دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه مارادونا اسطوره فوتبال و جنجال هایی که به پا کرد

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

دیه گو مارادونا از فوتبالیست های به نام و فراموش نشدنی است که در زمان شهرت خود دنیای متفاوتی در فوتبال خلق کرد. در ادامه زندگینامه مارادونا را به شما معرفی می کنیم. 

زندگی نامه مارادونا پر از حواشی و اتفاقات جنجالی بود. این بازیکن اصالت آرژانتینی دارد و متولد ۳۰ اکتبر سال ۱۹۶۰ در بوئنوس آیرس است. مارادونا دوران پر فراز و نشیبی را در زندگی شخصی اش تجربه کرده است.

بازی های ملی مارادونا برابر ۹۰ بازی است که در دوران جوانی آن یعنی سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۴ بوده است. این بازیکن در دوران فوتبالی خود در هافبک میانی و هافبک چپ عهده دار زمین بوده است. در ادامه حواشی متفاوت و نیز بیوگرافی مارادونا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زندگینامه مارادونا و حواشی متفاوت آن

دیه گو مارادونا در طول مدت فوتبالیست بودنش، اتفاقات فوق العاده را در دنیای فوتبال و البته تیمش رقم زد. این بازیکن در جام جهانی ۹۰ ایتالیا نایب قهرمان، در سال ۷۹ قهرمانی جوانان جهان و در سال ۸۶ قهرمانی جام جهانی را به دست آورد.

جوایز مارادونا

مروری بر زندگی مارادونا نشان می دهد که این بازیکن استعداد ذاتی در زمینه بازی فوتبال داشته و به همین خاطر بازی هایی یگانه و بی نظیر از خودش برجای گذاشته است. علت این پدیده را باید در بیش از حد خلاق بودن این بازیکن دانست.

مارادونا و موقعیت زندگی

دیه گو مارادونا در خانواده ای با وضعیت اقتصادی ضعیف و البته پر جمعیت متولد شده و ورزش فوتبال را با باشگاه آرجنتینوس جونیورز شروع کرد. اولین انتخاب تیم برای او در سن ۱۵ سالگی رخ داد. در ۱۷ سالگی به تیم معتبر آرژانتین وارد شد. در سن ۱۷ سالگی به مصاف مجارستان رفت.

کودکی مارادونا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ویژگی های خاص او در بازی در بین فوتبالیست های هم عصرش و حتی کنونی مثال زدنی است. دیه گو امتیازات منحصر به فردی در فوتبال داشت. این امتیازات شامل قدرت بالا در نگه داری توپ در بازی، هدایت تیم در وسط زمین، پاس های هدفمند و بلند(میلی متری)، پاتک های ناگهانی و مهاجمی، قدرت فوق العاده در پا به توپ بودن، متعادل بودن و …. می باشد.

تمام این عوامل سبب شده این بازیکن جزء ده مرد برتر فوتبال دنیا به حساب آید. این بازیکن به دلیل رفتار و اخلاق خاصش از تیم ملی کنار زده شد(توسط سزار منوتی) و برای جام جهانی ۷۸ انتخاب نشد. این بازیکن توانست در جام جهانی ۷۹ توکیو را شکست دهد و از این طریق کشورش را به قهرمانی برساند.

جنجال های مارادونا

موفقیت ها و حواشی زندگی مارادونا

گل زنی های مارادونا در نوع خود بی نظیر بود. این بازیکن در تیم باشگاهی آرجنتینوس جونیورز موفق به ۱۱۶ گل در ۱۶۶ بازی شد. باشگاه بوکاحونیورز پیشنهاد خرید این بازیکن را رسماً اعلام کرد. مارادونا بعد از آن توانست رکورد خوبی را برای قهرمانی این باشگاه در سال ۱۹۸۱(قهرمانی آرژانتین) رقم بزند. بعد از کشف استعداد فوق العاده این بازیکن، مبلغ بالایی از طرف تیم بارسلون برای داشتن او در ایالت کاتالونیا پیشنهاد شد.

بیوگرافی مارادونا

بارسلون زمینه بروز استعدادهای بیشتر دیه گو مارادونا را در سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ فراهم آورد. این استعدادها، قهرمانی سال ۸۳ اسپانیا را برای تیم بارسلون رقم زد. تیم ایتالیا پس از این قهرمانی، برای ناپل خواستار او شد و زندگینامه مارادونا این گونه رقم خورد. در ۱۹۸۴ روانه ناپل شد و بعد از گذشت هفت سال دوباره به سرزمین مادری اش بازگشت.

ناپل پس از بازگشت دیه گو به آرژانتین با شکست های زیادی مواجه شد. سقوط ناپل به قدری بود که آن را در دسته دوم بازی ها قرار داد. زندگی مارادونا از این هنگام با سختی های پی در پی ادامه پیدا کرد. سال ۱۹۹۱ از ناپل به اتهام حمل و نقل مواد مخدر راهی کشورش شد. در به دری های ستاره فوتبال از همان سال آغاز شد.
تکنیک های مارادونا
این بازیکن قدرت فوق العاده ای در زمینه شکستن خط دفاعی حریف بود. پاس های او در زمین فوتبال به قدری خاص بود که سبب موقعیت های فوق العاده برای گل می شد. شوت زنی با پای چپ برای این بازیکن بسیار راحت و ایده آل بود. به دلیل خطای غیر ورزشی هنگام رویارویی با کشور بریزیل سبب حذف تیمش در جام قهرمانی اسپانیا شد. جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، فرصت تازه ای برای این بازیکن فراهم آورد. دیه گو مارادونا در این دوره دارای درخششی بی بدیل بود. ضمن اینکه اجازه نداد جام قهرمانی نصیب قاره ای به غیر از قاره آمریکا گردد.
مارادونا و جنجال های فوتبالی اش

یکی از کارهای شاخص این بازیکن مربوط به بازی در مقابل انگلستان بود. مارادونا در این بازی یک گل جاودانه را در جام جهانی به ثمر رساند. این گل با دست مارادونا وارد دروازه شده بود. بلژیک را نیز از دستیابی به مرحله نهایی عاجز کرد و به این ترتیب آرژانتین برای دیدار نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، در مقابل آلمان به عنوان تنها رقیب قرار گرفت.

در این جام، مارادونا به عنوان بهترین بازیکن شناخته شد. زندگینامه مارادونا پس از ۴ سال در جام جهانی ایتالیا رنگ متفاوتی به خود گرفت و توانست بریزیل را با وضعیت مساعد از عرصه رقابتی خارج سازد.

زندگینامه مارادونا

در دیدار نهایی آلمان و آرژانتین، دو بازیکن از تیم آرژانتین حذف شدند و ضربه پنالتی کشور آرژانتین را به نایب قهرمانی جهان رساند. در سال ۱۹۹۴ اتفاقات بدی در زندگی مارادونا رخ داد و در واقع کار او را تمام کرد. مارادونا در سن ۳۴ سالگی اقدام به دوپینگ کرده بود و همین موضوع باعث شکست موقعیت و مقام مارادونا در سطح ملی و البته جهانی شد. آرژانتین به ناچار مارادونا را اخراج و این موضوع زوال تیم مارادونا را سبب شد.
یکی از کارهای غیر اخلاقی دیه گو در زندگیش مربوط به تیراندازی به خبرنگاران بود. این خبرنگاران در حال عکس گرفتن از مارادونا بعد از محروم شدن از بازی های بین المللی بودند. طبیعتاً چنین اسطوره هایی در فوتبال یک بار تکرار می شوند. گرچه زندگینامه مارادونا از حوادث و حاشیه های زیادی پر شده است و عده ای نیز از او به عنوان بازیکنی بی اخلاق یاد می کنند اما نباید از استعداد و هوش بی بدیل این بازیکن گذشت و آن را نادیده گرفت
. دیه گو مارادونا
گرچه فوتبال به صورت تمرینی سبب اسطوره آفرینی می گردد اما نباید فراموش کرد که این اسطوره ها نیز در درجات مختلف با هم یکی نیستند. زندگینامه مارادونا اگر چه مملوء از قانون شکنی های او در زمینه فوتبال می باشد اما هیچ کدام از این ها سبب نمی شود که استعداد ذاتی دیه گو مارادونا را نادیده بگیریم. باید اعتراف کرد که این قانون شکنی ها بسیار زود دیه گو مارادونا را از خط توجه و قدرت به انزوا کشاند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *