دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کاچی خوشمزه به همراه نکات طلایی طعم ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

کاچی یک نوع از دسر های بسیار خوشمزه ایرانی می باشد که شما می توانید این دسر را برای سفره های افطار ماه مبارکتان تهیه کنید در ادامه مطلب طرز تهیه کاچی همراه با نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل را مشاهده خواهید کرد.

یکی از انواع دسرهای ایرانی بسیار خوشمزه کاچی است . با خوردن این دسر می توانید انرژی زیادی را از آن دریافت کنید بهتر است افرادی که لاغر هستند و اکثر اوقات دچار ضعف می شوند این دسر بسیار خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهند. طرز تهیه کاچی بسیار آسان است و در منزل می توانید آن را به راحتی طبخ کنید.

کاچی یک دسر ساده بسیار مقوی است. در دستور ساخت کاچی بهتر است از کره استفاده کنید زیرا ارزش غذایی این دسر را بسیار بیشتر می کند و اگر می خواهید انرژی بیشتری را از کاچی دریافت کنید می توانید تخم مرغ هم به مواد کاچی اضافه کنید .

کاچی بسیار خوش طعم

مواد لازم :

شکر : ۳ پیمانه
کره یا روغن : ۵ قاشق
آب : ۴ پیمانه
گلاب : ۱ پیمانه
زعفران : ۱ قاشق غذا خوری
آرد : ۲ پیمانه
خلال بادام : به میزان لازم
خلال پسته یا پودر پسته : به میزان لازم
پودر دارچین برای تزیین به میزان مناسب

طرز تهیه کاچی

 در مرحله اول ساخت کاچی شکر را به همراه ۴ پیمانه آب درون قابلمه مناسبی بریزید و بعد از اینکه شکر به خوبی درون آب حل شد و کمی غلیظ شد یک پیمانه گلاب و زعفران را به شکر اضافه می کنیم تا زمانی این مخلوط باید بر روی شعله گاز باشد که غلیظ شود و شکل شهد درون مربا را به خود بگیرد سپس آن را از روی گاز برداشته و کنار می گذاریم.
در مرحله بعدی قابلمه مناسبی را بردارید و بگذارید روی شعله گاز تا داغ شود سپس کره را درون قابلمه بیندازید تا کره باز شود .

کره

سپس آرد را به درون قابلمه می ریزیم و با قاشق مناسبی آرد را به صورت مکرر هم بزنید تا آرد به صورت رنگ طلایی در آید .

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طرز تهیه کاچی بسیار خوشمزه

سپس قابلمه را از روی شعله گاز به مکان دیگری انتقال بدهید و شربت آماده شده را به آرامی به آن اضافه کنید در حین اضافه کردن شربت آرد را به صورت مکرر با شربت هم بزنید تا بخوبی آرد درون شربت حل شود و سطح مخلوط به صورت صاف و یکنواخت در آید نباید گلوله هایی از آرد درون مخلوط باقی بماند.

آماده شدن آرد و اضافه کردن شربت به کاچی

مقدار مناسبی خلال بادام را به کاچی درون قابلمه اضافه می کنیم و در قابلمه را همراه با دم کنی بسته قابلمه را برداشته و روی گاز با شعله بسیار کم می گذاریم حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا کاچی به خوبی پخته شود .

How to prepare Cauchy (5)

نکات طلایی در طرز تهیه کاچی

  • در طرز تهیه کاچی به جای شکر مورد استفاده می توانید از چند قاشق عسل استفاده کنید.
  • در مخلوط کاچی می توانید از تخم مرغ هم استفاده کنید . کاچی با تخم مرغ برای خانوم هایی که تازه فارغ شده اند بسیار مقوی و انرژی زا است .
  • از نبات نیز می توانید درون کاچی استفاده کنید که نبات باید حتما به صورت پودر در آید و به خوبی آسیاب شود.
  • بعد از پختن  اگر کاچی بسیار زیاد سفت شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا روی حرارت کمی روغن از خود پس دهد و بعد آن را از روی شعله گاز بردارید .
  • آرد استفاده شده در درون کاچی نباید سرخ شود بنابراین به محض اینکه رنگ آرد به صورت طلایی در آمد آن را از روی شعله گاز بردارید و شربت به آن اضافه کنید.
  • در درون کاچی میتوانید از روغن گیاهی و یا از روغن های حیوانی به جای کره استفاده کنید که بستگی به ذائقه خودتان دارد .
  • می توانید از زنجبیل نیز درون کاچی استفاده کنید که میزان لازم زنجبیل برای کاچی نصف قاش چای خوری می باشد.
  • غلیظ شدن کاچی باید همانند فرنی باشد و کاچی نباید خیلی شل و یا خیلی زیاد سفت شود.

طرز تهیه کاچی بسیار خوش طعم

در مرحله آخر طرز تهیه کاچی بعد از اینکه کاچی به طور کامل دم کشید آن را در ظرف مناسبی بریزید و می توانید روی آن را با پودر پسته یا خلال پسته و خلال بادام و پودر دارچین و مغز گردو و تزیین کنید و این غذای مقوی و بسیار خوشمزه را در کنار خانوادتان میل کنید.

دستور تهیه کاچی به روشی دیگر

کاچی به روشهای مختلفی تهیه می شود؛ تبریزی ها این دسر لذیذ را قویماق می گویند و در ارومیه به دوشاب مشهور می باشد، کرمانی ها نیز از ۴ مغز برای قوت بیشتر این دسر خوشمزه استفاده می کنند، اگرچه در بیشتر مناطق از شکر در تهیه آن استفاده می کنند اما برخی ها نیز با افزودن کمی نمک و زردچوبه به تهیه دسر کاچی می پردازند، حال در اینجا می توانید با دستور تهیه کاچی به روشی دیگر و به شکل سنتی آشنا شوید.

مواد مورد نیاز

  • آرد سفید شیرینی پزی (آرد نان لواش یا سنگک)/ ۳ قاشق غذا خوری سر پر
  • آب جوش/ ۳ لیوان
  • روغن حیوانی/ ۳ قاشق غذا خوری
  • نبات زعفرانی چوبی/ ۳ عدد
  • دارچین، زنجبیل و زردچوبه/ یک چهارم قاشق چای خوری
  • زعفران ساییده شده/ یک چهارم قاشق چای خوری

روش تهیه کاچی

نکته : مقدار مواد ذکر شده در اینجا برای تهیه یک کاسه کاچی می باشد، به منظور تهیه مقدار بیشتر کاچی می توانید مواد را دو یا سه برابر کنید.

روش تهیه کاچی سنتی

تهیه کاچی زعفرانی با آرد سفید بسیار ساده است و برای تهیه آن می توانید از ظرف تفلون یا هر ظرف نچسب دیگری استفاده کنید ، بهتر است این ظرف به اندازه ای ضخیم باشد که کاچی نشوزد و خوب مغز پخت شود.

در ابتدا به مقدار سه لیوان آب بجوشانید و بعد نبات کوبیده شده  و زعفران ساییده شده را به آن بیفزایید و هم بزنید، اجازه دهید شربت را بر روی حرارت ملایم بجوشد تا به تدریج غلیظ شده و قوام آید.

اکنون در داخل قابلمه ای دیگر، مقداری روغن بریزید و بعد از اینکه داغ شد، آرد الک شده را کم کم اضافه کنید، سپس روی شعله ملایم ترکیب آرد و روغن را با حوصله تفت دهید تا جایی که رنگ آرد به رنگ کرم مایل به قهوه ای درآید، برای روشن تر شدن رنگ کاچی می توانید کمی کمتر آن را تفت دهید، در این مرحله از طرز تهیه کاچی زردچوبه را نیز افزوده و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

در مرحله آخر، شربت آماده شده از آب، نبات و زعفران را به آرد تفت خورده بیفزایید، البته آن را در دو مرحله اضافه کرده و در حین افزودن نیز مدام هم بزنید تا ترکیب حاصل لطیف و یکدست شده و به شکل گلوله گلوله درنیاید، سپس زنجبیل را اضافه کنید و بعد درب ظرف را ببندید تا مدتی با شعله ملایم بر روی گاز بپزد و روغن پس دهد، دارچین را نیز زمانی که کاچی شما روغن انداخت بیفزایید، البته می توانید روی دسر هم بپاشید، برای تزیینات بیشتر دسر می توانید از شکر و خلال بادام و پسته نیز استفاده کرده و بعد نوش جان کنید.

دستور تهیه کاچی

امیدواریم این دستور از آشپزی آرگا نیز مورد توجهتان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با تهیه انواع دسر و پیش غذا می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *