دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ سال قبل خودروهای ۴۰ میلیونی چه خودروهایی بودند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

 در این مطلب قصد داریم شما را با مجموعه ای از خودروهای ۴۰ میلیونی سال ۱۳۸۷ آشنا کنیم. لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قیمت پراید هفته گذشته رکود ۴۰ میلیون را شکست. البته این مسئله با وجود دلالان در بازار اتفاق عجیبی به نظر نمی رسد. با نوسانات ارز، بیش از قبل دچار نوسان و تغییر قیمت هستیم.
بسیاری از خودروهای ایرانی در این نوسانات به رقم یک صد میلیون رسیده اند. ضمن این که ارزان ترین خودروی صفر را با قیمت ۴۰ میلیون دریافت می کنیم. در ادامه بد نیست یک پلی بک به ۱۰ سال پیش بزنیم و نرخ قیمت ها را در آن سال ارزیابی کنیم.

تویوتا کرولا (مدل ۲۰۰۸)

نسل نو تویوتا کرولا در بهار ۸۷ وارد ایران شد. این خودرو یکی از خودروهای معروف دنیاست که در کشورمان طرفداران زیادی داشت. کرولا ۲۰۰۸ بر خلاف نسل قبلی خود، چهره زیبا و مدرنی داشت که شبیه به مدل کمری بود. به همین خاطر بسیاری از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری داشتند، به سمت کرولا جذب شدند.
خوروهای 40 میلیونی 10 سال قبل
این خودرو دارای قدرت ۱۳۰ اسب بخاری با موتور ۱.۸ لیتری می باشد که با جعبه دنده ۴ سرعته خودکار عرضه می شود. کرولا در دو تیپ Xli(مدل پایه) و Gli(فول آپشن) به کشورمان آمد که از تفاوت های این دو تیپ می توان به سانروف برقی اشاره کرد. قیمت کرولا Xli(مدل شرکتی)در آن زمان از حدود ۳۸.۵ میلیون تومان آغاز می شد که این رقم در مدل Gli به ۴۲ میلیون رسید.

سوزوکی گرندویتارا(مدل ۱۳۸۷)

از اواسط دهه ۸۰ خورشیدی بود که شرکت ایران تصمیم گرفت با مشارکت شرکت«سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل«گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ توانست بخشی از مشتریان خودروهای وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرندویتارا در ابتدا با موتور دو لیتری ۱۴۰ اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه ۸۰، موتور ۲.۴ لیتری جایگزین موتور قبلی شد.

خوروهای 40 میلیونی 10 سال قبل

ویتارا در ایران با دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک(با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال ۸۷ مدل دنده دستی این خودرو با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به فروش می رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود. مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت ۴۱ میلیون تومان به فروش می رسید.

هیوندای سوناتا (مدل ۲۰۰۸)

از خودروهای معروف دهه ۸۰ خورشیدی می باشد و بعد از آزاد شدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسند توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند.

خوروهای 40 میلیونی 10 سال قبلسوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو دارای موتور ۲.۴ لیتری و قدرت ۱۶۴ اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد. قیمت سوناتا(مدل چهار سیلندر) در سال ۸۷ از حدود ۳۷ میلیون شروع می شود که این رقم برای مدل فیس لیفت ۲۰۰۹ به حدود ۴۰ میلیون تومان رسید. ضمن اینکه مدل های کم کارکرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومانی قابل خریداری بودند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کیا کارنز(مدل ۲۰۰۸)

کیا کارنز خودرویی بود که در سال ۸۷ با قیمت ۴۰ میلیون تومان می توانستیم خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس MPV(ون شهری)قرار دارد، جزء معدود محصولات کره ای بود که آن چنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می دادند سراغ خودروهای سدان یا شاسی بلند بروند. این خودرو دارای موتور ۲ لیتری و قدرت برابر با ۱۴۵ اسب بخار بود. کارنز در آن روزها معادل ۱۵ تا ۳۷ میلیون قیمت داشت.

خوروهای 40 میلیونی 10 سال قبل

ب ام و ۳۱۸i(مدل ۲۰۰۵)

مدل ۲۰۰۵ یک دستگاه ب ام و سری ۳ در سال ۸۷ با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان خریداری می شد. ب ام و ۳۱۸i دارای موتور  ۲ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود. این خودرو از نوع دیفرانسیل عقب است و با دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه های کارکرده ب ام و ۳۱۸i در آن روزها از ۳۸ میلیون تومان شروع می شد که این رقم در نمونه های کم کارکرد به حدود ۴۰ میلیون تومان می رسید.

خوروهای 40 میلیونی 10 سال قبل

کاهش ارزش ریال نسبت به دلار و نیز افزایش تعرفه های گمرکی از جمله دلایلی هستند که باعث شده است تا قیمت خودرهای نامبرده در طی فقط ۱۰ سال، بیش از ۱۰ برابر گردد!

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *