دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان فرورفتگی جای جوش برای همیشه با نسخه های خانگی

  • زهرا خانزاده
  • ۱۷ دی ۱۳۹۷
  • ۰

جای جوش از مشکلات رایج پوستی است، که اغلب افراد به دنبال روش های برای درمان فرورفتگی جای جوش می باشند. به همین منظور در این بخش به ارائه نسخه های خانگی برای بهبود این مشکل پوستی می پردازیم.

هر چند امروزه با پیشرفت علم پزشکی برای رفع فرورفتگی جای جوش از روش های مختلفی همچون لیزر، تزریق چربی، سابسیژن و … استفاده می کنند، اما هزینه این روش ها بالا می باشد و معمولا بسیاری از افراد قدرت پرداخت هزینه های آن را ندارند و همچنین برخی از این روش ها با عوارض همراه می باشند. بنابراین به جای این روش ها می توان از نسخه های خانگی کم هزینه و بدون عوارض برای بهبود جای جوش استفاده کرد.

راهکار های خانگی برای درمان جای جوش

روش های طبیعی برای درمان فرورفتگی جای جوش

استفاده از عسل، جوش شیرین، آب لیمو ترش تازه، آلوئه ورا، آب سیب زمینی، زرد چوبه، خیار، سفیده تخم مرغ سیر و غیره در رفع فرورفتگی جای جوش موثر می باشند، چرا که تمامی این موراد دارای انواع مواد معدنی، اسیدهای چرب، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها  هستند. بنابراین برای حفظ سلامتی پوست و نرمی پوست بسیار مفید می باشند و حتی از برخی از این مواد در تهیه انواع کرم ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این بخش با طرز استفاده این مواد برای از بین بردن جای جوش و سایر مشکلات پوستی آشنا خواهید شد.

  • عسل

عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای درمان جای جوش و مشکلات پوستی موثر می باشد. برای استفاده از این راهکار، باید مقدار کمی عسل خام را یکی دو ساعت قبل از خواب بر روی محل فرورفتگی جوش قرار دهید و صبح روز بعد با آب آن را تمیز شست و شو دهید، هر روزه این عمل را انجام دهید، تا به نتیجه مطلوب برسید.

بهبود فرورفتگی جای جوش

  • جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید، خمیر بدست آمده را بر روی محل فروفتگی جوش قرار دهید، این عمل را در طول یک هفته چند مرتبه تکرار نمایید. این خمیر که به آن خمیر بی کربنات سدیم نیز گفته می شود، علاوه بر درمان سریع جای جوش و رفع نقاط تیره پوست، خاصیت لایه برداری نیز دارد. همچنین استفاده از گلاب به جای آب در این خمیر باعث درخشندگی پوست نیز می گردد.

  •  آرون گروپس
  • آب لیمو ترش تازه

مقداری آب لیمو ترش را با مقدار کمی آب ترکیب نمایید. تکه ای پنبه را به این محلول آغشته کنید و بر روی محل فرورفتگی جای جوش بمالید. بعد از خشک شدن محلول بر روی پوست، محل مرد نظر را با آب سرد شست و شو دهید، پس از آن حتما پوست صورت را با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب، مرطوب نمایید، چرا که پوست بعد استفاده از آب لیمو بسیار خشک می گردد. برای درمان جای جوش و رفع تیرگی های پوست، این روش را هر ۲ روز، یک مرتبه انجام دهید.

درمان فرورفتگی جای جوش

  • آلوئه ورا

قسمتی از ژل برگ تازه آلوئه ورا را با انگشت به آرامی بر روی محل فرورفتگی جای جوش بمالید و یا این که ماساژ دهید. این عمل را در طی چند هفته و روزانه ۲ مرتبه انجام دهید. انجام این کار پس از جوش زدن، باعث پیشگیری از ایجاد جای جوش می گردد. همچنین به دلیل خاصیت ضد قارچی و باکتری آلوئه ورا، استفاده از آن باعث رفع تیرگی و لکه های پوستی می شود.

  •  خیار

خیار سرشار از ویتامین A و کلسیم می باشد، به همین دلیل برای بهبود مشکلات پوستی و رفع جای جوش بسیار مفید می باشد. روش استفاده از آن نیز به این شکل است که خیار رنده شده را به پوست صورت و یا محل جوش بمالید، زمان انجام این روش از شب تا صبح روز بعد می باشد و صبح باید پوست صورت را با آب ولرم شست و شو داد. برای اثر بخشی این روش باید روزهای متوالی این عمل را تکرار کرد.

درمان جای جوش با خیار

  • آب سیب زمینی

یک سیب زمینی آب دار و تازه را به صورت برش های خیلی نازک ببرید و این ورقه ها را بروی محل فرورفتگی جوش قرار دهید و یا این که سیب زمینی رنده شده را با مقداری عسل ترکیب کنید و به عنوان ماسک برای درمان فرورفتگی جای جوش استفاده نمایید. مدت زمان انجام این کار چند هفته می باشد.

  • زردچوبه

خمیر غلیظی را از ترکیب زردچوبه، آب لیمو و شیر تهیه کنید و این خمیر را بر روی جای جوش قرار دهید. پس از خشک شدن کامل خمیر ، پوست را با آب ولرم شست و شو دهید.

  • سفیده تخم مرغ

این ماده به دلیل خاصیت ترمیم کنندگی برای سلامتی پوست و رفع عارضه های پوستی مفید می باشد. برای استفاده از این روش، باید سفیده تخم مرغ را با استفاده از همزن کاملا به هم بزنید و وقتی که حالت پف پیدا کرد، آن را با انگشتان خود به آرامی بر روی صورت بمالید. پس از این که سفیده بر روی پوست خشک شد، بعد از گذشت ۱ الی ۲ دقیقه صورت را با آب ولرم شست و شو دهید. بهتر است این کار را در طول یک هفته، ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید. در صورت خشکی بیش از حد پوست، پس از شست و شوی صورت با آب، از رو غن زیتون برای چرب نمودن پوست استفاده نمایید.

درمان جای جوش با سفیده تخم مرغ

  • سیر

یکی دیگر از روش های درمان فرورفتگی جای جوش استفاده از سیر به دلیل دارا بودن خاصیت ضد ویروسی و قارچی می باشد. برای این کار پنج حبه سیر تازه را خوب له کنید، سپس تکه پنبه ای را به آب سیر آغشته نمایید و آن را بر روی فرورفتگی محل جوش قرار دهید و پس از گذشت نیم ساعت محل مورد نظر را با آب ولرم بشویید. لازم به ذکر است گاهی پوست در برخورد با سیر در مدت زمان زیاد ممکن است دچار خارش و سوزش گردد، بنابراین استفاده از این روش برای پوست های مستعد آکنه و حساس توصیه نمی گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *