دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش مطالعه برای کنکور و نکاتی که باید بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

همانطور که می دانید آزمون کنکور نیازمند یک برنامه ریزی و تلاش فراوان است تا بتوان به موفقیت بیشتری در آن دست یافت همچنین در کنار سعی و تلاش، روش مطالعه برای کنکور نیز از عوامل مهم و تعیین کننده در موفقیت فرد در کنکور است.

در انجام هر کاری اگر از شیوه درست آن استفاده کنید حتما به موفقیت خواهید رسید در درس خواندن برای کنکور نیز افرادی که می دانند از چه راهی و به چه شکلی باید درس خواندن را آغاز کنند موفق تر عمل خواهند کرد زیرا به کار بردن تکنیک های کاربردی برای کنکور کمک می کند تا شیوه مطالعه برای کنکور به شکلی درست انتخاب شود و دارای تاثیرات بیشتری بر روی نتایج تحصیلی فرد در این زمینه باشد.

روش صحیح درس خواند در کنکور

روش مطالعه برای کنکور با کدام تکنیکها به ما کمک بیشتری می کند؟

در کنار استفاده از تکنیک های مطالعه ای برای کنکور باید از یک برنامه ریزی درست و هدفمند با برنامه غذایی و خواب کافی پیروی کنید تا این عوامل در کنار یکدیگر عاملی برای پیشرفت و موفقیت شما باشند.

تکنیک و روش مطالعه برای کنکور کمک می کند که فرد با استفاده از این روش ها  قدرت تمرکز، میزان یادگیری و به یادسپاری خود را بالا ببرد و در نتیجه موجب موفقیت تحصیلی او خواهد شد.  این روش های مطالعه ای در کنار یک برنامه ریزی روزانه برای کنکور شما را به موفقیت می رساند.

کنکور و روش های مطالعه ای

۱- ایجاد پیوستگی میان مطالب:

این تکنیک که به اثر فاصله گذاری شناخته می شود در حقیقت نوعی ایجاد همبستگی و ارتباط میان مطالب است نورون ها مغز این توانایی را دارند که وارد شدن مطالب جدید در مغز ارتباطی میان این مطالب و مطالب قبلی ایحاد کنند که موجب یادگیری بالای مطالب در ذهن می شود. برای استفااده از این تکنیک بهتر است یا یک موضوع درسی را رد طی هفته چند بار مطالعه کنید تا اینکه در یک روز برای یادگیری آن زمان بگذارید.

در نتیجه برای مطالعه دروس کنکور باید مطالب را مرور کنید تا ارتباطی میان مطالب جدید و مطالب قبلی ایجاد شود و دوباره این مطالب یادآوری شوند.

  •  آرون گروپس

۲- مطالعه پیشین:

از دیگر تکنیک های اثرگذار و شیوه مطالعه برای کنکور مطالعه پیشین مطالب است در کنکور حجم زیادی از مطالب را باید مطالعه کنید و به یاد بسپارید که با شیوه مطالعه پیشین می توانید از حجم بالای این مطالب کم کنید. مطالبی که در هر روز برای هر درس ارائه می شود را تا حد ممکن در همان روز مطالعه کنید تا هم قدرت و سرعت یادگیری شما افزایش کند و هم میزان به یادسپاری مطالب در ذهن بیشتر می شود.

همچنین در کنار پیشخوانی مطالب می توانید به دلیل کمتر بودن حجم مطالب درسی از شیوه یادداشت برداری استفاده کنید تا مطالب بهتر در ذهن شما باقی بماند. و با مرور این یادداشت ها راحت تر می توانید مطالب کلیدی و مهم را به یاد آورید. یکی از رازهای موفقیت در کنکور که باید بدانید این است که مرور مطالب در بازده زمانی مختلف می تواند تاثیرات مهمی در موفقیت شما و به کار بردن شیوه مطالعه برای کنکور به شویه ای صحیح باشد.

روش مطالعه برای کنکور

۳- یادگیری فرمول ها:

یادگیری فرمول ها از نکات مهم و تکنیکی در یادگیری برخی از مباحث است فرمول هایی که با تکنیک های آسان و یادگیری بالا آموزش داده می شوند در کنکور می تواند فرد را به نتایج دقیق برساند و زمان بیشتری را در اختیار او قرار دهد. بنابراین به دنبال روشهای تاثیرگذار یادگیری فرمول ها باشید.

شیوه تاثیرگذار و مفید برای یادگیری فرمول شرکت کردن در کلاس های کنکور و مطالعه کتاب های کمک درسی در این زمینه است که راه های مناسب یادگیری و به یادسپاری فرمول ها را در اختیار شما قرار می دهد.

۴- تحلیل بازخورد:

خودآزمایی و آزمودن خود، مکمل شیوه مطالعه برای کنکور است و بعد از استفاده از روشهای مطالعه ای مناسب برای کنکور می تواند اطلاعات دقیق را در اختیار فرد قرار دهد تا از نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آگاهی پیدا کند و درصدد حل این ضعف ها باشد.

روش خودآزمایی به این صورت است که فرد با مطالعه دقیق دروس بعد از فواصل چند ماهه مجددا با انجام تست های کلیدی به خودآزمایی می پردازد تا میزان یادسپاری مطالب را در ذهن خود بسنجد.

مطالعه درست در کنکور

در ارائه بازخوردها عوامل مهمی می تواند دیده شود به عنوان مثال ممکن است فرد متوجه این موضوع شود که به دلیل بالا بودن استرس سطح یادگیری او کاهش پیدا کرده است و با استفاده از راهکارهای کاهش استرس کنکور با این مشکل مقابله کند.

۵- برطرف کردن مشکلات مطالعه ای:

برخی از دانش آموزان در درس خواندن دچار اشتباهات و عادت های نادرستی هستند که می تواند در موفقیت آنها تاثیرات منفی داشته باشند به عنوان مثال دانش آموزانی که عادت دارند تا یک مطلب را چند بار بخوانند و یا احساس می کنند مطالب در ذهن آنها باقی نمی ماند تکنیک ها و  روش مطالعه برای کنکور می تواند به آنها آموزش درست درس خواندن را بدهد تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *