دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بهترین اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ دی ۱۳۹۷
  • ۱

اختلاف سنی در ازدواج هر چند عامل تعیین کننده ای نیست اما در مواردی تاثیرات آن در داشتن ازدواج موفق و ناموفق دیده شده است. با این وجود که معیار اصلی داشتن ازدواج موفق درک از یکدیگر است سن نیز می تواند در این درک موثر باشد.

از گذشته این تفکر در میان مردم وجود دارد که پسر برای ازدواج باید سنش بزرگ تر از دختر باشد و دلیل آن تفاوت دختر و پسر در بلوغ عقلی است پسران به طور معمول دیرتر از دختران به بلوغ عقلی می رسند و در صورت نادیده گرفتن تفاوت سنی در ازدواج ممکن است زوج ها به لحاظ دیدگاه ها و نظرات با یکدیگر متفاوت باشند و سن به طور غیر مستقیم بر درک زوج ها از یکدیگر تاثیرگذار خواهد بود.

اهمیت اختلاف سنی زوجین

اختلاف سنی در ازدواج:

اصولا برای ازدواج یک سقف سنی برای زوجین در نظر گرفته می شود که بین ۴-۵ سال است و فاصله زیاد از این میانگین سنی ازدواج نیازمند مراقبت و دقت بیشتر است تاثیرات غیر مستقیم بالا بودن یا پایین بودن سن در ازدواج به اینگونه است که بر درک صحیح از یکدیگر، پذیرش افکار و ویژگی های یکدیگر و در نوع نگاه به زندگی تاثیرگذار می باشد. اختلاف طبقاتی در ازدواج مسئله ای است که باید جدی بگیرید و در حقیقت این اختلاف نشان دهنده هم کف نبودن زوج ها است و در عوامل مختلفی مانند اختلاف سنی، اختلاف فرهنگی و اقتصادی نمایان می شود.

نکته قابل توجه و مهم در رابطه با اختلاف سنی در ازدواج این است که در درجه اول باید این اختلاف از نظر عقلانی در نظر گرفته شود به عنوان مثال ممکن است دختری با وجود داشتن سن بالا به لحاظ عقلانی دارای سنی کمتر باشد و در مقابل پسر نیز همچنین است. به طور کلی سن در ازدواج دارای قاعده ای کلی و اساسی نخواهد بود.

معیار سن در ازدواج

آسیب های اختلاف سنی زوج ها:

در صورت وجود اختلاف سنی میان شما و فردی که به او علاقه مند هستید باید دید که میزان اشتراکات عاطفی و درک شما از یکدیگر به چه میزان است در این صورت می توانید تصمیماتی درست در این زمینه اتخاذ کنید.

۱- احساس بزرگی کردن:

در صورتی که زن بزرگ تر از مرد باشد ممکن است به دلیل پایین بودن سطح بلوغ فکری مرد نقش مادری را ایفا کند و این به این علت است که زن به دلیل بالا بودن سن پختگی بیشتری نسبت به مرد دارد و با بالا بودن سن مرد نسبت به دختر نیز ممکن است رفتارهای پدرانه و دستوری دیده شود و میزان دوستی بین زوج کم شود.

  •  آرون گروپس

ممکن است این اختلاف سنی بالا موجب شود تا زوج ها با نصیحت به یکدیگر و سرزنش کردن موجب کم تر شدن رابطه شوند.

اختلاف سنی دختر و پسر برای ازدواج

۲- دریافت نکردن عشق واقعی:

در برخی از موارد ازدواج هایی با شرایط سنی مختلف زوج ها و اختلاف سنی در ازدواج به این دلیل دیده می شود که زن یا مرد به دلیل استطاعت مالی با یکدیگر ازدواج کرده اند و این به مرور زمان این احساس را ایجاد می کند با عشق واقعی رو به رو نیستند. و به همین دلیل زوج ها باید عشق واقعی را بهتر بشناسید تا با درک درستی از آن ازدواج کنید.

۳- سعی برای تغییر دادن همسر:

همانطور که در بالا اشاره کردیم نادیده گرفتن تفاوت سنی در ازدواج زمانی جایز است که به لحاظ عاطفی و اشتراکات عقلانی با یکدیگر تفاهم داشته باشند اما در برخی از موارد دختر و پسر برای به دست آوردن یکدیگر این اختلافات را نیز نادیده می گیرند و تصور دارند که با ازدواج می توانند شریک زندگی خود را تغییر دهند.

تاثیر اختلاف سنی در ازدواج

تکنیک هایی برای زوجین با اختلاف سنی بالا:

  • سعی کنید از قدرت کنترل کمتری استفاده کنید در این گونه ازدواج ها زوج ها تصور می کنند که با کنترل کردن طرف مقابل خود می توانند از مشکلات پیشگیری کند.
  • همراه بودن و همراهی کردن همسر از عوامل مهمی است که می تواند تاثیرات تفاوت سنی در ازدواج را کاهش دهد و روابط بهتری را برای شما به همراه دارد.
  • برخورد منطقی و عقلانی از دیگر تکنیک هایی است که برای داشتن روابطی بهتر با همسرتان و بالا بردن درکتان از یکدیگر باید به کار بگیرید.
  • شما نباید سعی داشته باشید با تغییر همسرتان او را به آنچه می خواهید شبیه کنید این کار موجب می شود تا همسرتان احساس ناامیدی و کوچک بودن داشته باشد.
  • کم کردن فاصله میان شما و همسرتان با پر رنگ تر شدن روابط عاطفی عامل موثر دیگری است که باید از طریق آن فاصله سنی خود را از بین ببرید.
  • به همسرتان عشق واقعی را هدیه دهید و به این موضوع فکر کنید که اهمیت صداقت در زندگی و عشق چقدر است؟

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • فرشاد گفت:

    کاملا صحیح.ولی خب اگر ما عاشق کسی شدیم و یا کسی عاشق ما شد که اختلاف سنی زیادی داریم باید چکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *