دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت گوجه فرنگی در گلدان و پرورش آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

گوجه فرنگی از جمله محصولات و سبزیجات پر مصرف است که در بیشتر غذاها قابل استفاده است و طعم و عطر خاصی به آن می دهد علاوه بر آن گوجه فرنگی دارای خواص بی نظیر است که خاصیت درمانی و پیشگیری از بیماری ها را در بدن دارد و شما می توانید با کاشت گوجه فرنگی مصرف این محصول پرخاصیت را افزایش دهید.

کسانی که می خواهند در منزل خود گوجه فرنگی بکارند و از محصولات آن در منزل استفاده کنند به دو روش می توانند این کشت را داشته باشند. که به دو صورت کاشتن نشاء و کاشتن بذر صورت می گیرد که در بیشتر فروشگاه های اراده دهنده محصولات کشاورزی نوع نشاء این محصول کشت می شود. کاشت گوجه فرنگی به صورت نشاء بیشتر و زودتر شما را به نتیجه می رساند و به سرعت می توانید از محصولات خود استفاده کنید.

چگونه گوجه فرنگی بکاریم

روش کاشت گوجه فرنگی در منزل:

برای کاشت این محصول به صورت نشاء می توانید با تهیه کردن نشاء از فروشگاه های محصولات کشاورزی و قرار دادن آن در گلدان های مناسب یا باکس های تهیه شده این محصول را بکارید و از حاصل آن در منزل به طور طبیعی استفاده کنید.

کاشتن مرحله ای گوجه فرنگی:

هنگام کاشتن گوجه فرنگی باید دقت داشته باشید تا ریشه های گوجه فرنگی به خوبی و به طور کامل درون خاک قرار بگیرد و فقط کافی است تا برگ های آن بیرون از خاک باشند.

گوجه فرنگی با کیفیت و پرورش آن

۱- کاشت بذر:

در مرحله اول برای کاشتن محصول گوجه فرنگی باید جعبه یا گلدان مناسبی را که برای کاشتن این محصول انتخاب کرده اید با استفاده از خاک های مناسب و با کیفیت پر کرده و در مرحله بعد شیارهایی را بر روی سطح خاک ایجاد کنید و به ترتیب در این شیارها بذرهای مناسب را قرار دهید اگر از گلدان های نسبتا کوچک برای این کار استفاده می کنید سعی کنید تا بذرها را به فاصله زیاد از یکدیگر بکارید تا فضای کافی برای رشد و پرورش هر یک وجود داشته باشد. برای این کار بهتر است تا فضایی دو برابر بذر کاشته شده را در نظر بگیرید که در صورت بزرگ شدن و رشد بوته ها فضای مناسب برای رشد هر یک از آنها وجود داشته باشد.

۲- آبیاری:

بعد از کاشتن گوجه فرنگی باید به طور روزانه آن را آبیاری کنید و باید توجه داشته باشید که بذر محصول کوجه بسیار ریز و سبک است و ممکن است با آبیاری زیاد و روش نادرست آبیاری بذر جا به جا شود و صدمه ببیند بنابراین بهتر است تا این کار را با آب پاش انجام دهید که فشار کمتری به بذر وارد می کند.

  •  آرون گروپس

کاشت گوجه فرنگی و پرورش آن

نکته ای دیگر که باید در رابطه با آبیاری این محصول به آن توجه داشته باشید این است که خاک و بستر بذر باید مرطوب باشد اما خیس بودن آن به اندازه زیاد  می تواند به آن صدمه بزند. فضای مناسب برای قرار دادن گلدان گوجه فرنگی مکانی است که نورگیر باشد و به میزان کافی نور آفتاب را جذب گلدان کند.

۳- جوانه زدن:

بعد از کاشت گوجه فرنگی و نگهداری از بذر  به مدت سه هفته شاهد جوانه زدن آن خواهید بود و باید در این مدت به طور روزانه این محصول را نشاء کنید و بعد از دو ماه بوته ها شروع به رویش و گل دادن می کنند که دارای گل های ریز سفید رنگ هستند که بعد شاهد رویش گوجه فرنگی های سبز رنگ هستید.و به مرور زمان با مراقبت بیشتر شروع به کامل شدن و قرمز شدن می کنند.

نکات مهم برای رشد بهتر گوجه فرنگی

بعد از این که عمل انتقال جوانه گوجه فرنگی به گلدان اصلی یا باغچه به اتمام رسید، باید برای مراقبت از گیاه به منظور رشد بهتر آن و میوه دهی لازم است، نکات اشاره شده در زیر را مورد توجه قرار دهید:

کاشت بوته گوجه

  • زمان مناسب کاشت

بهترین زمان کاشت گوجه فرنگی، معمولا در فصل بهار است اما برای پرورش آن در گلدان و محیط خانه لازم است تنها شرایط پرورش گوجه دردمای ۲۰ درجه تامین شود.

  • آبیاری

آبیاری زیاد، گیاه گوجه را خراب می کند، بنابراین تنها زمانی آن را آبیاری کنید گه خاک گلدان در حال خشک شدن است، همچنین در صورتی که به پایه گیاه آب دهید از گسترش کپک بر روی برگ های گیاه جلوگیری خواهد شد.

  • نور

این گیاه برای رشد بهتر نیازمند حداقل ۶ تا ۱۰ ساعت نور آفتاب در طول روز می باشد، از این رو گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

  • کود دهی

 هنگامی که کمی گیاه بزرگتر شد و دو هفته بعداز جوانه زنی آن، لازم است هفته ای یکبار کود مایع (فسفر، پتاسیم، ازت)، استفاده کنید و بعد از گلدهی گیاه از دادن کود به آن خودداری شود.

  • دمای مناسب

دمای مناسب برای رشد بهتر گوجه فرنگی ها در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و در شب بین ۱۷ تا ۱۹ درجه می باشد.

کاشتن گوجه فرنگی

  • هرس گیاه

هرس برگ های پایینی گیاه تاثیر زیادی در رشد ساقه و قوی تر شدن گیاه دارد، لازم است شاخه هایی که بین ساقه کناری و ساقه اصلی رشد می کنند از گیاه گوجه فرنگی جدا شوند.

  • برداشت گوجه فرنگی

به طور کلی ۶۰ تا ۷۰ روز زمان لازم است تا گیاه گوجه فرنگی میوه دهد، حال بوته گوجه فرنگی می تواند در همه فصول میوه داشته باشد، به منظور برداشت میوه ها نیز آنها را بپیچانید و ار کشیدن آنها خودداری نمایید.

در پایان ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان در مطالعه این مطلب، در صورت تمایل برای آشنایی با روشهای دفع آفات گوجه فرنگی و نیز آشنایی با تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *