دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های تشخیص زعفران اصل

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

زعفران از جمله محصولات گران قیمت و ارزشمند است که برخی از افراد نوع تقلبی آن را با قیمتی ارزان در بازار به فروش می رسانند موجب می شود تا تشخیص زعفران اصل کاری مشکل باشد و افراد زعفران های تقلبی خریداری کنند.

روش های آسانی برای شناسایی زعفران اصل و مرغوب وجود دارد که کمک می کند تا زعفران با کیفیتی خریداری کنید و از عطر و بوی زعفران اصل استفاده کنید. زعفران های تقلبی به چند صورت وجود دارند در برخی از آن ها با قرار دادن کلاله در شکر موجب می شوند تا وزن زعفران بیشتر شود و ناخالصی بیشتر را با قیمت زیاد خریداری کنید در برخی از شکل های دیگر نیز رنگ های غیر طبیعی به آن زده می شود.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

نحوه تشخیص زعفران اصل:

تشخیص دادن ناخالصی های موجود در زعفران در فضای آزمایشگاه ها قابل تشخیص است و تشخیص آن برای خریدار کمی دشوار است اما با دقت بیشتر در قسمت کلاله ها می توان متوجه شد که کلاله های براق دارای ناخالصی هستند و با کشیدن زعفران بر روی کاغذ و دست در صورتی که دست شما کمی روغنی شود یا رنگ بگیرد نشان از وجود ناخالصی دارد.

۱-  تشخیص با سرشاخه های شیپوری:

یک روش ساده برای شناسایی زعفران اصل، شناسایی بر اساس شکل شیپور مانند آن است زعفران اصل شکل شیپوری دارد و در قسمت بالا با چند شاخه شدن نازک تر می شود.

نشانه های زعفران اصل

۲-  تشخیص با کلاله ها:

کلاله ها در زعفران اصل نباید براق و روغنی باشد کلاله های براق دارای ناخالصی است و به روغن آغشته شده است که موجب می شود وزن خریداری شده زعفران افزایش پیدا کند و قیمت بیشتر شود.

در برخی از موارد نیز دیده شده است که با رنگ کردن کلاله ذرت آن را به عنوان زعفران به مصرف کنندگان می فروشند که هیچ خاصیت و رنگی نخواهد داشت.

  •  آرون گروپس

۳- تشخیص زعفران اصل با کاغذ:

در روشی دیگر نیز می توانید با قرار دادن زعفران بر روی کاغذ و فشار دادن آن روغن موجود در کلاله را تشخیص دهید و اگر زعفران موجود به کاغذ رنگ بدهد نشان دهنده وجود ناخالصی است. زعفران خالص باید با فشار دادن پودر شود و روغن ندهد.

زعفران با کیفیت

۴-تشخیص با گاز:

یکی از روش های موثر برای تشخیص زعفران اصل، قرار دادن آن بر روی شعله آتش است که موجب می شود زعفران تغییر رنگ دهد اگر این تغییر رنگ به رنگ بنفش یا نارنجی باشد زعفران دارای خالصی است و اگر رنگ تمایل به زرد داشته باشد زعفران تقلبی خواهد بود.

۵- تشخیص با آب جوش:

اگر با قرار دادن زعفران در آب جوش ساقه های زعفران به رنگ سفید در نیامد زعفران خریداری شده اصل است برای این کار باید زعفران را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *