دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای صبحانه در بارداری, چه بخوریم و چه نخوریم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

داشتن یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و رشد جنین بسیار اهمیت دارد و از آنجا که در مورد وعده صبحانه در بارداری تاکید زیادی شده است، بنابراین در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم.

متخصصان تغذیه در رابطه با موضوع خوردن صبحانه در بارداری و باید و نباید های آن توصیه ها و تاکیدات فراوانی کرده اند اما به طور کلی، صبحانه از جمله وعده های مهم و اصلی غذایی می باشد که برای رشد جنین و حفظ سلامتی مادر اهمیت بسیاری دارد.

بهترین صبحانه در بارداری

بسیاری از مادران باردار در هنگام بیدار شدن از خواب حالت تهوع دارند، بنابراین میل چندانی به خوردن صبحانه نشان نمی دهند، در حالی که صبحانه یک وعده غذایی مهم در دوران حاملگی می باشد که به منظور حفظ سلامت مادر و جنین باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید را برای صبحانه در دوران بارداری به شما عزیزان پیشنهاد داده ایم.

صبحانه و نقش آن در بارداری

تخم مرغ پخته شده و آواکادو

تخم مرغ یک ماده غذایی مهم و حاوی کولین می باشد که برای بدن ضروری می باشد که می تواند به فعالیت مغز کمک کند و همینطور برای رشد مغز نوزاد، به خصوص در سه ماه آخر بارداری بسیار مناسب است. مصرف آواکادو و نان تست نیز می تواند فیبر مورد نیاز بدن در دوران بارداری را تامین نماید.

صبحانه مفید در بارداری

آرد جو دو سر به همراه شیر و گردو

برای تهیه این خوراکی لازم است یک دوم پیمانه جو و یک دوم پیمانه شیر را درون یک ظرف بریزید تا با هم مخلوط شوند، سپس یک قاشق سوپ خوری گردوی خردشده و نصف سیب رنده شده را به مخلوط اضافه کرده و به مدت یک شب در یخچال قرار دهید و سپس در هنگام صبحانه آن را هم بزنید و میل نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف اسموتی سبز

این نوع اسموتی سرشار از ویتامین C بوده و به دلیل استفاده از ترکیباتی نظیر شیر بادام، ماست، کیوی، اسفناج و دانه چیا یک وعده غذایی مهم برای صبحانه در دوران حاملگی محسوب می شود؛ زیرا این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم و همچنین اسید فولیک بوده که مصرف آن در دوران حاملگی بسیار مهم و ضروری می باشد.

صبحانه در دوران بارداری

نان گندمی حلقه ای به همراه پنیر خامه ای و ماهی قزل آلای پخته شده

به طور کلی ماهی قزل آلا به دلیل وجود لیستریا و خطرات آن برای جنین، مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود ولی به دلیل امگا ۳ موجود در آن و اهمیت آن در رشد مغز نوزاد پیشنهاد می شود آن را خوب بپزید و به همراه پنیر خامه ای روی نان گندمی حلقه ای بمالید و میل کنید.

غلات فیبردار به همراه توت و شیر

مصرف غلات در هر وعده غذایی می تواند ۱۰ تا ۱۴ گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین نماید. بنابراین استفاده از غلات غنی شده از آهن به همراه انواع توت ها می تواند به عنوان یک وعده غذایی مفید در بارداری معرفی شود؛ میوه هایی که دارای ویتامین C می باشند باعث جذب سریع تر آهن می شوند.

صبحانه برای بارداری

مصرف غلات در کنار بادام و موز

همانطور که گفتیم غلات یک منبع غنی از فیبر می باشد، همینطور بادام زمینی سرشار از امگا ۳، منیزیوم و پروتئین است و موز نیز دارای ویتامین B6 می باشد که از ترکیب این سه نوع ماده غذایی با هم می توان یک وعده غذایی مغذی و مهم برای صبحانه در دوران حاملگی آماده کرد.

سبزیجات

استفاده از سبزیجات رنگ تیره از جمله : کلم بروکلی، اسفناج و…کمک زیادی به تامین نیاز خانم های حامله به کلسیم، منیزیم، فولات، فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها می کند.

صبحانه مفید در دوران حاملگی

پرتقال

از دیگر مواد غذایی مفید در وعده صبحانه خانم های حامله پرتقال می باشد زیرا، فولات، فیبر و ویتامین C بدن را نیز تامین می کند و علاوه بر تامین نیاز بدن به مایعات باعث افزایش جذب آهن نیز خواهد شد.

موز

از دیگ خوراکی های مفید برای وعده صبحانه خانم ها موز می باشد که باعث رفع تهوع حاملگی و خستگی  دوران حاملگی خواهد شد همچنین، کمک زیادی به جلوگیری از گرفتگی عضلات در این دوران خواهد کرد، از این رو، استفاده از آن در وعده صبحانه برای خانم ها حامله مناسب می باشد.

صبحانه مغذی برای خانم های حامله

عدس پخته و لوبیا

این دو دارای مقادیر فراوانی فیبر، فولات و پروتئین هستند کمه می توانید به شکل پخته به سالاد و یا برنج تان بیفزایید و همانطور که می دانید مصرف مواد غذایی سرشار ار فولات در سه ماه ابتدای بارداری  از نقش های مادرزادی در جنین پیشگیری می کند.

شیر کم چرب یا پر چرب

از دیگر خوراکی های مفید در وعده های صبحانه برای خانم های حامله استفاده از شیر می باشد و باعث تامین کلسیم مادر و جنین خواهد شد و می توانید به تنهایی یا به همراه غلات صبحانه مصرف کنید.

میوه ها

استفاده از میوه ها به شکل سالاد یا اسموتی به تنهایی مواد مغذی، ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز خانم های حامله را  تامین می کند بنابراین در طول مدت حاملگی از مصرف میوه های مختلف غافل نشوید و همچنین می توانید در وعده صبحانه از میوه های خشک و آجیل ها نیز مصرف کنید

در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم در صوزت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *