دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت گردشگری برای رونق اقتصادی چقدر است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

اهمیت گردشگری در صنعت اقتصادی انکارناپذیر است این صنعت متنوع از سالیان دور تا کنون در چرخه اقتصادی دارای اهمیت بوده است و امروزه نقش مهمی در پیشرفت های بشری برای کشورهای مدرن و به روز دارد.

در چند سال اخیر سازمان های مختلف گردشگری در کشورهای مختلف مشغول به کار هستند و هر کشور بر حسب فعالیت های خاص گردشگری خود در زمینه جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی خود دارای سازمان های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می باشد. طبق آمار اولین اولین فعالیت آمارگیری در سطح ملی در سال ۱۳۸۷ آغاز شده است که به دلیل اهمیت گردشگری و توجه بیشتر به این موضوع بوده است.

  اهمیت صنعت گردشگری

اهمیت گردشگری در اقتصاد:

صنعت گردشگری در این روزها توانسته تاثیرات مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا کند و موجب به وجود آمدن فرصت های شغلی جدید متناسب با آن شده است. با توجه به پیشرفت های مهمی که در زمینه حمل و نقل صورت گرفته است در جوامع امروزی مرزها دیگر معنا دارند و فاصله میان مرزها برداشته شده است که موجب می شود تا جوامع و کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباطات بیشتر و گسترده تری داشته باشند.

گردشگری به لحاظ فرهنگی و اقتصادی می تواند تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر پیشرفت اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. همانطور که گفتیم اهمیت گردشگری از دو جهت است که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی است در جنبه فرهنگی این صنعت موجب بیشتر شدن ارتباط جوامع با یکدیگر می شود و از جهت اقتصادی نیز موجب پیدایش مشاغل جدید و رونق اقتصادی در کشور خواهد شد.

توسعه گردشگری در اقتصاد

با درک این موضوع بیشتر کشورها امروزه سعی می کنند تا بیشتر به این صنعت اهمیت بدهند و موجب رونق آن شوند و در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری های مختلفی با استفاده از استراتژی های اثرگذار به کار گرفته شده است. این صنعت اقتصادی مهم می توان جوامع را از وضعیت تک اقتصادی خارج کند و نرخ تولیدات داخلی را افزایش دهد.

بیشتر سیستم های بانکی کشوری نیز گردشگری را زیرساخت اصلی پیشرفت اقتصادی می دانند که گسترش آن موجب می شود تا امکانات زیر ساختی مانند فرودگاه، خدمات رفاهی، سیستم آبرسانی و … بهبود پیدا کنند.

  •  آرون گروپس

اهمیت گردشگری در اقتصاد

به طور کلی گردشگری برای گردشگران دارای هزینه هایی است که این هزینه به دولت و مردمی می رسد که به آن منطقه سفر می کنند هزینه هایی که شامل خوراک، حمل و نقل، هتل، وسایل  و مکان های تفریحی، سوغاتی و … می شوند که نشان دهنده اهمیت گردشگری در چرخه اقتصادی و کسب درآمد هستند.

همچنین کشورهایی که به لحاظ تاریخی ارزشمند هستند می توانند برای بازید از اماکن تارخی هزینه های مستقیم مانند دریافت پول بلیط و هزینه های غیر مستقیم مانند راه اندازی مغازه ها و فروشگاه های خصوصی در اطراف این اماکن که موجب رونق اقتصادی و اشتغال زایی خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *