دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان کم اشتهایی در دوران بارداری

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

مادران در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آنها رخ می دهد، دچار تحولات زیادی از جمله تغییر در ذائقه می شوند که این فرایند افزایش اشتهای آنها را به همراه دارد. اما اغلب زنان باردار به دلایل مختلفی اشتهای خود را از دست می دهند. در این مطلب برخی از دلایل کم اشتهایی در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده ایم.

کم اشتهایی در دوران حاملگی از جمله مسائلی است که برخی از خانوم های باردار با آن مواجهه می شوند. بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف شیرینی ها و مواد غذایی چرب روغن دار و همچنین با ورزش و پیاده روی تا حدودی می توان این مشکل را رفع کرد.

بارداری تغییر و تحولات زیادی را در فرد ایجاد می نماید، برخی از این تغییرات ظاهری و برخی نیز داخلی می باشد. اختلالات خواب در بارداری، کم اشتهایی و حالت تهوع، وجود عرق سرد در بارداری، گرفتن عضلات و ماهیچه ها، درد در ناحیه شکم و دور ناف و… از جمله حالت هایی است که بعد از باردار شدن در فرد پدیدار می گردد.

کم اشتهایی در دوران بارداری

برخی از مادران، معمولا در ماه های اول بارداری با حالت تهوع و استفراغ روبه رو می شوند، که این مساله به دلیل ناسازگاری بعضی از غذاها با بدن مادر و نیز محافظت بدن از جنین در مقابل غذاهای مضر می باشد، همچنین به دلیل افزایش هورمون ها، حساسیت مادر به بو افزایش یافته و در نتیجه حالت تهوع و کم اشتهایی به سراغ وی می آید.

کم اشتهایی در طول بارداری

در سه ماهه سوم بارداری، به دلیل اینکه قسمت اعظم رشد جنین در این مرحله اتفاق می افتد، بنابراین تامین مواد مغذی برای رشد جنین اهمیت بسیاری دارد. اما گاهی به خاطر کند شدن سیستم گوارشی برای هضم غذا، مادر باردار بی اشتها می شود، در واقع با بزرگ شدن رحم و فشار آوردن به قسمت پایین شکم، بی اشتهایی و یبوست در این دوران تشدید شده که این مساله می تواند موضوعی نگران کننده در رابطه با سلامت مادر و رشد جنین باشد. همچنین در ماه های آخر بارداری جنین به نسبت ماه های قبل بزرگ تر شده و در نتیجه فضای بیشتری را می گیرد، بنابراین رحم به معده فشار آورده و این عمل موجب کم اشتهایی در بارداری می شود.

کم اشتهایی در دوران بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گاهی بی اشتهایی در دوران بارداری تا جایی ادامه می یابد که موجب بروز عوارض خطرناکی از جمله از دست دادن آب بدن، رسیدن مواد مغذی کم به جنین و … می شود. بنابراین خانم باردار با مشاهده کاهش وزن، حالت تهوع، کاهش یا افزایش قند خون در بارداری و نیز عدم توانایی هضم غذا لازم است، حتما به پزشک مراجعه کند.

روش های درمان کم اشتهایی در دوران بارداری

مادران باردار لازم است به این نکته توجه داشته باشند که نباید به زور غذا خورد، بلکه هر زمان که می توانید مقدار کمی از مواد مغذی را میل نمایید، زیرا مانع از حالت تهوع می شود. مایعات، به خصوص نوشیدنی زیاد مصرف کنید، از مصرف غذاهای سنگین  به دلیل دیر هضمی آنها پرهیز کنید؛ مصرف سبزیجات برای پیشگیری از یبوست نیز می تواند مفید باشد. در زیر با برخی از روش های درمان کم اشتهایی در دوران حاملگی و افزایش اشتها آشنا می شوید.

خوردن وعده های غذایی کوچک در دفعات زیاد

یکی از راهکارهای های مناسب به منظور حفظ انرژی و تامین مواد مغذی در هنگام بی اشتهایی، تقسیم کردن وعده های غذایی به تعداد دفعات زیاد و در حجم کم می باشد. مثلا یک خانم باردار به جای سه وعده غذایی در روز، می تواند ۷ وعده غذایی کوچک داشته باشد. این کار باعث می شود تا غذا به راحتی هضم شده و در نتیجه فرد دچار احساس تهوع و همچنین استفراغ نشود.

نوشیدن آب

از دست دادن آب بدن مسائل و مشکلات زیادی را در طی دوران بارداری و زایمان به وجود می آورد، بنابراین با مصرف آب می توان مقداری از آب از دست رفته بدن را جبران نمود. همچنین بهترین راه پیشگیری از مشکلات کم آبی بدن نظیر بیماری های کلیه یا عفونت مجاری ادراری، نوشیدن آب به مقدار زیاد است.

کم اشتهایی بارداری

مصرف غذاهای سبک

مصرف برخی از مواد غذایی مانند برنج پخته شده، سبزیجات و میوه ها به این علت که زود هضم هستند و در معده ایجاد بو نمی کنند و نیز مانع از تهوع و استفراغ شده مناسب می باشند. بنابراین بهتر است این نوع خوراکی ها در طول روز در برنامه غذایی گنجانده شوند.

اجتناب از خوردن فست فود

فست فودها به این دلیل که منابع غنی از سدیم می باشند، در نتیجه موجب بی اشتهایی می شوند. بنابراین بهتر است مادران در دوران حاملگی از مصرف این نوع غذاها پرهیز کنند.

مصرف مکمل های غذایی ضروری

یکی دیگر از روشهای برطرف کردن کم اشتهایی در دوران حاملگی استفاده از مکمل های مواد مغذی است. برخی از خانم ها در طول بارداری، احساس پری در معده را دارند، بنابراین این قبیل افراد با تجویز پزشک می توانند با مصرف این مکمل ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. ناگفته نماند که مصرف برخی از مکمل ها مثلا آهن باعث هضم نشدن غذا و نیز یبوست، اسهال و بی اشتهایی می شود، بنابراین در مصرف مکمل های غذایی باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

خوردن مواد غذایی فیبر دار

مصرف برخی مواد غذایی مقوی مانند تخمه آفتاب گردان، مارچوبه، آواکادو، نان گندم و همچنین سبزیجات برگ دار برای جلوگیری از یبوست مفید می باشد. برخی از افراد ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف آن لازم است نسبت به ذائقه خود آگاهی کسب کنید.

درمان بی اشتهایی بارداری

پیاده روی

پیاده روی سریع یکی از ورزش های مناسب در طول بارداری می باشد. در واقع پیاده روی سریع باعث می شود هضم غذا راحت تر صورت گیرد و در نتیجه اشتها را زیاد می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *