دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های واکسن دو ماهگی نوزاد و اقدامات بعد از آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

نوزاد دو ماهه علاوه بر تغذیه, به مراقبت های ویژه ایی نیاز دارد. یکی از مراقبت های لازم نوزادان در این ماه, اعمال به موقع واکسن به آن ها می باشد. واکسن دو ماهگی نوزاد او را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند.

واکسن کودک یکی از اقدامات طراحی شده برای محافظت از کودک در برابر بیماری های جدی اعم از فلج اطفال, کزاز, سرخک و آنفولانزای فصلی و … است. بسیاری از مردم واکسن کودک را مهمترین بخش از بررسی آزمایشات و معاینات می دانند. در این مطلب با دانستنی های واکسن ۲ ماهگی نوزاد و اقدامات پس از آن آشنا می شویم، بنابراین اگر شما عزیزان نیز به تازگی صاحب فرزند شده اید و در مورد تزریق واکسن دو ماهگی به کودک تان هیچ اطلاعاتی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

دانستنی های ضروری در مورد واکسن دو ماهگی نوزاد

واکسن نوزادان دو ماهه

نوزاد تازه متولد شده, سیستم ایمنی ضعیفی دارد و بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها می باشد. به همین دلیل پس از تولد, برنامه مشخصی برای واکسیناسیون کودک در نظر گرفته می شود تا نوزاد را در برابر بیماری ها ایمن کند.

چگونگی عملکرد واکسن در نوزادان

واکسن های ایمن سازی از باکتری ها و ویروس های ضعیف یا کشته شده که سبب ابتلا به بیماری های خاصی می شوند, ساخته می شود. هنگامی که این ویروس ها و باکتری های تغییر یافته به بدن تزریق شده و یا به صورت خوراکی دریافت می شوند, سیستم ایمنی بدن را برای تولید آنتی بادی در برابر حمله ویروس ها و یا باکتری های بیماری زا, تحریک می کنند و آنتی بادی در بدن تولید شده و به صورت فعال باقی می ماند و برای مقابله با بیماری ها آماده است.

انواع واکسن

از آن جایی که نوزادان در هر ماه از تولد, خطر ابتلا به برخی از بیماری ها در آن ها بیشتر از سایر بیماری ها است, در هر ماه از تولد واکسن به خصوصی دارند.

  •  آرون گروپس

واکسن های دو ماهگی کودک

واکسن دو ماهگی نوزاد

نوزاد دو ماهه در معرض خطر ابتلا به بیماری های بسیاری می باشد. از این رو واکسن های زیادی در دو ماهگی برای نوزادان تجویز می شود. در این قسمت به برخی از این واکسن ها و بیماری های مرتبط با آن ها آشنا می شویم.

واکسن DTAP

این واکسن برای محافظت از بدن نوزاد در برابر بیماری های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در ۶ مرحله و در ماه های مختلف به نوزاد تزریق می شود. اولین تزریق این واکسن به نوزادان در ۲ ماهگی صورت می گیرد.

واکسن هپاتیت B

این واکسن برای محافظت از بدن نوزادان در برابر بیماری هپاتیت B تجویز می شود. هپاتیت B خطر ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش می دهد. این واکسن علاوه بر اینکه در بدو تولد به نوزادان تزریق می شود, بین ۱ تا ۲ ماهگی نیز باید تزریق شود.

واکسن HIB

از دیگر واکسن ۲ ماهگی نوزاد, می توان به واکسن HIB اشاره کرد. این واکسن برای محافظت بدن نوزاد در برابر بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع B تجویز می شود. این بیماری می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند سرسام، ذات الریه یا سینه پهلو، و اپیگلوتیت در نوزادان شود.

واکسن PVC

واکسن PVC یکی دیگر از واکسن ۲ ماهگی نوزاد می باشد که بدن نوزاد را در برابر بیماری های ناشی از پنوموکوک واکسینه می کند. این بیماری ها ممکن است منجر به مشکلات دیگری نظیر مننژیت یا سرسام، ذات الریه یا سینه پهلو و عفونت گوش شوند.

واکسن IPV

این واکسن برای محافظت از نوزاد دو ماهه در برابر بیماری فلج اطفال تزریق می شود.

واکسن دو ماهگی نوزاد

 اقدامات لازم جهت کاهش تب و درد در کودک پس از تزریق واکسن دو ماهگی

با انجام یک سری اقدامات کمک زیادی به پایین آوردن تب و همچنین بهبود درد در کودک می توان کرد، در ادامه شما را با چند اقدام ساده و موثر آشنا خواهیم کرد.

استفاده از قطره استامینوفن :

به منظور کاهش تب در کودک تان می توانید از قطره استامینوفن استفاده کنید بنابراین، طبق دستور پزشک از این قطره هر چهار تا شش ساعت یک بار تا زمانی که تب کودک پایین آید کمک بگیرد سپس، به صورت مرتب دمای بدن کودک دلبندتان را بررسی کنید و در صورت کاهش پیدا نکردن تب به پزشک مراجعه نمایید.

هشدار : به منظور کاهش تب در کودکان از مصرف آسپرین پرهیز نمایید.

گذاشتن حوله سرد در ۲۴ ساعت اول :

بعد از تزریق واکسن دو ماهگی نوزاد در بیست و چهار ساعت اول بر روی ناحیه تزریق حوله سرد قرار دهید سپس آن را به شکل مرتب تعویض نمایید، استفاده از این روش کمک زیادی به کاهش تورم خواهد کرد.

نکته : از قرار دادن یخ بر روی محل تزریق پرهیز کنید.

کاهش تب و درد پس از تزریق واکسن 2 ماهگی در نوزاد

استفاده از حوله گرم در ۲۴ ساعت دوم :

در بیست و چهار دوم پس از تزریق واکسن دو ماهگی نوزاد می توانید به منظور کاهش درد از حوله یا پارچه گرم کمک بگیرید و به صورت مرتب تعویض کنید.

نکته : در استفاده از این روش باید دقت داشته باشید که حوله زیاد داغ نباشد زیرا، باعث آسیب رساندن به پای کودک می شود و همچنین از گذاشتن حوله برای مدت طولانی بر روی محل تزریق خودداری کنید.

پوشاندن لباس گشاد و خنک به کودک :

استفاده از شلوار های تنگ باعث فشار آمدن به محل تزریق واکسن در کودک تان خواهد شد بنابراین، بهتر است لباس های خنک و گشاد به کودک تان بپوشانید.

اقداماتی در مورد تزریق واکسن 2 ماهگی نوزاد

شیر دادن به کوک به شکل مرتب :

همانطور که می دانید با داشتن تب، بدن با کمبود آب مواجهه خواهد شد بنابراین، بهتر است به شکل مرتب به کودک تان شیر دهید و البته برخی از کودکان پس از تزریق واکسن علاقه ای به خوردن شیر نخواهند داشت.

خنک نگه داشتن دمای اتاق :

زمانی که هوای اتاق کودک گرم است باعث افزایش دمای بدن او خواهد شد بنابراین، بهتر است مرتب هوای اتاق را تعویض کرده و دقت داشته باشید که دمای اتاق خیلی گرم نباشد.

نکاتی بعد از تزریق واکسن دو ماهگی نوزاد

نوازش کودک :

محبت والدین نقش مهمی در کاهش درد پس از واکسن به کودک ایفا می کند از این رو، بعد از تزریق واکسن کودک تان را نوازش کرده و توجه بیشتری به او داشته باشید.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر گونه علایم زیر را در کودک تان پس از تزریق واکسن مشاهده کردید حتما کودک تان را نزد پزشک ببرید :

  • گریه مداوم و بی قراری که از ساعت بیشتر طول کشیده است.
  • قرمزی و تورم بیشتر از سه روز
  • خس خس سینه
  • ترشح چرک از محل تزریق واکسن
  • به وجود آمدن هر نوع ضایعات پوستی
  • تورم صورت یا کل بدن
  • تورم غدد زیر بغل
  • اسهال چند ساعت بعد از تزریق
  • استفراغ در ده دقیقه اول پس از تزریق
  • تب بالا

نکاتی در رابطه با تزریق واکسن به کودک

۱. در مورد طریقه شیر دادن در زمان واکسن زدن از پزشک تان سوال کنید.

۲. در هنگام تزریق، نوزادتان را به خوبی در آغوش گرفته تا کودک بدون هیچ گونه مشکلی آن را دریافت کند.

۳. بعد از تزریق واکسن گریه نوزاد امری کاملاً طبیعی است بنابراین، والدین نباید از سر دلسوزی از تزریق آن به کودک شان خودداری نمایند زیرا، این واکسن کودک تان را از بیماری های مختلفی در امان نگه می دارد.

۴. در بعضی از مواقع پزشک استفاده از کرم های بی حس کننده را تجویز می کنند که پیش از تزریق به محل تزریق مالیده شود تا کودک درد کمتری احساس نماید.

۵.به منظور آرام کردن کودک و پرت کردن حواسش در زمان تزریق، اسباب بازی مورد علاقه اش را به او نشان دهید.

۶. می توانید در دهان نوزاد پستانک بگذارید تا کمی آرام شود و کمتر احساس بی قراری داشته باشد.

۷. استفاده از شکر و محلول شیرین کمک زیادی به افزایش تحمل درد در کودکان خواهد کرد.

۸. در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی به منظور تزریق واکسن به نوزاد همراه خود شیشه شیر داشته باشید تا بعداز تزریق به کمک این وسیله کمی آرام شود و از گریه کردن زیاد دست بر دارد.

نکاتی پس از تزریق واکسن 2 ماهگی

سخن پایانی

پس از اعمال واکسن به نوزاد دو ماهه, در اغلب موارد نوزاد ناراحتی بسیار کمی دارد و تنها ممکن است همان شب دچار رنگ پریدگی و کمی تحریک پذیری شود. با این حال برخی نشانه های نادر ممکن است برای او رخ دهد که عبارت است از: تب خفیف, درد و تورم و یا قرمزی در محل تزریقاحساس بیماری یا استفراغ و اسهال. در صورت بروز هر یک از علائم برای نوزاد, باید سریعا به متخصص اطفال گزارش داده شود.

از آن جایی که واکسن دو ماهگی نوزاد بسیار مهم و ضروری است, به والدین توصیه می شود این واکسن ها را حتما به موقع به کودک خود تزریق کنند و پس از آن مراقبت های لازم را تحت نظر پزشک برای کودک اعمال نمایند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با واکسن نوزاد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *