دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص گل سرشور و فواید آن

  • زهرا خانزاده
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

گل سرشور یا همان گل سر نوعی خاک دارویی است، که برای حفظ سلامتی پوست و مو تجویز می گردد و به آن خاک خراسانی و یا نیشابوری نیز گفته می شود. در این مطلب با خواص گل سرشور آشنا خواهید شد.

بسیاری از کارشناسان طب سنتی استفاده از گل سرشور که دارای منشا معدنی می باشد را همچون گیاهان دارویی سدر و حنا برای سلامتی مو و پوست مفید می دانند و افراد از این خاک برای درمان جوش و کهیر و همچنین حفظ نشاط و شادابی مو استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص گل سرشور پیشنهاد می کنیم تا پایان با این مطلب از مجله آرگا همراه باشید.

فواید گل سرشور

خواص گل سرشور

گل سرشور از جمله خاک های است که رنگ آن تقریبا سفید می باشد و طبیعت آن سرد و خشک است. همچنین بو و طعم خوبی دارد، البته این خاک مقدار کمی شور است، که اگر شوری آن زیاد باشد طبیعت گرم دارد. فواید گل سرشور شامل موارد زیر می باشد:

  • درمان مو خوره
  • تقویت و ترمیم مو
  • درمان جوش
  • درمان کهیر
  • نرم کننده پوست و مو
  • بستن منافذ پوست

طین یا گل سرشور

طریقه استفاده از گل سرشور

طریقه شستن سر با گل سرشور که در طب سنتی به آن طین گفته می شود، به این شکل است که مقداری از آن، یعنی ۲ الی ۳ قاشق را داخل یک کاسه نسبتا بزرگ بریزید و کم کم آب را به این خاک اضافه کنید و آن دو را کامل با هم مخلوط کنید، تا گل بدست آمده قوام لازم را پیدا کند. توجه داشته باشید که غلظت آن باید به نحوی باشد که وقتی بر روی سر مالیده می شود، جاری نگردد و نریزد. پس از انجام این کار ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد به آهستگی موهایتان راشست و شو دهید. بهتر است پس از شستن، یک بار دیگر موهایتان را با شامپوی گیاهی بشویید.

مدت زمان مصرف این خاک برای اشخاصی که مشکل ریزش مو دارند، هر ۱۰ الی ۱۵ روز، یک مرتبه می باشد. البته این نکته را باید در نظر داشت که به دلیل سنگینی این خمیر بر روی سر، احتمال ریزش مو نیز افزایش پیدا می کند، بنابراین بهتر است در هنگام شست و شوی سر، حتی برای کسانی که مشکل ریزش مو نیز ندارند، این عمل به آرامی انجام گیرد، تا موهایشان کمتر دچار ریزش گردد. همچنین برای کمتر کردن عوارض مصرف این گل، می توان به جای آب، گلاب را با این خاک مخلوط کرد.

  •  آرون گروپس

هر چند که استفاده از گل سر برای شستن موها عوارض چندانی ندارد، اما استفاده آن برای زنان در طول بارداری توصیه نمی گردد.

همچنین برای بهره بردن از خواص گل سرشور حتما آن را از مرکز و عطاری های معتبر و قابل اعتماد تهیه نمایید.

خواص مصرف گل سرشور

عوارض گل سرشور

برخی از اشخاص با استفاده از این خاک دچار خشکی پوست، زخم و ضایعات پوستی می شوند، که برای جلوگیری از عوارض گل سرشور، ابتدا باید کمی از این گل را بر روی سر تست کنند و در صورت عدم ایجاد این عارضه ها، مشکلی برای استفاده از آن در اندازه وسیع نخواهند داشت. اما چنانچه دچار عارضه پوستی شدند، دیگر نباید از این گل استفاده کنند.

ماسک گل سرشور

از دیگر خواص گل سرشور برطرف کردن خارش پوست سر، درمان جوش ایجاد شده بر روی پوست سر و همچنین تهیه ماسک برای پوست می باشد. که برای تهیه این ماسک باید ماست و گل سر را با هم مخلوط نمایید، سپس به تدریج آب را به آن اضافه نموده، تا خمیر یکدستی حاصل آید.

همچنین گل سرشور برای درمان مو خوره مفید می باشد. برای از بین بردن مو خوره بهتر است، گل ختمی را به مدت یک روز در آب بخیسانید و بعد آب آن را با گل سر شور مخلوط کنید و از آن استفاده کنید. البته از این ترکیب می توان به عنوان ماسک پوست نیز استفاده کرد.

خواص گل سرشور

مخلوط کردن گلاب و گل سرشور، ماسک مناسب دیگری برای بسته شدن منافذ پوست می باشد. لازم است بدانید که گل سرشور موارد استفاده زیادی در طب سنتی دارد و بسیار توصیه شده است اما باید استفاده از آن به مقدار لازم و در مواقع نیاز باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *