات را درگیر می کند. از این رو در این مطلب قصد داریم علائم آرتروز گردن و روش های درمان آن را ارائه نماییم.

آرتروز یا استئوآرتریت گردن به دلیل تخریب غضروف مفاصل گردن و شانه به وجود می آید، که افراد برای پیش گیری از آن باید در هنگام انجام کارها یک سری اقدامات را انجام دهند، تا به این عارضه مبتلا نگردند، همچنین این بیماری دارای نشانه های است، که با مشاهده آن باید هر چه سریعتر در جهت درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. از این رو در ادامه با علائم آرتروز گردن و روش های درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

علائم آرتروز گردن

نشانه ها و علائم آرتروز گردن

ابتلا به آرتروز گردن سبب بروز دردهای در قسمت گردن می شود، که موارد زیر از مهمترین نشانه های ابتلا به این بیماری می باشد:

  • صدای مهره های گردن، درد و سوزش در ناحیه گردن:

گردن درد از نخستین علائم ساییدگی پیش از موعد غضروف مفاصل گردن می باشد. در این حالت میزان درد چندان زیاد نمی باشد، که با انجام ماساژ در قسمت پشت گردن و گرم شدن عضلات آن ناحیه، معمولا درد تسکین می یابد. در صورت عدم اقدام لازم برای درمان آن درد شدت بیشتری می یابد و افراد در مواجهه با این مشکل سوزش، درد و همچنین سرو صداهایی (صدای خرد ریزه شن) را در ناحیه گردن احساس می کنند، تا جایی این افراد میزان درد را به مانند ضربه کارد توصیف می نمایند.

روش های برای درمان آرتروز گردن

  • ایجاد خشکی و سفتی عضلات ناحیه گردن:

یکی دیگر از علائم آرتروز گردن سفت شدن عضلات گردن به هنگام چرخاندن سر می باشد، این سفتی زمانی که گردن به سمت چپ و راست می چرخد و همچنین هنگام خم و راست کردن گردن احساس می گردد و این نشانه زمانی بروز می کند که به تدریج تخریب غضروف مفاصل شدت بیشتری پیدا کرده باشد. لازم به ذکر است که  هنوز محققان برای غضروف هایی که تخریب می شوند، نتوانستند جایگزینی پیدا کنند. بنابراین باید پیش از ابتلا به این عارضه اقدامات لازم را برای پیش گیری از آرتروز انجام داد. یکی از راه های پیشگیری این است که در هنگام خواب از گذاشتن سر برروی بالش های بلند خودداری شود، چرا که در این حالت فشار زیادی بر مهره های ناحیه گردن وارد می شود.

  • بی حس شدن انگشتان دست و شانه ها:

راه محافظت بدن انسان در مواجهه با ساییدگی غضروف مفاصل ناشی از آرتروز، تولید استخوان (خارهای استخوانی) می باشد، که اغلب در کنار لبه مهره های ستون فقرات پدید می آید و به این حالت استئوفیت گفته می شود. در صورت ایجاد استئوفیت بر روی مهره های گردن، احتمال ایجاد اختلال در عملکرد اعصاب محیطی بدن( بیماری های نوروپاتی) افزایش خواهید یافت، چرا که در این حالت خارهای استخوانی سبب آسیب به عصب های ناحیه گردن می شوند و کارکرد این اعصاب را تحت الشعاع قرار می دهند.

پیش گیری از آرتروز گردن

  • میگرن (سردرد شدید) در ناحیه پشت سر:

یکی دیگر از علائم آرتروز گردن بروز سردرد های و میگرن در ناحیه پشت سر می باشد. بخصوص این حالت زمانی اتفاق می افتد، که تخریب غضروف در قسمت مهره های بالای گردن است و باعث اختلال عملکرد دومین عصب گردن می گردد و در نتیجه سبب ایجاد سردرد های در قسمت پشت گردن و پشت جمجمه می شود، که ممکن است، فرد احساس کند که ریگ یا شنی درون چشم هایش فرو رفته است و یا دچار درد گوش شود.

  •  آرون گروپس
  • مشکل شدن بلعیدن غذا:

اشخاصی که آرتروز گردن آن ها شدت پیدا می کند و حاد می شود، اغلب برای بلعیدن غذا دچار مشکل می شوند و این مشکل تنها به دلیل ایجاد حالت استئوفیت که در بالا به آن اشاره کردیم، می باشد. چرا که با شدت یافتن تخریب غضروف و ایجاد خارهای استخوانی مسیر عبور غذا تنگ و یا بسته می شود و به همین دلیل بلع غذا سخت می شود.

  • ایجاد سرگیجه :

هرچند که سرگیجه به عنوان علائم آرتروز گردن شناخته نمی شود ولی درنتیجه ایجاد حالت استئوفیت ممکن است سرگیجه اتفاق بیافتد. که  البته این مورد بسیار نادر می باشد.

درمان آرتروز گردن

موارد زیر از جمله موثر ترین روش ها برای درمان آرتروز گردن می باشد.

  • گرم نگه داشتن عضلات گردن
  • فیزیوتراپی گردن (حتما باید زیر نظر متخصص صورت پذیرد)
  • اوزون تراپی
  • تجویز دارو توسط پزشک متخصص

  آرتروز گردن

علل بروز آرتروز گردن

آرتروز گردن می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سن

با بالا رفتن سن، ابتلا به آرتروز گردن یک امر طبیعی است.

شغل

برخی از حرفه ها که موجب حرکات زیاد گردن، وضعیت بد بدن یا کار زیاد با سر هستند، موجب ایجاد فشار زیاد به گردن می شود.

آسیب به گردن

در صورتی که قبلا گردن آسیب دیده باشد، می تواند احتمال ابتلا به آرتروز گردن را افزایش دهد.

عوامل ژنتیکی

گاهی مواقع ابتلا به آرتروز گردن می تواند ژنتیکی باشد و به دلیل شایع بودن این مشکل در یک خانواده، برخی اعضای آن بیشتر آن را تجربه کنند و ممکن است برخی دیگر دچار آن نشوند.

علایم آرتروز گردن

خطرات ناشی از آرتروز گردن

در صورتی که کانال نخاعی فرد در اثر آرتروز گردن به شدت تحت تاثیر قرار گیرد، این آسیب می تواند دائمی باشد، آرتروز گردن که آرتریت گردن و اسپوندیلوز گردنی نیز نامیده می شود در واقع همان چیزی بوده که به نظر می رسد و تحلیل مهره ها، مفاصل و دیسک ها در قسمت گردنی ستون فقرات موجب ایجاد درد، التهاب و یا اختلال در عملکرد خواهند شد.

این مشکل اغلب در افراد بالای ۵۰ سال رخ می دهد و با افزایش سن نیز مشکل تشدید پیدا خواهد کرد به طوری که حدود ۸۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال به این عارضه دچار می شوند، آرتروز گردن می تواند بدون علائم بوده و یا اینکه علائم آن شامل درد و سفتی باشد.

آرتریت گردن

هنگامی که در گردنتان احساس سفتی می کنید و یا احساس درد به هنگام چرخاندن گردن، این درد ها مربوط به آرتروز گردن می باشند، مفاصل گردن و دسک ها همچون هر عضو دیگر بدن می توانند در نتیجه فرسایش، تحلیل روند.

آرتروز گردن شامل تغییراتی است که می تواند به مرور زمان و یا به دلیل آسیب اتفاق بیفتد، بیشتر افراد بالای ۶۰ سال دچار آرتریت نوع تحلیلی هستند، آرتریت نوع التهابی که به علت سیستم ایمنی بیش از حد فعال رخ می دهد، می تواند گردن را تحت تاثیر قرار دهد.

نشانه های آرتروز گردن

پیشگیری از آرتروز گردن

  1. افراد در در محل کار زمانی که احساس گردن درد پیدا کردند، بهتر است با کف دست پیشانی شان را فشار دهند و یا با استفاده از نرمش های ساده از بروز آرتروز گردن پیشگیری نمایند.
  2. در زمان گردن درد، فرد روی یک صندلی قرار بگیرد، کمی به سمت جلو متمایل شوید و آرنجش را روی میز بگذارد، سپس سرش را میان دو شانه قرار دهد و با دستانش پیشانیش را بگیرد و  به مدت ۳ الی ۵ دقیقه کمی فشار دهد، بهتر است ۳ مرتبه این عمل را تکرار کند.
  3. در هنگام رانندگی، یا پشت سیستم نشستن، به علت نشستن های طولانی مدت و ثابت افراد دچار گردن درد می شوند. که برای جلوگیری از آن بهتر است، هر ۱۰ دقیقه یک بار از پشت میز بلند شوند و گردن و شانه ها را بچرخانند و دوباره به کار خود ادامه دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *