دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت درخت لیمو ترش و نکاتی برای پرورش آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

با توجه به اینکه تغذیه سالم می تواند در حفظ سلامت انسان مؤثر باشد بیشتر افراد ترجیح می دهند تا برای داشتن تغذیه و زندگی سالم بیشتر مواد غذایی خود را در منزل پرورش دهند. کاشت درخت لیمو ترش یکی از علایق این دسته افراد است که از کاشت این درخت در منزل لذت می برند.

لیمو ترش از اسانس هایی است که در بیشتر غذاها و نوشیدنی ها رایحه ای بی نظیر ایجاد می کند و با بیشتر ذائقه های جور است به همین دلیل کاشت درختان لیمو ترش در منزل و پرورش آن بسیار پرطرفدار است و مورد علاقه بسیاری از افراد است. با توجه به اینکه کاشت لیمو ترش از مرکبات کاری آسان و راحت است می توانید این کار را در منزل نیز انجام دهید و از این درخت، نگهداری کنید. بوی خوب این میوه و پراکنده شدن بوی آن در فضای منزل می تواند موجب تقویت روحیه و ایجاد نشاط در طول روز شود و استشمام آن برای سلامت روح و جسم مفید است.

 چگونه لیمو ترش بکاریم

نحوه کاشت درخت لیمو ترش در منزل:

برای کاشت هر محصولی در منزل اگر با آگاهی اقدام کنید و نحوه درست کاشت و پرورش یک گیاه در منزل را بدانید می توانید به زودی بیشتر محصولات غذایی مورد نیاز را در منزل خود پرورش دهید و از انجام این کار لذت ببرید. برای کاشتن لیمو ترش در منزل و در گلدان های کوچک نیز راهکارهای پرورشی و نکاتی وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

۱- جمع آوری دانه ها:

ابتدا باید برای کاشتن درخت لیمو ترش دانه های آن را از لیموی تازه خارج کنید و به تعداد دلخواهی که می خواهید در گلدان یا باغچه خود بکارید از این دانه ها جمع آوری کنید و دانه های جمع شده را درون لیوان آب گرم به مدت ۴۸ دقیقه قرار دهید.

کاشت درخت زیبای لیمو ترش

۲- جداسازی پوست:

اگر می خواهید لیموهایی با کیفیت پرورش دهید باید از دانه های درشت و سالم تر برای این کار استفاده کنید و بعد از اینکه دانه هاا را در آب گرم قرار دادید پوست دور دانه ها را به وسیله دستمال از آن جدا کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳- قرار دادن در گلدان:

گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید و دانه های لیمو ترش را در آن به طور منظم قرار دهید سپس روی دانه ها آب بریزید تا خاکی مرطوب داشته باشید و به مقدار دو سانتی متر روی دانه ها را با خاک مرطوب گلدان بپوشانید. و مرحله آخر آب پاشی را انجام دهید.

نحوه کاشت درخت لیمو ترش در منزل

نکات کلیدی:

برای پرورش و کاشت درخت لیمو ترش به بهترین شکل می توانید بر روی سطح گلدان یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را در محیطی گرم و دارای نور آفتاب قرار دهید زمان مورد نیاز برای جوانه زدن این گیاه نیز  دو هفته می باشد.

با جوانه زدن درخت لیمو می توانید کیسه پلاستیکی روی گلدان را بردارید تا هوای و نور تازه به گلدان برسد و در طول روز میزان ۵ ساعت گلدان لیمو ترش را در برابر نور خورشید قرار دهید. همچنین دمای مناسب برای رشد این درخت ۱۸-۲۷ درجه سانتی گراد است.

بیماری شایع در لیمو

جاروک یا جاروی جادوگر از جمله بیماری های شایع در لیمو می باشد و جاروک لیمو ترش یک نوع اختلال نشات گرفته از یک نوع فیتوپلاسما است که تاکنون در کشور های عمان، امارات و در ایران نیز در شهر های هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

نحوه کاشت لیمو ترش

از علائم بیماری جاروک لیمو ترش می توان به ظهور شاخه های جارویی در یک قسمت از درخت و بعد گسترش بیماری و به تدریج افزایش تعداد شاخه های جارویی به دیگر قسمت های گیاه می باشد.

به دلیل پخش شدن جاروک لیمو ترش در سرتاسر گیاه و نیز کشنده بودن عامل بیماری، ناتوانی در درمان آن و نیز انتقال با زنجرک از طریق ارتباط پایا و تکثیری و قابلیت همه گیری سریع آن، این بیماری می تواند به تنهایی یک تهدید جدید و مهم در صنعت لیمو ترش و دیگر مرکبات حساس به شمار آید.

نحوه برداشت لیمو ترش

چگونگی برداشت لیمو ترش ها با توجه به درشتی میوه و گستردگی شاخسار آنها متفاوت بوده و به روش های مختلفی انجام می گیرد، در کشور ما ایران نیز برداشت این نوع مرکبات معمولا به شکل دستی انجام می پذیرد.

لیمو ترش محلی اغلب دارای بافت فشرده، متراکم و درهم است و اگر قصد دارید از میوه آن به شکل تازه مصرف کنید، می توانید آن را به صورت دستی و یا با استفاده از میوه چین دستی که در زبان محلی به آن کلاک می گویند، برداشت کنید.

کاشتن درخت لیمو ترش

اما اگر هدف از برداشت میوه برای گرفتن آب آن است، زمانی که لیمو بر روی درخت کاملا زرد و رسیده شده و آماده افتادن است، جمع آوری می گردد، در این روش خسارت کمتری به درخت وارد می شود و می توان با استفاده از چوب های بلند و نازک از طریق ضربه زدن به میوه ها در قسمت های تاج درخت، به جمع آوری آنها پرداخت.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش و کاشت گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *