دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مکان های دیدنی خرم آباد را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

شهر زیبا و دیدنی خرم آباد از شهرهای بزرگ لرستان و پایتخت این استان است در این شهر جاذبه های گوناگون با تنوع سبک و سلیقه وجود دارد مکان های دیدنی خرم آباد شامل مناطق گردشگری طبیعی، تاریخی و همچنین مذهبی است که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

مناطق و مکان های دیدنی خرم آباد به دلیل خاص بودن منابع گردشگری آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند آثار و بناهای ارزشمندی که در این شهر قرار دارد متعلق به دوران سلجوقیان، بابلی، خوارزمشاهیان و ساسانیان است به همین دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بناهای این منطقه بالا است و برای گردشگران جذاب است. در کنار این جاذبه های تاریخی جاذبه های طبیعی نیز وجود دارد که طبیعت بکر و ویژه ای به این شهر داده است.

   چشم انداز خرم آباد

زیباترین مکان های دیدنی خرم آباد

خرم آباد از شهرهای توریستی است که برای گردشگران با سلیقه های خاص و مختلف دارای جاذبه های توریستی است و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در این شهر جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی در کنار یکدیگر تجربه ای شگفت انگیز از یک سفر ایرانگردی در اختیار شما قرار  می دهد و لحظاتی خاطره انگیز را برای شما به همراه خواهد داشت.

زیباترین جاذبه های گردشگری خرم آباد

دریاچه کیو:

این دریاچه در شمال غربی خرم آباد قرار گرفته است و از مکان های گردشگری خرم آباد با طرفداران زیاد است که چشم انداز خیره کننده آن گردشگران را به این سمت می کشاند. این دریاچه به دلیل وجود گونه های مختلف گیاهان درون دریاچه دارای رنگی آبی و کبود است و در فصل تابستان و بهار مکان مناسبی برای گردشگران این منطقه خواهد بود.

مناطق پر طرفدار خرم آباد

قلعه فلک الافلاک:

این قلعه بر روی یک صخره از سنگ قرار گرفته است و بنای تاریخی آن متعلق به دوران ساسانیان است و به دلیل اینکه در گذشته دروازه و دژ ورودی شهر بوده است دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است و در سازمان میزاث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دژ تاریخی خرم آباد

آبشار نوژیان:

اگر همچنان خواستار دیدن از جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی خرم آباد هستید می توانید بعد از گذراندن یک روز تفریحی در دریاچه کیو به تماشای این آبشار عظیم و دیدنی بروید که از جمله بلندترین آبشارهای طبیعی در ایران است طبیعت زیبا و بکر اطراف این آبشار نیز محلی برای اسکان و تفریح گردشگران است.

آبشارهای مرتفع خرم آباد

آبشار گریت:

از زیباترین و خوش آب و هواترین منطقه در خرم آبشار می توان به منطقه روستایی و آبشار گریت اشاره کرد که دارای ارتفاع ۱۵ متری است و اطراف آن را گونه های مختلفی از درختان با طبیعت بکر و زیبای خود پوشانده اند.

جاذبه های دوست داشتنی خرم آباد

بقعه‌ بابا طاهر:

این بنا به لحاظ فرهنگی دارای ارزش بالایی است و بنای این بقعه در دوران صفویان بنا شده است و آرامگاه بابا طاهر است که هر ساله محل بازید بسیاری از گردشگران این منطقه است.

خرم آباد بناهای تاریخی

پل شاپوری شکسته:

این پل از دیدنی های تاریخی خرم آباد است که دارای ارزش تاریخی بسیاری است و نشان دهنده معماری بی نظیر و هنر معماران دوران ساسانیان است این پل دارای ۲۸ طاق با معماری های هنری بوده است.

پل شکسته خرم آباد

آبشار بیشه:

این آبشار ۴۸ متری از دیگر جاذبه های توریستی و طبیعی در شهر زیبای خرم آباد است این آبشار از معروف ترین آبشارها در ایران است و با قرار گرفتن خط راه آهن در این منطقه امکان تردد برای گردشگران آسان تر شده است.

مناطق گردشگری خرم آباد

مجموعه توریستی مخمل کوه:

این مجموعه تفریحی دارای چشم انداز ویژه و ترکیبی از جاذبه های طبیعی بکر در این منطقه است وجود کوه ها، دشت ها، درختان و رودخانه در این منطقه می تواند تجربه ای بی نظیر از یک سفر گردشگری را در اختیار شما قرار دهد.

جاذبه های توریستی خرم آباد

دریاچه گهر خرم آباد

این دریاچه که به فاصله ۸۵ کیلومتری از شهر خرم آباد در شهرستان میان دورود قرار گرفته است از مکان های دیدنی خرم آباد و جاذبه های طبیعی آن به شمار می رود آب زلال و طبیعت بکر این دریاچه زبان زد مردم این منطقه است و از جاذبه های دست نخورده ای است که برای مدتی شما را از شلوغی شهر دور می کند و آرامش را به شما هدیه می دهد.

جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی خرم آباد

مناره استوانه ای خرم آباد

یکی دیگر از مکان های دیدنی خرم آباد مناره آجری می باشد که در محله ای به نام قاضی آباد در جنوب شهر خرم آباد واقع شده است سازه ای استوانه ای شکل می باشد که قدمت آن به ۹۰۰ سال پیش می رسد و از آنجا برای هدایت کردن کاروان ها، دیده بانی و نگهبانی استفاده می شده است. بر اساس تحقیق پژوهشگران این مناره متعلق به دوره دیلمیان است و عقیده دارند در گذشته این مناره ارتفاع بیشتری داشته است که با گذشت زمان و تاثیر عوامل طبیعی ارتفاع آن کاهش یافته است. ارتفاع حال حاضر این مناره ۳۰ متر می باشد و ۹۹ پله دارد.

مناره اجری خرم آباد

گرداب سنگی

این سازه سنگی زیبای مدور متعلق به دوره ساسانیان می باشد که ملات به کار گرفته در تهیه آن سنگ و ساروج می باشد.  این گرداب سنگی آبی که از چشمه خارج می شده است را ذخیره می کرده و به واسطه کانال هایی، آب را به دیگر نقاط شهر شاپور انتقال می یافته است.

این چشمه که درون گرداب سنگی قرار دارد پس از گذشت سال ها خوشبختانه هنوز هم می جوشد. این گرداب در طول سال تقریبا پر آب می باشد. گرداب سنگی در مرکز شهر قرار دارد، اما در بافت قدیمی شهر خرم آباد این سازه تاریخی در میدان تختی واقع شده است. در فصل زمان آب چشمه بالا می آید و منظره تماشایی و فوق العاده زیبایی از گرداب سنگی را در این زمان می توانید مشاهده نمایید. این سازه تاریخی دیدنی در سال ۱۳۵۵ وارد فهرست آثار ملی ایران شد و به ثبت رسید.

آشنایی با مکان های دیدنی خرم آباد

مسجد جامع

قدمت مسجد بزرگ خرم آباد به قرن ۱۰ هجری قمری بر می گردد. در ابتدا این مسجد به فرمان شاه اتابکان لرستان به نام شاه پرور سلطان دختر اغوربیک بنا نهاده شده است و در دوره های تاریخی مختلف تعمیر و بازسازی شده است. این مسجد دارای شبستانی ستون دار می باشد گنبد و طاق آن بر روی هفت ستون ۴ ضلعی قرار دارد. ایوان بند مسجد جامع در قسمت شرقی آن واقع شده است و سه سنگ باستانی در این مسجد وجود دارد که دستورات دوره صفویه بر روی آن ها حک و ابلاغ گردیده است.

جاهای دیدنی و تاریخی خرم آباد

شهر خرم آباد  از شهرهای دیدنی و خاص در ایران است که سفر به آن می تواند خاطره انگیزترین سفر را برای شما رقم بزند این شهر با قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی بالای خود نمادی از بزرگی این سرزمین و تمدن آن در دوران ساسانیان و سلجوقیان بوده است. برای آشنایی با مکان های دیدنی دیگر شهرهای استان لرستان می توانید از قسمت ایران گردی بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *