دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وجدان کاری و اخلاق مداری در محیط کار چه قدر اهمیت دارد؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۶ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

برای همه ما فرصت زیر پاگذاشتن موارد اخلاقی برای نجات خود و یا منفعت شخصی پیش آمده است. در این مقاله می خواهیم میزان اهمیت این موضوع را در محیط کار بررسی کنیم.

قبل از اشاره به اخلاق مداری در حیطه کاری بهتر است با داستان کوتاهی در این باره شوع کنیم تا پی به موضع مورد نظر ما در این مقاله ببرید. 

رئیس نسرین به او می‌گوید سفارش مشتری آماده‌ی بارگیری از انبار شرکت است. اما همین که او تلفن را بر می‌دارد تا با مشتری تماس بگیرد، رئیس خبر می‌دهد که مشکلی پیش آمده است. او می‌گوید: «محموله توسط فردی از اعضای گروه‌مان صدمه دیده است. قسمت‌های خسارت دیده‌ای وجود دارد، اما بر عملکرد محصول تأثیری نمی‌گذارند. اگر شکایت کردند ما شرکت باربری‌ای که آن را تحویل داده مقصر اعلام می‌کنیم.»

نسرین که احساس خوبی ندارد، مکثی می‌کند و می‌گوید: «اما مگر خدمه‌ی انبار ما موجب خسارت به محصول نشدند؟» رئیس شانه بالا می‌اندازد و با بی‌اعتنایی می‌گوید: «بله، اما مشتری که این را نمی‌داند. نگران نباش، مشتری حتی متوجه خسارت هم نخواهد شد.»

رئیس نسرین از دفتر بیرون می‌رود و او در حالی که مطمئن نیست چه کار باید بکند، به میزش تکیه می‌دهد. می‌داند که مقصر دانستن شرکت باربری برای این خسارت، کار نادرستی است. فریب دادن مشتری و تحویل محصولی نه چندان سالم به آنها نیز کار نادرستی است.

رابرت برالت:

شما ناگهان یک روز صبح در قالب فرد بدی از خواب بیدار نمی‌شوید. بلکه به خاطر هزاران بار تسلیم‌شدن عزت نفس تان در برابر منافع شخصی‌تان به آدم بدی تبدیل می‌شوید.

تصمیمات اتخاذی ما نشان دهنده باورها، تربیت، فرهنگ، اخلاق و … می باشند. با شکسته شدن این وجدان در مباحث مختلف کم کم به آدمی بی اعتبار، بی عزت نفس و بی وجدان تبدیل می شویم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گرچه کارکردن با اخلاق مداری حس خوبی به ما می دهد و سبب بالا رفتن بازدهی کار می شود اما در نهایت تعداد افراد معدودی به آن متعهد هستند.

تعریف اخلاق مداری

ویژگی ای است که ما در بسیاری از مدیران جست و جو می کنیم. ضمن اینکه در معنای لغوی رندوم هاوس آن را درستی شخصیت اخلاقی، راستی و پیروی از اصول اخلاقی تعریف می کنند.
شرح واقعی این اصطلاح به معنای درستی در همه حال است. حتی وقتی کسی کار شما را چک نمی کند و یا نظارتی بر شما انجام نمی شود. اخلاق مداری یعنی در همه حال صداقت پیشه کنیم. حتی اگر به زیان مان باشد.

اهمیت اخلاق مداری

با اخلاق مداری فرصت تردید نسبت به خود را می گیرید و اعتماد مدیر و سایر کارمندان را نیز جلب خواهید کرد. ضمن اینکه کم کم به الگویی برای دیگران نیز تبدیل می شوید.

ضرب المثل ژاپنی می گوید:« اعتباری هزار ساله به خاطر رفتاری یک ساعته به باد می رود.»

اعتبار شما با رعایت اخلاق مداری مشخص می شود.

چگونه اخلاق مدار باشیم؟

تعریف ارزش های خود

همه ما در زندگی باید ارزش های تعریف شده ای داشته باشیم و پیرو این ارزش ها حرکت کنیم. این ارزش ها به شما کمک خواهد کرد تا از حد خود متجاوز نشوید.

تحلیل تصمیم های شخصی

همیشه تصمیم های خود را مورد ارزیابی قرار دهید. زمانی که تصمیم به انجام کار روزانه خود به شکل سرسری می گیرید، باید این تصمیم را در ذهن خود تحلیل و پردازش کنید. مثلاً اگر با فریفتن اذهان مردم، مقامی را به دست آورده باشید، چه احساسی خواهید داشت؟

ترویج اخلاق مداری

افراد اخلاق مدار در چند ویژگی صادق و متواضع بودن، اعتماد به نفس و عزت نفس با هم اشتراک دارند. اگر فاقد این ویژگی ها هستید، آن ها را در خود به وجود آورید. برای شناخت و باور خود وقت بگذارید و با دوستان اخلاق مدار و با وجدان رابطه برقرار کنید.

نکات لازم

  • قاطع بودن را بیاموزید اما در حین صحبت کردن بدون شکوه و عصبانیت حرف بزنید.
  • دروغ مصلحتی نگویید. چون به این کار عادت می کنید و در نهایت این کار به دروغ های بزرگ تر منجر می شود.
  • مسئولیت پذیر باشید. اگر کاری را اشتباه انجام داده اید، حتماً عهده دار شوید و آن را حل کنید.
  • وجدان خود را در همه حال حتی مواقعی که پای منافع شخصی  و یا ترس در میان است، حفظ کنید.
  • فروتن باشید و هیچ وقت سبب ساز شرمندگی کسی نشوید.

در این مقاله نیز نسرین باید برخورد قاطعی می کرد و می گفت:

من نگران این موضوع هستم. حتی اگر این محصول کار هم بکند، مشتریان هنگامی که آسیب را ببینند ناراحت خواهند شد و احتمالا دیگر به ما سفارش نخواهند داد. شرکت حمل و نقل نیز آزرده خواهد شد و ما نیز با این شرکت زیاد سر و کار داریم. بهتر نیست حقیقت را بگوییم؟

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *