دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص قارچ گانودرما و مزیت های مهم مصرف آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

گانودرما یک نوع قارچ چتری قهوه ای رنگ است که به تازگی در ایران پرورش داده می شود. در مورد برخی از خواص قارچ گانودرما می توان به پیشگیری و درمان سرطان، کاهش اضطراب، سلامت کبد، درمان بی خوابی و نیز درمان دیابت اشاره کرد.

قارچ گانودرما به دلیل خواص درمانی که دارد، به عنوان بهترین قارچ های خوراکی و دارویی معرفی شده است. مقدار این نوع قارچ در طبیعت کمیاب می باشد و اولین بار توسط کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره به دنیا معرفی شده است. در این مقاله با برخی از خواص قارچ گانودرما آشنا خواهید شد.

خواص قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یا جان افزا یک نوع قارچ خوراکی یک ساله است که دارای فواید درمانی زیادی می باشد؛ در طب سنتی از میوه و ریشه گانودرما برای بهبود انواع دردها و بیماری ها استفاده می شود. از این رو کاشت قارچ گانودرما مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در ادامه این مطلب، برخی از خواص بی نظیر قارچ گانودرما را به شما معرفی خواهیم کرد که برخی از آنها با خواص قارچ دکمه ای و قارچ های خوراکی معمولی مشابه می باشد.

رفع آکنه و جوش صورت

استفاده از قارچ گانودرما به دلیل خواص ضدعفونی کننده و ضد التهابی آن به منظور پیشگیری و درمان جوش صورت و آکنه مفید می باشد. در واقع این نوع قارچ با سم زدایی و پاکسازی بدن به سلامت پوست کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در این نوع قارچ موجب افزایش گردش خون شده و در نتیجه چین و چروک پوست را کاهش داده و به جوان  سازی پوست کمک می کند.

تقویت مو و افزایش رشد آن

قارچ گانودرما سرشار از آنتی اکسیدان می باشد، آنتی اکسیدان ها مانع از استرس و ریزش مو می شوند. گانودرما باعث گردش خون شده و در نتیجه فولیکول های مو را تقویت کرده و موجب تقویت و افزایش رشد موی سر می شود.

  •  آرون گروپس

خواص درمانی قارچ گانودرما

از دیگر خواص قارچ گانودرما می توان به تاثیر آن در جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو اشاره کرد.

درمان دیابت

اگر چه ترکیبات موجود در قارچ گانودرما برای کاهش قند افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد اما نمی تواند تاثیری بر روی قند ناشتا داشته باشد.

پلی ساکارید هایی که در قارچ گانودرما وجود دارند با افزایش میزان انسولین، قند خون بدن را تنظیم می کنند.

لاغری و کاهش وزن

قارچ گانودرما با افزایش متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. همچنین پلی ساکارید های موجود در قارچ باعث سم زدایی بدن شده و در نتیجه با بهبود هضم غذا موجب لاغری و کاهش وزن می شود.

خواص قارچ گانودرما

درمان تیروئید

ویتامین D و آنتی اکسیدان هایی که در این نوع قارچ وجود دارند، عملکرد غده تیروئید را بهبود بخشیده، بنابراین خطر ابتلا به کم کاری و پر کاری تیروئید را کاهش می دهد.

درمان میگرن

تحقیقات نشان داده است که معمولا میگرن به دلیل کمبود اکسیژن در مغز اتفاق می افتد؛ قارچ گانودرما به خاطر خواص ضد التهابی که دارد، با افزایش اکسیژن رسانی به مغز مانع از سردرد شدید می شود.

پیشگیری و درمان سرطان

قارچ گانودرما دارای مقادیر زیادی بتاگلوکان و آنتی اکسیدان بوده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه گلبولهای سفید خون را افزایش داده و از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری می کند.

در ادامه خواص قارچ گانودرما از تاثیر این نوع قارچ برای درمان زنان مبتلا به سرطان سینه و همچنین پیشگیری از سرطان پروستات در مردان نباید غافل شد. در واقع گانودرما با افزایش ترشح هورمون تستوسترون، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول خون و قلب

مطالعات نشان داده است که مصرف این نوع قارچ باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و همچنین سکته مغزی را کاهش می دهد.

درمان اضطراب و افسردگی

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در گانودرما، ترشح هورمون های شادی آور را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد و در نتیجه درمان استرس و افسردگی می شود؛ از دیگر خواص قارچ گانودرما می توان به درمان بی خوابی، خستگی و افزایش انرژی بدن نیز اشاره نمود.

مزایای قارچ گانودرما

به طور کلی قارچ گانودرما دارای طبیعت سرد است و همچنین حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی مانند بتاگلوکان، استرول های گیاهی، پلی ساکارید، تری ترپن ها، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین A، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین D، و ویتامین E، می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *