دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش نگه داری دراسنا کامپکت و نکاتی برای رشد و پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

نگه داری دراسنا کامپکت به دلیل سازگاری با فضاهای کم نور بسیار مورد توجه است. حال آن که اغلب خانه های آپارتمانی مشکل نور دارند و گاهی نیز به جای نور طبیعی از نور مصنوعی بهره مند می شوند.

نگه داری دراسنا کامپکت به قدری آسان و راحت است که بسیاری از افراد تنها جایگاه پرورش این گیاه را اداره ها، بانک ها و … می دانند. چون طبیعتاً در چنین محیط هایی شرایط لازم برای پرورش گیاه وجود ندارد.

شرایط نگه داری دراسنا کامپکت

این ویژگی سبب حیات دراسنا کامپکت در محیط های بسته و کم نور شده است. یعنی این گیاه نسبت به سایر گل های آپارتمانی شرایط ویژه ای برای حیات و پرورش ندارد. گیاه دراسنا کامپکت نیاز به فضای چندانی برای رشد ندارد. از این رو در محیط های کوچک خانه برای یک دکوراسیون جذاب پیشنهاد می شود. به خصوص اینکه می توان از دراسنا کامپکت بر روی میز نگهداری کرد.

آبیاری

برای آبیاری دراسنا کامپکت باید به روش اصولی عمل کنید. یعنی از آب بدون املاح استفاده کنید. این املاح اگر به مصرف گیاه برسند، بعد از مدتی گیاه را در ناحیه نوک برگ، قهوه ای و سپس سیاه می کنند.

نگه داری دراسنا کامپکت

بهتر است برای آبیاری و پرورش دراسنا کامپکت از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده کمک بگیرید. البته می توانید آب شیر را نیز به مدت ۴۸ ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید و بعد از این مدت، به مصرف گیاه برسانید.

برای زمان آبیاری بهتر است سطح خاک را در نظر بگیرید. اگر چندین سانتی متر خاک خشک شده است، می توانید آبیاری بعدی را انجام دهید. به هیچ وجه خاک این گیاه را غرقابی و مملوء از آب نسازید. چون شرایط عالی برای رشد قارچ ها را فراهم می کند و گیاه زرد خواهد شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دما

دمای مطلوب برای کاشت دراسنا کامپکت معادل ۲۵ درجه سانتی گراد است و دمای بیش از آن را نمی پذیرد. دمای بالای ۲۵ درجه سبب خشکی و عطش گیاه و در نتیجه سوختن و قهوه ای شدن برگ ها می شود. این گیاه در فصول سرد نیز دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی گراد را نمی تواند تحمل کند.

پرورش دراسنا کامپکت

خاک

برای دراسنا کامپکت مخلوطی از خاک برگ یا پرلایت، شن و خاک باغچه تهیه کنید. آب اطراف ریشه گیاه نباید بیش از اندازه باقی بماند. چون سبب از بین رفتن گیاه می شود.

کود

ترکیب خاکی این گیاه سبک است و زهکشی آن بالاست. بنابراین باید برای تقویت این گیاه، کود ۱۰-۱۰–۱۰ را هر ماه یک بار به کار ببرید. این کود مخصوص گیاهان زینتی است و مواد مغذی لازم برای گیاه را تامین می سازد.

رطوبت

بهتر است همواره رطوبت لازم را برای پرورش دراسنا کامپکت فراهم کنید. برای حفظ رطوبت آن، یک ظرف را از سنگ و آب پر کنید. آن گاه گلدان دراسنا کامپکت را بر روی سنگ قرار دهید. البته مراقب باشید که گیاه شما آب را جذب نکند. چون در این صورت ریشه گیاه شما به شدت فرسوده و پوسیده می شود.

این کار به منظور جذب رطوبت انجام می شود. یعنی با تبخیر آب داخل ظرف، رطوبت ناشی از تبخیر نصیب گیاه می شود.

نور

منبع نوری مستقیم برای نگه داری دراسنا کامپکت مضر است و سبب زرد شدن نوک برگ های آن می شود و در واقع گیاه را به نوعی آفتاب سوختگی دچار می کند.

علت زردی دراسنا کامپکت

پرورش دراسنا کامپکت بر عکس کاشت پیچک نیلوفر نیاز به قرار گرفتن پشت پنجره ندارد. برای رشد دراسنا کامپکت باید از نور غیر مستقیم به شکل فیلترینگ بهره مند شوید.

تکثیر دراسنا کامپکت

برای تکثیر این گیاه می توانید از ساقه های بدون برگ کمک بگیرید. به گونه ای که این ساقه را به شکل افقی در دل خاک بگذارید و اندکی به داخل خاک هدایت کنید. برای این کار باید خاک شما مرطوب باشد و بعد از گذاشتن ساقه در دل خاک، روی آن را با پوششی از پلاستیک برای ذخیره رطوبت محافظت کنید.
تکثیر دراسنا کامپکت با روش قلمه زدن

می توانید بعد از ساقه دار شدن گیاه دراسنا کامپکت از ساقه های ۱۰ الی ۲۰ سانتی متری آن استفاده کنید و این ساقه ها را در خاک بگذارید. البته پیش از گذاشتن قلمه در خاک، باید منتظر خارج شدن شیره آن باشید.

برخی بیماری های دراسنا کامپکت

در صورتی که گیاه در معرض هوای گرم و خشک قرار گیرد، ممکن است برگ های آن کمرنگ شده و بریزند، از این رو لازم است گیاه را به جای خنک تری انتقال دهید و نیز هفته ای ۳ بار آن را غبار پاشی کنید.

اگر برگهای گل کامپکت ریز بوده و رشد گیاه کند است به نشانه عدم وجود مواد مغذی در خاک می باشد، از این رو با تغذیه مصنوعی و کوددهی خاک می توانید این مشکل را رفع کنید.

اگر ساقه گیاه دراسنا کامپکت از بالا شروع به پوسیده شدن کند و برگ های آن نیز بریزند، یعنی مکان نگه داری آن بیش از اندازه سرد بوده و باید به محل گرمتری انتقال دهید.

نگهداری دراسنا کامپکت

علت سوختگی برگ های گیاه دراسنا کامپکت نیز نور مستقیم و زیاد می باشد، بنابراین این گیاه نیاز به نور غیر مستقیم دارد و نیز یکی از نشانه های سوختگی نوک برگ ها کمبود رطوبت در محیط می باشد.

زرد شدن برگ های گیاه  و پوسیدگی ریشه آن می تواند به دلیل انباشته شدن آب در ته گلدان شود، بنابراین زهکشی خاک گیاه باید خوب باشد و در ترکیب خاک از ماسه و شن استفاده شود.

اگر ببینید که نوک برگ ها در حال سیاه شدن هستند، باید فوراً با قیچی نوک های سیاه شده برگ را بچینید، باقی ماندن تنها یک میلیمتر از سیاهی می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند و بعد اسید هیومیک را به همراه آب لیمو در داخل آب لازم برای آبیاری گیاه بریزید تا به این صورت املاح شسته شده و از پیشرفت سیاهی نوک برگ ها جلوگیری کند، همچنین برای زیبا بودن ظاهر گیاه همواره برگ های زرد و خشک را از ته جدا کرده و بچینید.

به هنگام گلدهی گیاه، لازم است تا گلهای آن از گیاه جدا شوند، زیرا گلها اجازه رشد به گیاه نمی دهند و آن را ضعیف می کنند.

روش نگه داشتن دراسنا کامپکت

امیدواریم در این مطلب به خوبی با شرایط نگه داری دراسنا کامپکت آشنا شده باشید و این اطلاعات امکان بهره مندی از این گیاه را در محیط های آپارتمانی فراهم آورد. برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *