دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید ارتودنسی در کاهش بیماری های دهان و دندان

  • یلدا محمدی
  • ۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که در آن به اصلاح دندان ها و فک هایی که در جایگاه اصلی خود قرار ندارند، پرداخته می شود. فواید درمان ارتودنسی فراتر از تغییرات ظاهری کام و دندان ها می باشد و همچنین می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس فرد در اجتماع شود.

 با اینکه داشتن دندان هایی صاف و زیبا مهم است، اما آنچه بیش از آن اهمیت دارد اصلاح مشکلات بالقوه ی دندان ها و فک می باشد به همین دلیل بهتر است قبل از انجام کارهای ترمیم و زیبایی دندان مانند ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان به دنبال درمان ارتودنسی باشید. فک های مشکل دار و دندان های کج و نامرتب مستعد پوسیدگی، بیماری های لثوی و حتی افتادن دندان هستند که ناشی از عدم امکان نظافت و رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. در صورتی که مشکلات ارتودنسی توسط یک متخصص ارتودنسی درمان نشوند می توانند منجر به مشکلات هاضمه و جویدن، اختلالات گفتاری و فرسایش غیر طبیعی سطوح دندان ها شوند. با گذشت زمان فشار بیش از حد به بافت لثه و استخوانی که از دندان محافظت می کند، ممکن است به مفاصل فک فشار وارد کند و باعث بروز مشکلاتی از جمله سردرد یا درد در ناحیه گردن و صورت شود.

فواید ارتودنسی:

·     افزایش اعتماد به نفس:

مردم به ظاهر دندان ها بسیار توجه می کنند بنابراین داشتن لبخندی زیبا و جذاب می تواند نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس فرد در جامعه داشته باشد. معمولا اولین برداشت های اطرافیان در دیدار اول از لبخند شخص است و بیشتر افرادی که حتی ایراد بسیار جزئی در دندان هایشان دارند، اغلب از لبخند زدن خودداری می کنند.

فواید ارتودنسی در دهان و دندان

·     کاهش بیماری های دهان و دندان:

با صاف شدن دندان ها شکاف های عمیق و غیر قابل دسترس از بین رفته و تشکیل باکتری های مضر کاهش می یابند. در صورتی که ارتودنسی صورت نگیرد، باقی مانده ی غذا ها در این قسمت های مخفی تجمع کرده و باعث تشکیل ماده ی پلاک می شود که سپس منجر به پوسیدگی دندان و  در نهایت در صورت عدم درمان تبدیل به بیماری های پریودنتیت می شود. صاف کردن دندان ها امکان هم تراز شدن کل دهان را فراهم می کند و  باعث تغییر یا بهبود محل های تجمع پلاک در دهان می شود.

در صورتی که بیماری های لثه درمان نشود می تواند منجر به بیماری هایی فراتر از دهان رود. محققان بر این باورند که بین بیماری های لثه و پریودنتیت با بیماری های قلبی، بالا بودن قند خون و زایمان زود هنگام زنان رابطه ای وجود دارد. پیشگیری از بیماری های لثه از طریق درمان ارتودنسی سلامتتان را در بالاترین نقطه نگه می دارد.

·     کاهش آسیب ها و دیگر خطرات:

اصلاح فک برای جلوگیری از برآمدگی دندان های جلویی اهمیت فراوان دارد. عدم اصلاح فک به خصوص در سنین ۶ تا ۱۰ سال می تواند بسیار خطرناک باشد.  به خصوص کودکانی که در سنین پایین فعالیت های دسته جمعی و اجتماعی مانند ورزش را تجربه می کنند، در معرض خطر بیشتری هستند.

مطالعات نشان می دهد که مشکل دار بودن فک، علاوه بر آسیب های ورزشی، می تواند باعث جویدن غلط غذا شود که ممکن است در نهایت منجر به مشکلات  بزرگی مثل هضم ناقص غذا و جذب ضعیف مواد مغذی شود. همچنین خطرات بزرگتری مانند ریفلاکس معده هنگام خوردن لقمه های بزرگتر وجود دارد که ممکن است بر روی مینای دندان و دیواره ی معده تاثیر سوء داشته باشد. درمان با بریس های ارتودنسی به شما کمک می کند تا این مشکلات را اصلاح کنید و بدنی سالم تر داشته باشید.

·     رفع مشکلات مفصل فک:

آسیب و درد در اطراف مفصل فک می تواند به علت همتراز نبودن فک ها باشد که با ارتودنسی فانکشنال قابل درمان است.

فواید ارتودنسی در دهان و دندان

·     روان سخن گفتن:

برخی افراد به علت تراز نبودن فک و دندان هایشان، برای صحیح صحبت کردن با مشکل مواجه اند. ارتودنسی می تواند این مشکلات را با تراز کردن فک و دندان حل کند و به بیمار کمک می کند تا روان تر صحبت کند.

بنابراین با وجود اینکه اهمیت و قدرت فراوان یک لبخند زیبا نباید دست کم گرفته شود، اما برای یک متخصص ارتودنسی خوب عوامل پر اهمیت تری نسبت به ساخت لبخند هالیوودی وجود دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *