دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کمبود خواب شما را تنها و منزوری می کند!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که عدم خواب کافی سبب خاموشی ما از نظر اجتماعی می شود و به زودی به حس تنهایی دچار خواهیم شد. 

بیشتر افراد امروزی با افزایش حس تنهایی و کمبود مزمن خواب(اختلال خواب) مواجه هستند. با مطالعه این دو مورد مشخص شده که بی خوابی می تواند احساس تنهایی شما را بیشتر می کند.

یک خواب ضعیف نیز می تواند تاثیر زیادی بر جدایی اجتماعی و بروز حس تنهایی داشته باشد. این نتایج با استفاده از یک آزمون آزمایشگاهی و یک آزمون آنلاین با استفاده از سایت Amazon’s Mechanical Turk به دست آمده است و در این بخش آزمایشگاهی، گروه کوچکی از شرکت کنندگان چندین شب تغییر ریتم خواب و کمبود خواب را تحمل کردند و سپس در یک آزمون فاصله ای اجتماعی شرکت کردند.

هدف از آزمون فاصله، سنجش میزان فاصله ای بود که آن ها دوست داشتند با دیگران حفظ کنند. برای شبیه سازی فرآیند نزدیک شدن از یک ویدیو استفاده شده است. ضمن اینکه پژوهشگران از شرکت کنندگان خواستند زمانی که احساس کردند فرد بیش از حد به آن ها نزدیک می شود، برای متوقف کردن او یک کلید را فشار دهند. میزان حفظ فاصله در افرادی که از بی خوابی رنج می برند، نسبت به افرادی که به خوبی استراحت کرده بودند، ۶۰ درصد بیشتر بود. در همین حالت، فعالیت مغزی آن ها نیز توسط fMRI برای اندازه گیری فعالیت عصبی مرتبط با تمایلات فاصله اجتماعی آن ها، اسکن شد. این اسکن ها نشان داد که مغز شرکت کنندگان دچار بی خوابی در مناطقی از مغز که مرتبط با دوری گزینی اجتماعی بود و به طور معمول زمانی که فرد احساس می کند حریم شخصی او مورد تهاجم قرار گرفته است، فعال می شود و فعالیت بیشتری نشان می داد.

کمبود خواب و احساس تنهایی

ضمن اینکه مغز آن ها همچنین نشان دهنده فعالیت کمتر در مناطق مرتبط با مشارکت اجتماعی بود. منطقه ای از مغز که فرد وقتی از بودن در اطراف دیگران حس خوبی دریافت می کند، فعال است. برای قسمت آنلاین پژوهش، از حدود هزار نفر خواسته شد ویدیوی این افراد را که در مورد مسائل روزمره بحث می کردند، تماشا کنند. سپس از تماشاگران خواسته شد تا در مورد این که هر کدام از افراد حاضر در ویدیو تا چه حد تنها به نظر می رسند و آیا آن ها مایل به تعامل با او هستند یا نه، نظر بدهند. افراد مشاهده کننده ویدیو نمی دانستند که کدام یک از افراد ویدیو دچار کم خوابی می باشند و کدامیک به خوبی استراحت کرده اند اما آن ها به طور پیوسته افرادات دچار کم خوابی را با عنوان افراد تنهاتر و دارای جذابیت کمتر از لحاظ اجتماعی درجه بندی می کردند. بعد از این از آن ها خواسته شد که پس از تماشای ویدیوها احساس خود را از تنهایی ارزیابی کنند. نتیجه جالب بود. زیرا این نتیجه بیانگر اثر مسری اجتماعی محرومیت از خواب حتی از طریق تماشای ویدیو بود. دیدن کسی که دچار کم خوابی است، موجب می شود بقیه هم احساس تنهایی کنند.

در مجموع باید گفت که نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که کمبود خواب احساس تنهایی را افزایش و از تمایل با دیگران برای برقراری ارتباط با آن فرد می کاهد. در واقع عنصر بی خوابی یک کاتالیزور برای انزوای اجتماعی به حساب می آید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *