دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی چرک گلو با روش های طبیعی و مطمئن

  • زهرا خانزاده
  • ۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

گلو درد چرکی ناشی از عفونت لوزه ها و گلو از طریق باکتری های استرپتوکوک می باشد. در این مطلب با درمان خانگی چرک گلو و روش های درمان گلو درد آشنا خواهید شد.

وجود چرک گلو (ترشحات سفید روی لوزه های کامی) باعث بروز گلو درد چرکی می شود، که به آن گلو درد نوع استرپتوکوکی نیز می گویند. عامل انتقال این نوع بیماری، از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار می باشد، که معمولا با انجام آزمایش کشت حلق قابل تشخیص است، البته از روی نشانه های همچون تب، مشکل در بلع غذا، تورم در ناحیه غدد لنفاوی، کوفتگی و خستگی بدن، ملتهب شدن کام، تورم و ایجاد نقاط چرکی در لوزه ها نیز قابل تشخیص می باشد. برای آشنای با درمان خانگی چرک گلو با این مطلب آرگا همراه شوید.

روش های موثر برای درمان چرک گلو

چند روش عالی برای درمان خانگی چرک گلو

هر چند افراد برای درمان چرک گلو و علت ایجاد آن باید به پزشک مراجعه نمایند، اما روش های  موثری نیز برای درمان طبیعی چرک گلو همانند استفاده از میوه ها، ادویجات و گیاهان دارویی وجود دارد، که هر یک از آن ها به دلیل خواص بی شمار خود، در درمان گلو درد موثر می باشند. که این روش ها شامل موراد زیر می باشد:

  • لیمو:

مصرف لیمو باعث از بین رفتن مخاط اضافه می شود و به این دلیل برای بهبود گلو درد مفید می باشد. طریقه استفاده از آن به سه روش زیر می باشد:

۱. آب نیمی از یک لیمو را با عسل به میزان یک قاشق چایخوری به درون یک فنجان آب گرم بریزید و پس از ترکیب کامل، آن را میل کنید.

۲. به اندازه مساوی آب گرم را با آب لیمو ترکیب نمایید و آن را غرغره کنید.

  •  آرون گروپس

۳. لیمو را به دو قسمت تقسیم کنید، بر روی نصف آن مقدار کمی فلفل و نمک بپاشید، حال آب لیمو را به آهستگی بمکید.

  • انار:

انار حاوی انواع آنتی اکسیدان می باشد، به همین دلیل برای تسکین التهاب گلو درد مفید می باشد. مقداری پوست میوه انار را درون ظرف آب(۳ الی ۴ لیوان) بیاندازید و روی حرارت بگذارید، تا ۱۲ الی ۱۵ دقیقه بجوشد، بعد آن را از صافی عبور دهید و محلول بدست آمده را غرغره کنید و یا همانند دمنوش مصرف نمایید. البته مصرف آب انار در طول روز(۳ مرتبه) نیز یکی دیگر از روش های درمان خانگی و طبیعی چرک گلو محسوب می شود.

درمان گلو درد و چرک گلو

  • سیر:

یکی از خواص سیر خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی می باشد، که برای درمان گلو درد و چرک گلو مفید می باشد. نفس کشیدن عمیق پس از جویدن سیر و برگ های تازه سیر، باعث آزاد شدن آلیسین موجود در سیر می شود، چرا را که این ماده شیمیایی عامل ایجاد خاصیت ضد باکتری سیر می باشد. همچنین غرغره محلول سیر(یک چهارم لیوان آب + چند قطره روغن سیر) برای درمان چرک گلو و گلو درد مفید می باشد. این عمل را روزانه یک مرتبه انجام دهید.

  • دارچین:

دارچین به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانیش برای درمان گلو درد مفید می باشد. برای تهیه محلول دارچین و غرغره آن باید یک قاشق غذاخوری پودر دارچین، یک قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه و مقداری کمی هل را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و بعد این محلول را از صافی عبور دهید، سپس روزانه ۲ الی ۳ مرتبه آن را غرغره نمایید. روش دوم ساخت محلول دارچین به این صورت است که چند قطره روغن دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل خالص ترکیب کنید و میل نمایید. بهتر است روزانه ۲ مرتبه از این مخلوط استفاده کنید.

  • فلفل هندی:

استفاده از محلول فلفل هندی به دلیل داشتن کپسایسین برای بهبود مشکلات ناشی از گلو درد مفید می باشد. روش تهیه فلفل هندی به این صورت است که فلفل هندی را داخل یک لیوان آب جوش، ۵ مرتبه با فلفل پاش بریزید و پس از ترکیب آن دو، از این محلول هر ۱۵ دقیقه، مقداری غرغره کنید.

درمان خانگی چرک گلو

  • جوش شیرین:

یکی دیگر از روش های درمان چرک گلو استفاده از جوش شیرین است، که دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد. طریقه مصرف آن به این صورت است که یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و آن را با هم مخلوط کنید و در طول روز سه مرتبه از این محلول غرغره کنید.

  • ریشه گل ختمی :

ریشه این گیاه لعابی دارد که از آن می توانید برای بهبود گلودرد مورد استفاده قرار دهید، ضمن اینکه استفاده از ریشه گل ختمی برای گلودرد به همراه سرفه معمولی مفید می باشد، البته مصرف این نوع داروی گیاهی برای خانوم های باردار و یا بیماران و افراد دیابتی نباید مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از ریشه گل ختمی می توانید یک قاشق غذاخوری از آن را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، سپس درب آن را بپوشانید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند، سپس بعد از صاف کردن محلول، عسل را بیفزایید و سپس بنوشید، شما می توانید سه فنجان از این چای گیاهی را در روز بنوشید.

درمانهای خانگی چرک گلو

  • زغال اخته :

در داخل ۶ فنجان آب، دو قاشق غذا خوری دانه های زغال اخته اضافه کنید و نیم ساعت آن را روی حرارت بجوشانید، سپس بعد از خاموش کردن حرارت، اجازه دهید به دمای محیط برسد، بعد از صاف کردن محلول، می توانید سه یا چهار بار در روز غرغره کنید.

  • نارون لغزنده :

نارون نیز درای مواد چسبناکی مثل ژل می باشد که می توان برای کاهش درد و کاهش تحریک گلو مورد استفاده قرار داد. برای این منظور می توانید یک قاشق چای خوری از پوست داخلی نارون را با دو فنجان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و بعد از صاف کردن آن را در حالی که هنوز گرم است، میل کنید، استفاده از این نوشیدنی برای درمان بیماری تنفسی یا لارنژیت (التهاب گلو و حنجره) می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در صورت در دسترس نبودن این گیاه می توانید کپسول های آن را از عطاری یا داروخانه تهیه کنید.

  • سوپ مرغ :

به طور کلی آب ولرم و مایعات برای درمان خانگی گلودرد و چرک گلو بسیار توصیه می شود؛ سوپ مرغ یکی از درمان های طبیعی موثر برای سرماخوردگی و گلودرد می باشد، از آنجا که سیر حاوی ترکیبات بیواکتیو می باشد و برای بهبود گلودرد بسیار مفید است، بنابراین می توان از آن در ترکیب مواد سوپ مورد استفاده قرار داد و از مزایای آن بهرمند شد.

درمان طبیعی چرک گلو

لازم به ذکر است که برای درمان خانگی چرک گلو و گلو درد از عسل، زنجفیل، آب دهانشویه، زردچوبه، آب گوجه فرنگی، ریشه گل ختمی، تمشک قرمز، نارون قرمز، مریم گلی و چای بابونه نیز استفاده می کنند، که ما در این بخش، تنها به ذکر چند مورد اکتفا نموده ایم، که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *