دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بهترین مکان های دیدنی قم برای گردشگران ایرانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰
  • ۰

قم شهری مذهبی با جاذبه های فرهنگی است با قرار گرفتن حرم مطهر حضرت معصومه خواهر امام رضا(ع) در این شهر شاهد رونق و شهرت بیشتر آن بودیم و هر ساله شاهد جذب گردشگران از کشورهای مذهبی مختلف جهان در این شهر بوده ایم همچنین از دیگر مکان های دیدنی قم می توان به مسجد جمکران اشاره کرد.

قم منطقه ای گرم و خشک است و به همین دلیل دارای آب و هوایی کویری است و از جاذبه ها و مکان های دیدنی قم با قابلیت طبیعی می توان به مناطق کویری با تپه های شنی و شن زارها، صحرای نمک و دیگر چشم اندازهای خاص در کویر اشاره کرد. این شهر به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می کند و تورهای زیارتی بسیاری به این شهر برگزار می شود.

         جاذبه های خاص در قم

مکان های دیدنی قم:

بنای حرم مطهر حضرت معصومه که یکی از مکان های دیدنی در شهر قم است دارای قدمت بالایی است و در دوران حکومت شاه طهماسب صفوی بنای داخلی مرقد آن مرمت و بازسازی شده است و سبک زیبایی از معماری ایرانی در این بنا به کار رفته است.

تور زیارتی برای قم

۱- حرم حضرت معصومه(ع):

این حرم متعلق به خواهر امام رضا (ع) و فرزند امام موسی بن جعفر است این حضرت در سن ۱۸ سالگی به دلیل بیماری از دنیا رفت و پیکر مبارک ایشان در شهر قم دفن شد و نمای این مرقد با کاشی های رنگارنگ توجه هر گردشگری را به خود جذب می کند.

مکان های دیدنی قم و جاذبه های آن

۲- بازار قدیمی قم:

بازار قدیمی قم از مکانهای گردشگری قم است که در آن سوغاتی های محلی این شهر یافت می شود و بیشتر گردشگران از آن دیدن می کنند در این بازار عطر از جمله محصولات و سوغاتی های مهم این شهر است که بوی آن همیشه فضای بازار را پر کرده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بازار تاریخی قم

۳- مرقد علما:

قم از شهرهایی است که علمای زیادی را از گذشته تاکنون درون خود پرورش داده است و حال مرقد این علما که از علمای معاصر و تاریخ ساز در ایران هستند از مکانهای دیدنی این شهر برای گردشگران است.

مرقد دیدنی در قم

۴- مسجد جمکران:

مسجد جمکران یکی دیگر از جاذبه های مهم و مکان های دیدنی قم است که برای زائران بسیار دارای اهمیت است. این حرم به دستور امام زمان و با اعلام فرمان به یکی از یاران در دوران غیبت ساخته شده است که هر ساله گردشگران زیادی از این حرم دیدن می کنند.

نقاط مذهبی در قم

۵- دریاچه حوض سلطان:

این حوض دارای مساحت ۳۳۰ کیلومتر مربع است که بخشی از دریای ساوه است این دریا در روز تولد حضرت محمد(ص) خشک شده و این را نشانه ای از ظهور این حضرت می دانند.

مکان های دیدنی در قم

۶- مدرسه فیضیه:

این مدرسه از آثار تاریخی مهم در شهر قم است که کتیبه های قرار گرفته بر سر در این مدرسه نشان می دهد که در زمان شاه طهماسب صفوی بنا شده است. این مدرسه دارای ۴ ایوان با ۴۰ حجره است. در سال ۱۳۴۱ این مدرسه محل پناهگاه بسیاری از مبارزان سیاسی در دوران انقلاب بوده است و که مورد حمله نظامیان قرار گرفت و بسیاری از مبارزان آن شهید شدند.

مدرسه قدیمی قم

۷- دریاچه نمک:

این دریاچه از جاذبه های طبیعی در این شهر است که برای گردشگران علاقه مند به طبیعت گردی انتخابی مناسب است این دریاچه دارای مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع است و حوض سلطان نیز در این دریاچه شکل گرفته است.

جاذبه های طبیعی قم

۸- باغ گنبد سبز:

قدمت این بنا به قرن ۸ باز می گردد مقابر موجود در این گنبد دارای معماری ویژه ای است و محل دفن افراد بزرگ در تاریخ ایران است. مقبره های گنبد سبز که به دروازه کاشان نیز شهرت دارد در بخش شرقی شهر قم و در داخل باغ گنبد سبز قرار دارد. این بنا به دلیل معماری گنبدی شکل و بنای هشت ضلعی داخلی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این مقبره سه بنای تاریخی دارای گنبد های زیبا وجود دارد که محل دفن برخی حاکمان خاندان صفوی می باشد. گنبد جنوبی محل دفن خواجه صفی الدین و دو حاکم دیگر صفویه بوده که کتیبه های نصب شده در آنجا سال ۷۶۱ هجری قمری را نشان می دهند.

جاهای دیدنی قم

در گنبد مرکزی نیز خواجه علی صفی و سه نفر دیگر از فرمانروایان صفویه دفن شده اند که متعلق به سال ۷۹۲ هجری قمری می باشد، گنبد شمالی نیز محل دفن دیگری است که به دلیل تخریب کتیبه صاحب آن نامعلوم می باشد.

شکل معماری گنبد های جنوبی و مرکزی از بیرون به صورت استوانه ای منظم ۱۲ وجهی و داخل آن به صورت ۸ ضلعی ساخته شده است، گنبد شمالی نیز از بیرون و داخل به صورت ۸ ضلعی می باشد.

این جاذبه از جمله جاذبه های گردشگری قم است که نشان دهنده تحولی در معماری ایران است.

جاذبه های شهر قم

۹- کوه خضر نبی:

این کوه در ۶ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است و مرقد موجود بر روی قله کوه از قدمت سه هزار ساله برخوردار است این مرقد محل زیارت خضر نبی بوده است و و اکنون به یک جاذبه بی نظیر و دیدنی در این شهر تبدیل شده است.

مناطق توریستی شهر قم

۱۰- مسجد بزرگ اعظم:

این مسجد از دیگر مکانهای دیدنی قم است که توسط آیت الله بروجردی بنا شده است که در کنار دیگر مساجد این شهر از جاذبه های فرهنگی و مذهبی محسوب می شود که به لحاظ تاریخی نیز ارزشمند است.

مسچد تاریخی قم

۱۱ – خانه ملاصدرا

این خانه تاریخی که در زمان صفویه ساخته شده است در انتهای بافت قدیمی روستایی واقع در جنوب استان قم می باشد و یکی از بهترین مکان های دیدنی قم محسوب می شود.

خانه ملاصدرا متعلق به یکی از شخصیت های برجسته ایرانی به نام محمد بن ابراهیم یحی شیرازی معروف به ملاصدرا است که از فلاسفه و حکمای اسلامی در قرن یازدهم هجری قمری می باشد، جالب است بدانید که ملاصدرا بعد از پایان تحصیلات فلسفی و عرفانی خود به مدت ۱۵ سال در این خانه زندگی می کرده است.

مصالح استفاده شده در این بنا شامل گِل، خشت خام، تیر های چوبی و گچ می باشد، معماری این خانه نیز به صورت خانه ای با سقف گنبدی شکل و نیز دارای گچ بری های ساده است، همچنین نوری که از شیشه های رنگی به داخل اتاق می تابد فضای قدیمی و دلنشینی را ایجاد می کند.

مکانهای دیدنی قم

قم شهری مذهبی با جاذبه های خاص خود است و گردشگرانی که دوست دارند از جاذبه های مذهبی و فرهنگی شهرهای مختلف دیدن کنند می توانند به راحتی و با استفاذده از تورهای زیارتی به این شهر سفر کنند و از جاذبه های آن لذت ببرند.

در صورت تمایل برای آشنایی با مکان های دیدنی مشهد و مکان های دیدنی شیراز که جزو شهر های مذهبی ایران هستند، می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *